Bakalářská práce je zaměřena na nároky školy na dítě při nástupu do základní školy a na připravenost předškolního dítěte na vstup do základní školy z pohledu učitelek mateř-ských škol. V teoretické části je charakterizovaná školní zralost a připravenost dítěte při nástupu do primárního vzdělávání a to především s ohledem na vysoké hodnoty odkladů povinné školní docházky. Výzkum byl realizován pomocí rozhovoru s učitelkami mateř-ských škol a byly zjišťovány především jejich názory na tuto problematiku, tzn. co si myslí o požadavcích, které vyžaduje škola při zápisu do první třídy po dětech předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the requirements of the school for a child when it en-ters primary school and on the readiness of the pre-school child to enter primary school from the point of view of the teachers of the kindergartens. The theoretical part characteri-zes the school maturity and the readiness of the child when entering primary education, especially with regard to the high values of deferment of compulsory school attendance. The research was realized through an interview with the teachers of the kindergartens and their opinions on this issue, what they think about the requirements that school requires when enrolling in the first grade for pre-school children.
Klíčová slova
Mateřská škola, dítě předškolního věku, školní připravenost, školní zralost, přechod na zá-kladní školu, nároky základní školy
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, preschool child, school readiness, school maturity, transition to elementary school, requiementsprimary school
Rozsah průvodní práce
46
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na nároky školy na dítě při nástupu do základní školy a na připravenost předškolního dítěte na vstup do základní školy z pohledu učitelek mateř-ských škol. V teoretické části je charakterizovaná školní zralost a připravenost dítěte při nástupu do primárního vzdělávání a to především s ohledem na vysoké hodnoty odkladů povinné školní docházky. Výzkum byl realizován pomocí rozhovoru s učitelkami mateř-ských škol a byly zjišťovány především jejich názory na tuto problematiku, tzn. co si myslí o požadavcích, které vyžaduje škola při zápisu do první třídy po dětech předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the requirements of the school for a child when it en-ters primary school and on the readiness of the pre-school child to enter primary school from the point of view of the teachers of the kindergartens. The theoretical part characteri-zes the school maturity and the readiness of the child when entering primary education, especially with regard to the high values of deferment of compulsory school attendance. The research was realized through an interview with the teachers of the kindergartens and their opinions on this issue, what they think about the requirements that school requires when enrolling in the first grade for pre-school children.
Klíčová slova
Mateřská škola, dítě předškolního věku, školní připravenost, školní zralost, přechod na zá-kladní školu, nároky základní školy
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, preschool child, school readiness, school maturity, transition to elementary school, requiementsprimary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky přechodu dítěte z mateřské do základní školy.
Vymezení teoretických východisek o školní zralosti a školní připravenosti dítěte.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat, formulace závěrů výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky přechodu dítěte z mateřské do základní školy.
Vymezení teoretických východisek o školní zralosti a školní připravenosti dítěte.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat, formulace závěrů výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
CARLTON, Martha P. a Adam WINSLER. School readiness: The need for a paradigm shift. School Psychology Review. 1999, 28, 338-352. ISSN 0279-6015.
DVOŘÁK, Dominik. Česká základní škola: vícepřípadová studie. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1896-8.
GREGER, David, Jaroslava SIMONOVÁ a Jana STRAKOVÁ (ed). Spravedlivý start?: nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-861-5.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy?. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ (ed). Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0044-4.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
CARLTON, Martha P. a Adam WINSLER. School readiness: The need for a paradigm shift. School Psychology Review. 1999, 28, 338-352. ISSN 0279-6015.
DVOŘÁK, Dominik. Česká základní škola: vícepřípadová studie. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1896-8.
GREGER, David, Jaroslava SIMONOVÁ a Jana STRAKOVÁ (ed). Spravedlivý start?: nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-861-5.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy?. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ (ed). Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0044-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce vyzdvihla náročnost výzkumu, identifikovala však zásadní nesoulad mezi stanovenými cíli a výzkumnými otázkami. Oponent práci shledává jako nekoncepční a hodnotí ji jako "kompilát" veřejně dostupných zdrojů. Kritizuje také interpretaci dat, výsledky výzkumu hodnotí jako předvídatelné a nevidí v nich přínos pro praxi. Studentka zodpověděla otázky uvedené v posudcích i kladené komisí.