Diplomová práce se zabývá problematikou spolupráce školy a rodiny v různých typech předškolních zařízení. Teoretická část nabízí popis předškolních zařízení v České republice a dále vymezuje možnosti spolupráce školy s rodinou dítěte předškolního věku, což je velmi důležité pro rozvoj samotného dítěte. Praktická část práce přináší výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který se uskutečnil pomocí interview se zástupci předškolních zařízení a s rodiči dětí. Byla odhalena spolupráce školy a rodiny v různých typech předškolních zařízení. Také se podařilo odkrýt specifika spolupráce v těchto předškolních zařízení. Jedná se především o budování vztahu s rodiči a zařízením, také míru zapojování a pomoc rodičů, intenzitu komunikace a různorodost společných akcí.
Anotace v angličtině
These thesis deals cooperation between schools and families in various types of preschool facilities. Theoretical part offers an overview of preschool facilities in the Czech Republic and then delimits school and family cooperation to care for preschool children which is very important for children development. Practical part shows results of qualitatively oriented research. Research has been done by interviews with school representatives and parents. Thanks to this, research is discovering cooperation between schools and families in various types of preschool facilities. Also is revealing specifics of cooperation between these preschool facilities and families - mainly different origin of the relationship between parents and chosen facility, engagement rate and help from the parents, intense of communication, and variety of common events.
Klíčová slova
předškolní zařízení, spolupráce, vztah školy a rodiny, zapojení rodiny, formy spolupráce, komunikace
Klíčová slova v angličtině
preschool facility, cooperation, relation between school and family, family involvement, types of cooperation, communication
Rozsah průvodní práce
105 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou spolupráce školy a rodiny v různých typech předškolních zařízení. Teoretická část nabízí popis předškolních zařízení v České republice a dále vymezuje možnosti spolupráce školy s rodinou dítěte předškolního věku, což je velmi důležité pro rozvoj samotného dítěte. Praktická část práce přináší výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který se uskutečnil pomocí interview se zástupci předškolních zařízení a s rodiči dětí. Byla odhalena spolupráce školy a rodiny v různých typech předškolních zařízení. Také se podařilo odkrýt specifika spolupráce v těchto předškolních zařízení. Jedná se především o budování vztahu s rodiči a zařízením, také míru zapojování a pomoc rodičů, intenzitu komunikace a různorodost společných akcí.
Anotace v angličtině
These thesis deals cooperation between schools and families in various types of preschool facilities. Theoretical part offers an overview of preschool facilities in the Czech Republic and then delimits school and family cooperation to care for preschool children which is very important for children development. Practical part shows results of qualitatively oriented research. Research has been done by interviews with school representatives and parents. Thanks to this, research is discovering cooperation between schools and families in various types of preschool facilities. Also is revealing specifics of cooperation between these preschool facilities and families - mainly different origin of the relationship between parents and chosen facility, engagement rate and help from the parents, intense of communication, and variety of common events.
Klíčová slova
předškolní zařízení, spolupráce, vztah školy a rodiny, zapojení rodiny, formy spolupráce, komunikace
Klíčová slova v angličtině
preschool facility, cooperation, relation between school and family, family involvement, types of cooperation, communication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky vztahu školy a rodiny s dítětem předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o možnostech spolupráce rodiny a různých typů mateřských škol a jiných předškolních zařízení.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči a zástupci předškolních zařízení.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi předškolních zařízení.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky vztahu školy a rodiny s dítětem předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o možnostech spolupráce rodiny a různých typů mateřských škol a jiných předškolních zařízení.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči a zástupci předškolních zařízení.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi předškolních zařízení.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. ISBN 978-80-247-4435-3.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013, 130 s. ISBN 978-80-262-0378-0.
MAJERČÍKOVÁ, Jana. Materská škola a rodina - dve strany jednej mince: spolupráca materskej školy a rodiny. In: Materská škola a jej riadenie. Bratislava: Josef Raabe, 2012, s. 1-31. ISBN 978-80-89182-47-3.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 176 s. ISBN 978-80-210-3598-6.
SUTTERBY, John A. Family involvement in early education and child care. Bingley: Emerald, 2017, 191 s. ISBN 978-1-78635-408-2.
ŠTECH, Stanislav a Ida VIKTOROVÁ. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In: KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, s. 57-93. ISBN 978-80-7367-828-9.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. ISBN 978-80-247-4435-3.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013, 130 s. ISBN 978-80-262-0378-0.
MAJERČÍKOVÁ, Jana. Materská škola a rodina - dve strany jednej mince: spolupráca materskej školy a rodiny. In: Materská škola a jej riadenie. Bratislava: Josef Raabe, 2012, s. 1-31. ISBN 978-80-89182-47-3.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 176 s. ISBN 978-80-210-3598-6.
SUTTERBY, John A. Family involvement in early education and child care. Bingley: Emerald, 2017, 191 s. ISBN 978-1-78635-408-2.
ŠTECH, Stanislav a Ida VIKTOROVÁ. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In: KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, s. 57-93. ISBN 978-80-7367-828-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k teoretické i empirické
části práce. Práci hodnotila kladně. Ocenila zejména pečlivost zpracování. Položila otázky týkající se
aspektů spolupráce rodiny a školy. Na tyto otázky studentka dokázala adekvátně odpovědět.
Oponentka práce se vyjádřila k nadbytečnému využívání výrazu "specifický", který vnímá jako nadbytečný
koncept. Položila otázky týkající se vztahu mezi kategoriemi. Druhá otázka se orientovala na sémantický
rozdíl mezi zapojeností a spoluprací rodičů. Na otázky studentka dokázala reagovat adekvátně.