Bakalářská práce teoreticko - aplikačního charakteru se věnuje rozvoji čtenářství u dětí v předškolní věku. Teoretická část se zabývá objasněním pojmů jako čtenářství, čtenářská pregramotnost a volný čas. S ohledem na pozitivní prožívání. V praktické části práce je navržen projekt, který je zaměřen na rozvoj čtenářství, a následně zrealizován v mateřské škole na Břeclavsku. Projekt byl evaluován z pohledu autorky práce a subjektů projektu.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is theoretical and application study of development of preschool kids as a readers. The theoretical part deals with terms such as readings, pre-literacy skills, free time and their clarification. In respect to positive experiencing. The practical part of my thesis comes up with project I designed for preschoolers to develop their readings. The project was implemented in kindergarten in Břeclavsko region. The project itself was evaluated in the point of view of author of the thesis as well as the subject of the project.
Klíčová slova
Čtenářství, čtenářská pregramotnost, volný čas.
Klíčová slova v angličtině
Readings, pre-literacy skills, free time.
Rozsah průvodní práce
72 s. (97 633 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce teoreticko - aplikačního charakteru se věnuje rozvoji čtenářství u dětí v předškolní věku. Teoretická část se zabývá objasněním pojmů jako čtenářství, čtenářská pregramotnost a volný čas. S ohledem na pozitivní prožívání. V praktické části práce je navržen projekt, který je zaměřen na rozvoj čtenářství, a následně zrealizován v mateřské škole na Břeclavsku. Projekt byl evaluován z pohledu autorky práce a subjektů projektu.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is theoretical and application study of development of preschool kids as a readers. The theoretical part deals with terms such as readings, pre-literacy skills, free time and their clarification. In respect to positive experiencing. The practical part of my thesis comes up with project I designed for preschoolers to develop their readings. The project was implemented in kindergarten in Břeclavsko region. The project itself was evaluated in the point of view of author of the thesis as well as the subject of the project.
Klíčová slova
Čtenářství, čtenářská pregramotnost, volný čas.
Klíčová slova v angličtině
Readings, pre-literacy skills, free time.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o rozvoji dítěte, výchově v rodině a možnostech utváření čtenářství.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na četbu dětem v předškolním věku.
Zpracování projektu zaměřeného na podporu předčítání dětem ve volném čase.
Ověření projektu v mateřské škole a rodinách.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o rozvoji dítěte, výchově v rodině a možnostech utváření čtenářství.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na četbu dětem v předškolním věku.
Zpracování projektu zaměřeného na podporu předčítání dětem ve volném čase.
Ověření projektu v mateřské škole a rodinách.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8.
KEENAN, Thomas, Subhadra EVANS a Kevin CROWLEY. An introduction to child development. 3rd edition. Los Angeles: SAGE, 2016. SAGE foundations of psychology. ISBN 978-1-4462-7402-6.
KRAMPOLOVÁ, Iveta a Eva POTUŽNÍKOVÁ. Jak (se) učí číst. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0486-4.
LORENCOVÁ, Věra, Marie HLUŠKOVÁ, Oldřich HLUŠKO a Zbyněk BOHDAL. Ontogenetická psychologie, neboli, Vývojová psychologie. Praha: Powerprint, 2015. ISBN 978-80-87994-43-6.
MELGOSA, Julián a Raul POSSE. Umění výchovy dítěte. Praha: Advent-Orion, c 2003. Harmonický život. ISBN 80-7172-613-3.
PIAGET, Jean a Barbel INHERDEL. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-798-5.
PRÁZOVÁ, Irena, Kateřina HOMOLOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-492-8.
WILDOVÁ, Radka. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-228-8.
Seznam doporučené literatury
CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8.
KEENAN, Thomas, Subhadra EVANS a Kevin CROWLEY. An introduction to child development. 3rd edition. Los Angeles: SAGE, 2016. SAGE foundations of psychology. ISBN 978-1-4462-7402-6.
KRAMPOLOVÁ, Iveta a Eva POTUŽNÍKOVÁ. Jak (se) učí číst. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0486-4.
LORENCOVÁ, Věra, Marie HLUŠKOVÁ, Oldřich HLUŠKO a Zbyněk BOHDAL. Ontogenetická psychologie, neboli, Vývojová psychologie. Praha: Powerprint, 2015. ISBN 978-80-87994-43-6.
MELGOSA, Julián a Raul POSSE. Umění výchovy dítěte. Praha: Advent-Orion, c 2003. Harmonický život. ISBN 80-7172-613-3.
PIAGET, Jean a Barbel INHERDEL. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-798-5.
PRÁZOVÁ, Irena, Kateřina HOMOLOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-492-8.
WILDOVÁ, Radka. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-228-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala jednotlivé části realizovaného projektu bakalářské práce. Vyzdvihla pozitivní reakce dětí a rodičů na projekt. Následně také představila doporučení pro praxi mateřských škol. Vedoucí práce hodnotí práci studentky jako velmi aktivní a zainteresovanou. Negativně hodnotí formulaci některých cílů aplikační části práce. Studentka dokázala reagovat na otázky kladené k obhajobě práce. Komise vytkla studentce formulaci didaktických kategorií v bakalářské práci.