Tématem bakalářské práce jsou rituály v mateřské škole. Cílem je odhalit a popsat rituály, které učitelky v mateřské škole realizují. Práce je teoreticko-empirického charakteru. Teoretická část se zabývá obecným pojetím rituálu z pohledu různých autorů. Rituál je zde zasazen do pedagogických souvislostí. V empirické části jsou popsány výsledky kvalitativního výzkumu. Ve výzkumu byla využita metoda polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. Rozhovory byly přepsány do písemné podoby a zpracovány metodou otevřeného kódování. Jednotlivé rituály byly sledovány metodou participačního pozorování a zaznamenány do pozorovacích archů. Z analýzy dat vyplynulo šest hlavních kategorií. Výsledky výzkumu odhalily důležitost a prospěšnost rituálů pro děti v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is the rituals in the kindergarten. The aim is to re-veal and describe the rituals that teachers perform in the kindergarten. The thesis is theoret-ically-empirical. The theoretical part deals with the general concept of ritual from the vari-ous authors' point of view. The ritual is set to the pedagogical contexts. The empirical part describes the results of qualitative research. The semi-structured interview with teachers of kindergarten was used in the research. The interviews were transcribed in writing and pro-cessed by open encoding. The individual rituals were watched by participatory observation and recorded in observation sheets. Six main categories emerged from the data analysis. The research findings revealed the importance and benefits of rituals for children in kinder-gartens.
Klíčová slova
rituály, ritualizace, výchovně vzdělávací činnost
Klíčová slova v angličtině
rituals, ritualization, educational activities
Rozsah průvodní práce
72 s. (119 035 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce jsou rituály v mateřské škole. Cílem je odhalit a popsat rituály, které učitelky v mateřské škole realizují. Práce je teoreticko-empirického charakteru. Teoretická část se zabývá obecným pojetím rituálu z pohledu různých autorů. Rituál je zde zasazen do pedagogických souvislostí. V empirické části jsou popsány výsledky kvalitativního výzkumu. Ve výzkumu byla využita metoda polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. Rozhovory byly přepsány do písemné podoby a zpracovány metodou otevřeného kódování. Jednotlivé rituály byly sledovány metodou participačního pozorování a zaznamenány do pozorovacích archů. Z analýzy dat vyplynulo šest hlavních kategorií. Výsledky výzkumu odhalily důležitost a prospěšnost rituálů pro děti v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is the rituals in the kindergarten. The aim is to re-veal and describe the rituals that teachers perform in the kindergarten. The thesis is theoret-ically-empirical. The theoretical part deals with the general concept of ritual from the vari-ous authors' point of view. The ritual is set to the pedagogical contexts. The empirical part describes the results of qualitative research. The semi-structured interview with teachers of kindergarten was used in the research. The interviews were transcribed in writing and pro-cessed by open encoding. The individual rituals were watched by participatory observation and recorded in observation sheets. Six main categories emerged from the data analysis. The research findings revealed the importance and benefits of rituals for children in kinder-gartens.
Klíčová slova
rituály, ritualizace, výchovně vzdělávací činnost
Klíčová slova v angličtině
rituals, ritualization, educational activities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rituálech v mateřské škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se rituálů a pravidel organizace v mateřké škole.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rituálech v mateřské škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se rituálů a pravidel organizace v mateřké škole.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
KAUFMANN-HUBER, Gertrud. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-203-3.
KAŠČÁK, Ondrej. Škola ako rituálny priestor. 1. vyd. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2010. ISBN 9788080823603.
KUNZE, Petra a Catharina SALAMANDER. Malé děti potřebují rituály. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3405-4.
MALONEY, Carmel. The Role of Ritual in Preschool Settings. Early Childhood Education Journal. 2000, vol. 27, no. 3 s. 143-150. ISSN 1082-3301. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
KAUFMANN-HUBER, Gertrud. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-203-3.
KAŠČÁK, Ondrej. Škola ako rituálny priestor. 1. vyd. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2010. ISBN 9788080823603.
KUNZE, Petra a Catharina SALAMANDER. Malé děti potřebují rituály. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3405-4.
MALONEY, Carmel. The Role of Ritual in Preschool Settings. Early Childhood Education Journal. 2000, vol. 27, no. 3 s. 143-150. ISSN 1082-3301. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce hodnotil práci kladně a vyjadřuje se k přehledně zpracované teoretické části a také k empirické části práce. Na otázky týkající se propojení teorie a praxe studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponent práce hodnotil práci kladně a položil otázky vztahující se k empirické části výzkumu. Na ty studentka dokázala odpovědět. Komise kladně hodnotila zejména formální stránku práce a empirické uchopení tématu. Studentka byla ale upozorněna na chyby v souvislosti s realizací metody interview. Na otázky komise reagovala adekvátně.