Diplomová práce se zabývá problematikou klimatu učitelských sborů v mateřských školách. Jejím cílem je analyzovat problematiku interpersonální komunikace a pracovního klimatu a zmapovat klima učitelských sborů ve vybraných mateřských školách ve Zlínském kraji.
Jedná se o empirickou práci. V teoretické části jsou představena terminologická východiska klimatu učitelského sboru. V centru autorčiny pozornosti jsou specifika učitelského sboru mateřské školy. Nedílnou součástí teoretické části je představení principů a strategií komunikace v učitelském sboru. Výzkumná část práce je věnovaná výzkumu a jeho interpretaci. Ke zjištění výzkumu patří, že ředitelé mateřských škol jsou nejvýraznější činitelé ovlivňující fungování mateřské školy. K dalším zjištěním patří, že stabilitu učitelských sborů nejvíce narušuje komunikace mezi členy učitelského sboru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of the climate of staff in kindergartens. Its aim is to analyze the issues of interpersonal communication and working climate and chart the climate of staff in selected kindergartens in the Zlín Region.
It is an empirical work. The theoretical part presents the terminological basis of the climate of the staff in kindergartens. In the center of author's attention are also the specifics of the staff in kindergartens. An integral part of the theoretical part is the introduction of principles and strategies of communication in the staff in kindergartens. The findings of the research include that the headmasters of kindergartens are the most significant factors influencing the functioning of kindergarten. Other findings include the fact that the stability of staff in kindergartens most disturbs communication between the members of staff in kindergarten.
Klíčová slova
učitelský sbor, pracovní klima, osobnostní rozdíly učitelů, profesní kvalifikace učitelů mateřských škol, ředitel mateřské školy, interpersonální komunikace.
Klíčová slova v angličtině
staff, working climate, personal differences of teachers, professional qualifications of teachers, headmaster of kindergarten, interpersonal communication.
Rozsah průvodní práce
119 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou klimatu učitelských sborů v mateřských školách. Jejím cílem je analyzovat problematiku interpersonální komunikace a pracovního klimatu a zmapovat klima učitelských sborů ve vybraných mateřských školách ve Zlínském kraji.
Jedná se o empirickou práci. V teoretické části jsou představena terminologická východiska klimatu učitelského sboru. V centru autorčiny pozornosti jsou specifika učitelského sboru mateřské školy. Nedílnou součástí teoretické části je představení principů a strategií komunikace v učitelském sboru. Výzkumná část práce je věnovaná výzkumu a jeho interpretaci. Ke zjištění výzkumu patří, že ředitelé mateřských škol jsou nejvýraznější činitelé ovlivňující fungování mateřské školy. K dalším zjištěním patří, že stabilitu učitelských sborů nejvíce narušuje komunikace mezi členy učitelského sboru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of the climate of staff in kindergartens. Its aim is to analyze the issues of interpersonal communication and working climate and chart the climate of staff in selected kindergartens in the Zlín Region.
It is an empirical work. The theoretical part presents the terminological basis of the climate of the staff in kindergartens. In the center of author's attention are also the specifics of the staff in kindergartens. An integral part of the theoretical part is the introduction of principles and strategies of communication in the staff in kindergartens. The findings of the research include that the headmasters of kindergartens are the most significant factors influencing the functioning of kindergarten. Other findings include the fact that the stability of staff in kindergartens most disturbs communication between the members of staff in kindergarten.
Klíčová slova
učitelský sbor, pracovní klima, osobnostní rozdíly učitelů, profesní kvalifikace učitelů mateřských škol, ředitel mateřské školy, interpersonální komunikace.
Klíčová slova v angličtině
staff, working climate, personal differences of teachers, professional qualifications of teachers, headmaster of kindergarten, interpersonal communication.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice interpersonální komunikace a pracovního klimatu zaměřeného na prostředí mateřských škol.
Vypracování teoretických východisek o měření a analýze klimatu učitelských sborů.
Příprava projektu výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s učiteli mateřských škol.
Analýza získaných výzkumných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice interpersonální komunikace a pracovního klimatu zaměřeného na prostředí mateřských škol.
Vypracování teoretických východisek o měření a analýze klimatu učitelských sborů.
Příprava projektu výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s učiteli mateřských škol.
Analýza získaných výzkumných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
DIAMOND, Julie, 2011. Kindergarten: A Teacher, Her Students, and a Year of Learning. New York: The New Press. 272 s. ISBN 978-1-59558-348-2.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. 209 s. ISBN: 978-80-7409-010-3.
MAREŠ, Jiří, 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
MARIANA, Ciceu, Manolescu FABIANA a Neagu Evelina ANDREEA, 2016. The Personality of Kindergarden Teachers. In Romanian Journal of Experimental Applied Psychology. vol. 7. no. 1. ISSN 2069-1971.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kolektiv, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. 386 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
DIAMOND, Julie, 2011. Kindergarten: A Teacher, Her Students, and a Year of Learning. New York: The New Press. 272 s. ISBN 978-1-59558-348-2.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. 209 s. ISBN: 978-80-7409-010-3.
MAREŠ, Jiří, 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
MARIANA, Ciceu, Manolescu FABIANA a Neagu Evelina ANDREEA, 2016. The Personality of Kindergarden Teachers. In Romanian Journal of Experimental Applied Psychology. vol. 7. no. 1. ISSN 2069-1971.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kolektiv, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. 386 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k množství použité
literatury v teoretické části práce a volbě designu výzkumu. Položila otázky týkající se kritérií,
podle kterých byly do výzkumu vybrány mateřské školy. Oponent práce se vyjádřil pozitivně
k předkádané práci. Položil otázky týkající se nekomunikace vedení MŠ s jednotlivými učiteli.
Na otázky studentka dokázala reagovat. Proběhla diskuse na téma zařazení začínajících učitelů