V bakalářské práci se autorka zabývá podporou adaptace dítěte na prostředí mateřské školy z pohledu učitelek. Práce je teoreticko výzkumného charakteru. V teoretické části vymezuje teoretická východiska procesu adaptace dítěte na mateřskou školu, také prezentuje podporu adaptace z pohledu učitelek i rodičů, dále objasňuje pojetí současné mateřské školy a popisuje vývojové období předškolního věku. V empirické části autorka představuje, jak učitelky vnímají vlastní postupy, které uplatňují pro podporu a usnadnění adaptace dítěte na prostředí mateřské školy. Výzkum byl realizován prostřednictvím kvalitativního výzkumu, s využitím interview s učitelkami mateřských škol. Na základě zpracování interview byly zjištěny postupy užívané učitelkami pro podporu adaptace dítěte, dále také podmínky pro jeho usnadnění a také problémy, které při adaptaci učitelky pociťují.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, the author deals with the support of the child's adaptation to the environment of the kindergarten from the teachers' point of view. The thesis is of theoretical - research character. The theoretical part determines the theoretical starting points of the process of the child's adaptation to kindergarten, it also presents the support of adaptation from the teachers' and parents' point of view, and it clarifies the concept of the present kindergarten and describes the development period of pre-school age. In the empirical part, the author describes how teachers perceive their own practices they use to support and fa-cilitate the child's adaptation to the kindergarten environment. The research was conducted using qualitative research and interviews with kindergarten teachers. Based on the inter-views, the procedures used by teachers to support the adaptation of the child, as well as the conditions for its encouragement and problems seen by the teachers, have all been identi-fied.
Klíčová slova
adaptace dítěte na prostředí mateřské školy, komunikace rodiče a učitele, sociální vývoj, emoční vývoj
Klíčová slova v angličtině
a child´s adaptation to kindergarten, parent and teacher communication, social development, emotional development
Rozsah průvodní práce
55
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se autorka zabývá podporou adaptace dítěte na prostředí mateřské školy z pohledu učitelek. Práce je teoreticko výzkumného charakteru. V teoretické části vymezuje teoretická východiska procesu adaptace dítěte na mateřskou školu, také prezentuje podporu adaptace z pohledu učitelek i rodičů, dále objasňuje pojetí současné mateřské školy a popisuje vývojové období předškolního věku. V empirické části autorka představuje, jak učitelky vnímají vlastní postupy, které uplatňují pro podporu a usnadnění adaptace dítěte na prostředí mateřské školy. Výzkum byl realizován prostřednictvím kvalitativního výzkumu, s využitím interview s učitelkami mateřských škol. Na základě zpracování interview byly zjištěny postupy užívané učitelkami pro podporu adaptace dítěte, dále také podmínky pro jeho usnadnění a také problémy, které při adaptaci učitelky pociťují.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, the author deals with the support of the child's adaptation to the environment of the kindergarten from the teachers' point of view. The thesis is of theoretical - research character. The theoretical part determines the theoretical starting points of the process of the child's adaptation to kindergarten, it also presents the support of adaptation from the teachers' and parents' point of view, and it clarifies the concept of the present kindergarten and describes the development period of pre-school age. In the empirical part, the author describes how teachers perceive their own practices they use to support and fa-cilitate the child's adaptation to the kindergarten environment. The research was conducted using qualitative research and interviews with kindergarten teachers. Based on the inter-views, the procedures used by teachers to support the adaptation of the child, as well as the conditions for its encouragement and problems seen by the teachers, have all been identi-fied.
Klíčová slova
adaptace dítěte na prostředí mateřské školy, komunikace rodiče a učitele, sociální vývoj, emoční vývoj
Klíčová slova v angličtině
a child´s adaptation to kindergarten, parent and teacher communication, social development, emotional development
Zásady pro vypracování
Zpracování literární rešerše z oblasti adaptace dětí na prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek o procesu adaptace dítěte na mateřskou školu a možnostech jeho podpory učitelkou.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování literární rešerše z oblasti adaptace dětí na prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek o procesu adaptace dítěte na mateřskou školu a možnostech jeho podpory učitelkou.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
GIVEN, Lisa M. The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Los Angeles: Sage, 2008. ISBN 978-1-4129-4163-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4435-3.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha: Portál, 1996, 143 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-494-X.
NIESEL, Renate a Wilfried GRIEBEL. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál, 2005, 100 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-989-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
GIVEN, Lisa M. The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Los Angeles: Sage, 2008. ISBN 978-1-4129-4163-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4435-3.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha: Portál, 1996, 143 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-494-X.
NIESEL, Renate a Wilfried GRIEBEL. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál, 2005, 100 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-989-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřil k nedostatkům práce v teoretické části, kde zmiňuje citační normu. Vyjádřil se také k empirické části práce, z čehož vyplývají také jeho otázky. Studentka reagovala na otázky s drobnými nedostatky. Oponent hodnotil práci negativně, zejména se vyjádřil k empirické části práce, kde shledal hrubé nedostatky při realizaci výzkumu. Studentka reagovala na otázky oponenta s nedostatky.