Diplomová práce se zabývá logopedickou prevencí v mateřských školách z pohledu rodičů. Teoretická část vymezuje vývoj řeči dítěte a vhodné podmínky pro rozvoj řeči. Popisuje logopedickou péči v České republice a její první stupeň logopedickou prevenci. Nejrozsáhlejší kapitola nás seznamuje s primární logopedickou prevencí v mateřské škole. Výzkumná část diplomové práce zjišťuje formou dotazníkového šetření, zda mají rodiče povědomí o logopedické prevenci v mateřské škole. Ze zjištěných dat jsme vyvodily závěry, že větší polovina respondentů se setkala s termínem logopedická prevence v odborné literatuře, na internetu či v mateřské škole. Pro zvýšení informovanosti doporučujeme, aby se mateřské školy hlouběji zaměřily na logopedickou prevenci a podílely se ve spolupráci s rodiči na optimálním rozvoji řeči dítěte.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is based on logopedic prevention in nursery schools from the point of parents view. The theoretical part defines evolution of the child´s speech and appropriate conditions for speech evolution. First part deals with logopedic care in the Czech Republic and its first level of logopedic prevention. The main part of theoretical thesis solves prob-lems of the primary speech prevention in nursery school. The second, practical part of the thesis, finds out in the form of survey if parents have awareness of logopedic prevention in nursery school. Based on the findings, we concluded that more than half of the respondents met the term "logopedic prevention" in professional literature, on the Internet or in nursery school. In order to increase awareness, we recommend to nursery schools take a deeper focus on logopedic prevention and work with parents to optimize the progress of the child´s speech.
Klíčová slova
vývoj řeči, podmínky pro rozvoj řeči, narušený vývoj řeči, logopedická péče, logopedická prevence, primární logopedická prevence v MŠ, spoluúčast rodičů
Diplomová práce se zabývá logopedickou prevencí v mateřských školách z pohledu rodičů. Teoretická část vymezuje vývoj řeči dítěte a vhodné podmínky pro rozvoj řeči. Popisuje logopedickou péči v České republice a její první stupeň logopedickou prevenci. Nejrozsáhlejší kapitola nás seznamuje s primární logopedickou prevencí v mateřské škole. Výzkumná část diplomové práce zjišťuje formou dotazníkového šetření, zda mají rodiče povědomí o logopedické prevenci v mateřské škole. Ze zjištěných dat jsme vyvodily závěry, že větší polovina respondentů se setkala s termínem logopedická prevence v odborné literatuře, na internetu či v mateřské škole. Pro zvýšení informovanosti doporučujeme, aby se mateřské školy hlouběji zaměřily na logopedickou prevenci a podílely se ve spolupráci s rodiči na optimálním rozvoji řeči dítěte.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is based on logopedic prevention in nursery schools from the point of parents view. The theoretical part defines evolution of the child´s speech and appropriate conditions for speech evolution. First part deals with logopedic care in the Czech Republic and its first level of logopedic prevention. The main part of theoretical thesis solves prob-lems of the primary speech prevention in nursery school. The second, practical part of the thesis, finds out in the form of survey if parents have awareness of logopedic prevention in nursery school. Based on the findings, we concluded that more than half of the respondents met the term "logopedic prevention" in professional literature, on the Internet or in nursery school. In order to increase awareness, we recommend to nursery schools take a deeper focus on logopedic prevention and work with parents to optimize the progress of the child´s speech.
Klíčová slova
vývoj řeči, podmínky pro rozvoj řeči, narušený vývoj řeči, logopedická péče, logopedická prevence, primární logopedická prevence v MŠ, spoluúčast rodičů
Zpracování rešerže a studium odborné literatury z oblasti logopedie, logopedické prevence a logopedické péče.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj komunikace dětí v předškolním věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerže a studium odborné literatury z oblasti logopedie, logopedické prevence a logopedické péče.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj komunikace dětí v předškolním věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BEATY, Janice J. Skills for preschool teachers. Tenth edition. Boston: Pearson, 2017, xxiv, 403. ISBN 978-0-13-376634-9.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012, 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 978-80-210-4454-8.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 222 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3941-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006, 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2009, 228 s. ISBN 978-80-7262-598-7.
Seznam doporučené literatury
BEATY, Janice J. Skills for preschool teachers. Tenth edition. Boston: Pearson, 2017, xxiv, 403. ISBN 978-0-13-376634-9.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012, 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 978-80-210-4454-8.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 222 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3941-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006, 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2009, 228 s. ISBN 978-80-7262-598-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k teoretické i empirické
části práce. Doporučila více propracovat některé kapitoly teoretické části. V souvislosti s empirickou
částí postrádal hlubší diskusi. Položila otázky týkající se doporučení pro praxi. Studentka dokázala
na otázky odpovědět s drobnými nedostatky. Oponentka práce se vyjádřil k teoretické i empirické části
práce. V rámci teoretické části práce shledal zejména formální nedostatky. Upozornila na nedostatky
v metodologii v rámci empirické části práce. Položila otázky týkající realizace dotazníkového šetření.
Na otázky studentka dokázala reagovat s nedostatky. Proběhla diskuse k dotazníkovému šetření.