Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru a zaměřuje se na názory vzdělávání dětí do tří let v mateřské škole pohledem učitelů a rodičů. V teoretické části jsou objasněna základní teoretická východiska z oblasti institucionální péče o děti do tří let věku se zaměřením na vývojová specifika těchto dětí. Empirická část je věnována kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován pomocí polostrukturovaných interview s učitelkami mateřských škol a rodiči. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jaké názory na vzdělávání dětí do tří let v mateřské škole zastávají učitelé a rodiče.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is of theoretical and empirical character. It concentrates on opinions of teachers and parents on education of children up to the age of three. In the theoretical part basic theoretical foundations from the institutional care of children up to the age of three are held. It also focuses on developmental specifics of this age group. The empirical part is devoted to qualitatively oriented research which was realised with the help of half-structured interviews with teachers from nursery schools and parents. The main aim of this research was to find out the opinions of teachers and parents on education of children up to the age of three in the nursery school.
Klíčová slova
raný věk, vývojová specifika, institucionální vzdělávání a péče
Klíčová slova v angličtině
early age, developmental specifics, institutional education and care
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru a zaměřuje se na názory vzdělávání dětí do tří let v mateřské škole pohledem učitelů a rodičů. V teoretické části jsou objasněna základní teoretická východiska z oblasti institucionální péče o děti do tří let věku se zaměřením na vývojová specifika těchto dětí. Empirická část je věnována kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován pomocí polostrukturovaných interview s učitelkami mateřských škol a rodiči. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jaké názory na vzdělávání dětí do tří let v mateřské škole zastávají učitelé a rodiče.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is of theoretical and empirical character. It concentrates on opinions of teachers and parents on education of children up to the age of three. In the theoretical part basic theoretical foundations from the institutional care of children up to the age of three are held. It also focuses on developmental specifics of this age group. The empirical part is devoted to qualitatively oriented research which was realised with the help of half-structured interviews with teachers from nursery schools and parents. The main aim of this research was to find out the opinions of teachers and parents on education of children up to the age of three in the nursery school.
Klíčová slova
raný věk, vývojová specifika, institucionální vzdělávání a péče
Klíčová slova v angličtině
early age, developmental specifics, institutional education and care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o institucionální péči o děti mladší tří let.
Vymezení teoretických východisek z oblasti vzdělávání dětí do tří let.
Příprava výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků, návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o institucionální péči o děti mladší tří let.
Vymezení teoretických východisek z oblasti vzdělávání dětí do tří let.
Příprava výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků, návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVÁ, Hana, SAXONBERG Steven a Jiří MUDRAK. Péče o nejmenší: boření mýtů. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2012. ISBN 978-80-7419-114-5.
KEENAN, Thomas, Subhadra EVANS a Kevin CROWLEY. An introduction to child development. Los Angeles: SAGE, 2016. ISBN 978-1-4462-7402-6.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ, Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha:Portál, 2016. ISBN: 978-80-262-1042-9.
SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ Irena a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVÁ, Hana, SAXONBERG Steven a Jiří MUDRAK. Péče o nejmenší: boření mýtů. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2012. ISBN 978-80-7419-114-5.
KEENAN, Thomas, Subhadra EVANS a Kevin CROWLEY. An introduction to child development. Los Angeles: SAGE, 2016. ISBN 978-1-4462-7402-6.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ, Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha:Portál, 2016. ISBN: 978-80-262-1042-9.
SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ Irena a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřil k interpretaci
výsledků výzkumu. Položil otázky týkající se výběru učitelek pro realizované rozhovory.
Oponentka práce se vyjádřila k teoretické části práce. Kriticky hodnotila citovanou literaturu
z roku 2005. Položila otázky týkající se formálního vzdělávání dětí mladších tří let ve vztahu
k ukotvení v RVP PV. Na otázky studentka dokázala reagovat. Proběhla diskuse ke v