Tématem této bakalářské práce jsou názory učitelů primárního vzdělávání na připravenost dětí na vstup do základní školy. Práce je teoreticko-empirického charakteru.
Teoretická část je zaměřena především na pojmy školní zralost a školní připravenost a na objasnění oblastí školní zralosti a připravenosti dětí předškolního věku. Tyto pojmy úzce souvisí se vstupem do základní školy, kde jsou také popsány nároky školy, které jsou na dítě kladeny. Důležité místo zde zaujímá učitel, protože jeho názory jsou pro nás stěžejní. Ve výzkumné části prostřednictvím dotazníkového šetření učitelé vyjadřovali své názory a zkušenosti, které se týkají této problematiky. Zjištěná data byla sumarizována, vyhodnocena a následně interpretována.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the views of primary education teachers on the readiness of children to enter elementary school. The work is of theoretical-empirical character.
The theoretical part focuses mainly on the concepts of school maturity and school prepare-dness and on the clarification of the areas of school maturity and pre-school children's rea-diness. These terms are closely related to the entry into the primary school, which also describes the demands of the schools that are placed on the child. An important place here is the teacher, because his / her views are central to us. In the research section, through the questionnaire survey, teachers expressed their opinions and experiences on this issue. The data collected were summarized, evaluated and subsequently interpreted.
Klíčová slova
Školní připravenost, školní zralost, vstup do základní školy
Klíčová slova v angličtině
School readiness, school maturity, entry into elementary school
Rozsah průvodní práce
49 s. (63 908 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce jsou názory učitelů primárního vzdělávání na připravenost dětí na vstup do základní školy. Práce je teoreticko-empirického charakteru.
Teoretická část je zaměřena především na pojmy školní zralost a školní připravenost a na objasnění oblastí školní zralosti a připravenosti dětí předškolního věku. Tyto pojmy úzce souvisí se vstupem do základní školy, kde jsou také popsány nároky školy, které jsou na dítě kladeny. Důležité místo zde zaujímá učitel, protože jeho názory jsou pro nás stěžejní. Ve výzkumné části prostřednictvím dotazníkového šetření učitelé vyjadřovali své názory a zkušenosti, které se týkají této problematiky. Zjištěná data byla sumarizována, vyhodnocena a následně interpretována.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the views of primary education teachers on the readiness of children to enter elementary school. The work is of theoretical-empirical character.
The theoretical part focuses mainly on the concepts of school maturity and school prepare-dness and on the clarification of the areas of school maturity and pre-school children's rea-diness. These terms are closely related to the entry into the primary school, which also describes the demands of the schools that are placed on the child. An important place here is the teacher, because his / her views are central to us. In the research section, through the questionnaire survey, teachers expressed their opinions and experiences on this issue. The data collected were summarized, evaluated and subsequently interpreted.
Klíčová slova
Školní připravenost, školní zralost, vstup do základní školy
Klíčová slova v angličtině
School readiness, school maturity, entry into elementary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky školní zralosti a školní připravenosti dětí.
Vymezení teoretických východisek o zvládání nároků základní školy dětmi z pohledu učitelů.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky školní zralosti a školní připravenosti dětí.
Vymezení teoretických východisek o zvládání nároků základní školy dětmi z pohledu učitelů.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
CARLTON, Martha P. a Adam WINSLER. School readiness: The need for a paradigm shift. School Psychology Review. 1999, 28, 338-352. ISSN 0279-6015.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
GREGER, David, Jaroslava SIMONOVÁ a Jana STRAKOVÁ (ed). Spravedlivý start?: nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-861-5.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ (ed). Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
Seznam doporučené literatury
CARLTON, Martha P. a Adam WINSLER. School readiness: The need for a paradigm shift. School Psychology Review. 1999, 28, 338-352. ISSN 0279-6015.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
GREGER, David, Jaroslava SIMONOVÁ a Jana STRAKOVÁ (ed). Spravedlivý start?: nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-861-5.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ (ed). Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci a odpovídala laicky na otázky vedoucího a oponenta práce. Proběhla diskuse s komisí, kdy studentka vyjádřila svůj subjektivní pohled na problematiku.