Cílém mé bakalářské práce je vytvořit, realizovat a evaluovat projekt s názvem "Dítě ve světě matematiky" v jedné z mateřských škol. Bakalářská práce má tedy teoreticko-aplikační charakter.
Teoretická část část se zabývá významem a obsahem předmatematického vzdělávání v mateřské škole. Praktická část se potom věnuje realizovaným činnostem. V rámci projektu se zaměřením na rozvoj prostorové představivosti a jeho zhodnocením prostřednictvím evaluace a sebereflexe. Součástí evaluace je také doporučení. Projekt je inspirován matema-tickým konceptem p. prof. Hejného s názvem "Krychlové stavby."
Anotace v angličtině
The main focus of my bachelor´s work is to create and evaluate a project called "A child in a world of mathematics" in one of the nursery schools. The bachelor´s work has indeed a theoretical/practical character. The theoretical part is focused on the purpose and content of an early mathematical education in a nursery school. The practical part is then focused on implementing activities within the bounds of the project with its main attention on develo-pment and its assessment by way of evaluation and self-examination. A part of evaluation is also a recommendation. This project is inspired by a mathematical concept of professor Hejny called "Cubic Structure".
Klíčová slova
Předmatematické vzdělávání v MŠ, matematická představivost, prostorové geometrické útvary.
Klíčová slova v angličtině
Early-mathematical imagination, spacial geometrical structures, early-mathematical educati-on in nursery school
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílém mé bakalářské práce je vytvořit, realizovat a evaluovat projekt s názvem "Dítě ve světě matematiky" v jedné z mateřských škol. Bakalářská práce má tedy teoreticko-aplikační charakter.
Teoretická část část se zabývá významem a obsahem předmatematického vzdělávání v mateřské škole. Praktická část se potom věnuje realizovaným činnostem. V rámci projektu se zaměřením na rozvoj prostorové představivosti a jeho zhodnocením prostřednictvím evaluace a sebereflexe. Součástí evaluace je také doporučení. Projekt je inspirován matema-tickým konceptem p. prof. Hejného s názvem "Krychlové stavby."
Anotace v angličtině
The main focus of my bachelor´s work is to create and evaluate a project called "A child in a world of mathematics" in one of the nursery schools. The bachelor´s work has indeed a theoretical/practical character. The theoretical part is focused on the purpose and content of an early mathematical education in a nursery school. The practical part is then focused on implementing activities within the bounds of the project with its main attention on develo-pment and its assessment by way of evaluation and self-examination. A part of evaluation is also a recommendation. This project is inspired by a mathematical concept of professor Hejny called "Cubic Structure".
Klíčová slova
Předmatematické vzdělávání v MŠ, matematická představivost, prostorové geometrické útvary.
Klíčová slova v angličtině
Early-mathematical imagination, spacial geometrical structures, early-mathematical educati-on in nursery school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o matematickém vzdělávání u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu matematického vzdělávání a formování matematických představ v předškolním období.
Příprava projektu ,,Dítě ve světě matematiky".
Realizace matematického projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o matematickém vzdělávání u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu matematického vzdělávání a formování matematických představ v předškolním období.
Příprava projektu ,,Dítě ve světě matematiky".
Realizace matematického projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0901-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
978-80-262-0092-5.
PECHAROVÁ, Lenka. Od blechy po slona: zábavná matematika pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0092-5.
SLAVIN, Robert E. Science, technology, mathematics. USA: Corwin, 2014. ISBN 978-148-3351-216.
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0901-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
978-80-262-0092-5.
PECHAROVÁ, Lenka. Od blechy po slona: zábavná matematika pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0092-5.
SLAVIN, Robert E. Science, technology, mathematics. USA: Corwin, 2014. ISBN 978-148-3351-216.
Přílohy volně vložené
Fotografie dětí v průběhu projektu, Souhlas s zveřejněním fotografií dětí
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci včetně doporučení pro praxi. Odpovídala na otázky vedoucího i oponenta. Projevily se však určité nedostatky. Komise vytkla studentce nevhodně volené názvy témat a celkově špatně aplikované didaktické kategorie.