Cílem předložené diplomové práce je analyzovat a porovnat kurikulární dokumenty předškolního vzdělávání ve dvou historicky provázaných státech, s akcentem na sledování rozvoje přírodovědného vzdělávání dítěte předškolního věku v podmínkách mateřských škol. V diplomové práci jsou pomocí obsahové analýzy porovnány dva kurikulární dokumenty, a to Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání za Českou republiku a Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie za Slovenskou republiku. V teoretické části práce je představena sumarizace retrospektiv vývoje kurikulárních dokumentů v obou stá-tech. Důraz je přitom kladen na přehled teoretických východisek o problematice postavení přírodovědného vzdělávání v těchto programech. V centru pozornosti jsou také náměty pro možné kurikulární transformace v obou zemích.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis aims at analysing and comparing curricular documents for preprimary education in two historically intertwinned countries. It observation especially on the development of science education in preschool children in kindergarten conditions. In the diploma thesis the author employs content analysis to compare two curricular documents: the Framework educational programme for preprimary education in the Czech Republic and the State educational programme for pre-primary education in the Slovak Republic. In the theoretical part the author introduces summary retrospective development of curricular documents in both states. Put emphasis is on the theoretical background concerning the position of science education in these programmes. The attention focuses mainly on the suggestions of curricular transformations in both countries.
Cílem předložené diplomové práce je analyzovat a porovnat kurikulární dokumenty předškolního vzdělávání ve dvou historicky provázaných státech, s akcentem na sledování rozvoje přírodovědného vzdělávání dítěte předškolního věku v podmínkách mateřských škol. V diplomové práci jsou pomocí obsahové analýzy porovnány dva kurikulární dokumenty, a to Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání za Českou republiku a Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie za Slovenskou republiku. V teoretické části práce je představena sumarizace retrospektiv vývoje kurikulárních dokumentů v obou stá-tech. Důraz je přitom kladen na přehled teoretických východisek o problematice postavení přírodovědného vzdělávání v těchto programech. V centru pozornosti jsou také náměty pro možné kurikulární transformace v obou zemích.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis aims at analysing and comparing curricular documents for preprimary education in two historically intertwinned countries. It observation especially on the development of science education in preschool children in kindergarten conditions. In the diploma thesis the author employs content analysis to compare two curricular documents: the Framework educational programme for preprimary education in the Czech Republic and the State educational programme for pre-primary education in the Slovak Republic. In the theoretical part the author introduces summary retrospective development of curricular documents in both states. Put emphasis is on the theoretical background concerning the position of science education in these programmes. The attention focuses mainly on the suggestions of curricular transformations in both countries.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k začleňování přírodovědných témat do kurikula mateřských škol.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek o postavení přírodovědného vzdělávání v kurikulárních dokumentech evropských zemí.
Příprava metodiky výzkumu.
Zpracování obsahové analýzy kurikulárních dokumentů předškolního vzdělávání v ČR a SR dle vybraných kritérií.
Prezentace výsledků výzkumu, zpracování námětů pro možné kurikulární transformace v obou zemích.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k začleňování přírodovědných témat do kurikula mateřských škol.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek o postavení přírodovědného vzdělávání v kurikulárních dokumentech evropských zemí.
Příprava metodiky výzkumu.
Zpracování obsahové analýzy kurikulárních dokumentů předškolního vzdělávání v ČR a SR dle vybraných kritérií.
Prezentace výsledků výzkumu, zpracování námětů pro možné kurikulární transformace v obou zemích.
Seznam doporučené literatury
MEIER, Daniel and Stephanie SISK-HILTON. Nature education with young children: Integrating inquiry and practice. 1st pub. New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-65589-7.
NEUENDORF, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2002. ISBN 0-7619-1978-3.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2017.
SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ a Hana HORKÁ. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4, 2012. ISBN 978-80-89443-12-3.
Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. Bratislava: Raabe, 2016. ISBN 978-80-8140-244-9.
Seznam doporučené literatury
MEIER, Daniel and Stephanie SISK-HILTON. Nature education with young children: Integrating inquiry and practice. 1st pub. New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-65589-7.
NEUENDORF, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2002. ISBN 0-7619-1978-3.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2017.
SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ a Hana HORKÁ. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4, 2012. ISBN 978-80-89443-12-3.
Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. Bratislava: Raabe, 2016. ISBN 978-80-8140-244-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou diplomovou práci. Vedoucí práce vytkla slabší zpracování teoretické části práce a chybějící interpretaci některých autorčiných tezí, vyjádřila se také k méně intenzivnímu zájmu studentky o konzultace. Oponent práce ocenil některé pasáže teoretické práce, přivítal by však především ucelenější prezentaci závěrů práce. Studentka zodpověděla otázky uvedené v posudcích.