Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem bakalářské práce je popsat a porovnat úroveň sociálních dovedností dětí v městských a vesnických mateřských školách. V teoretické části sumarizujeme vývoj osobnosti dítěte předškolního věku, socializaci dítěte v rodině a v mateřské škole, úroveň a rozvoj sociálních dovedností dětí. V praktické části předkládáme výsledky kvantitativně orientovaného výzkumu realizovaného prostřednic-tvím strukturovaného pozorování. Jsou zde vyhodnoceny výsledky dětí z městských a ves-nických mateřských škol, zjištěny rozdíly mezi nimi, srovnány výsledky mezi dívkami a chlapci, stanoven celkový průměr. Ze zjištěných dat vyplynulo, že děti z vesnických mateř-ských škol dosáhly lepší úrovně sociálních dovedností než děti z městských mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The aim of the bachelor thesis is to describe and compare the level of social skills of children in urban and rural kindergartens. In the theoretical part, we summarize the development of the pre-school child's personality, the socialization of the child in the family and nursery school, the level and development of the children's social skills. In the practical part, we present the results of quantitative re-search carried out through structured observation. The results of children from urban and rural nursery schools are evaluated, the differences between them, the results between girls and boys compared, the overall average is determined. The findings show that children from rural kindergartens have achieved a better level of social skills than children in urban kindergartens.
Klíčová slova
sociální dovednosti, sociální učení, socializace
Klíčová slova v angličtině
social skills, social learning, socialization
Rozsah průvodní práce
57 s. 79 442
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem bakalářské práce je popsat a porovnat úroveň sociálních dovedností dětí v městských a vesnických mateřských školách. V teoretické části sumarizujeme vývoj osobnosti dítěte předškolního věku, socializaci dítěte v rodině a v mateřské škole, úroveň a rozvoj sociálních dovedností dětí. V praktické části předkládáme výsledky kvantitativně orientovaného výzkumu realizovaného prostřednic-tvím strukturovaného pozorování. Jsou zde vyhodnoceny výsledky dětí z městských a ves-nických mateřských škol, zjištěny rozdíly mezi nimi, srovnány výsledky mezi dívkami a chlapci, stanoven celkový průměr. Ze zjištěných dat vyplynulo, že děti z vesnických mateř-ských škol dosáhly lepší úrovně sociálních dovedností než děti z městských mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The aim of the bachelor thesis is to describe and compare the level of social skills of children in urban and rural kindergartens. In the theoretical part, we summarize the development of the pre-school child's personality, the socialization of the child in the family and nursery school, the level and development of the children's social skills. In the practical part, we present the results of quantitative re-search carried out through structured observation. The results of children from urban and rural nursery schools are evaluated, the differences between them, the results between girls and boys compared, the overall average is determined. The findings show that children from rural kindergartens have achieved a better level of social skills than children in urban kindergartens.
Klíčová slova
sociální dovednosti, sociální učení, socializace
Klíčová slova v angličtině
social skills, social learning, socialization
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury o sociálních dovednostech dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o zjišťování úrovně sociálních dovedností dětí.
Příprava metodiky výzkumu, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace výzkumu prostřednictvím metody strukturovaného pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury o sociálních dovednostech dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o zjišťování úrovně sociálních dovedností dětí.
Příprava metodiky výzkumu, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace výzkumu prostřednictvím metody strukturovaného pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
JOLSTEAD, Krystine A; CALDARELLA, Paul; HANSEN, Blake; KORTH, Byran B; WILLIAMS, Leslie; KAMPS, Debra. Implementing Positive Behavior Support in Preschools: An Exploratory Study of CW-FIT Tier 1. Journal of Positive Behavior Interventions. 2017, vol. 19, no. 1 s. 48-60. ISSN:1098-3007.
KODÝM, Miloslav. Metody rozvoje sociálních dovedností. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2014. ISBN 9788074520464.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 270 s. ISBN 978-80-246-1916-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 9788024714288.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
JOLSTEAD, Krystine A; CALDARELLA, Paul; HANSEN, Blake; KORTH, Byran B; WILLIAMS, Leslie; KAMPS, Debra. Implementing Positive Behavior Support in Preschools: An Exploratory Study of CW-FIT Tier 1. Journal of Positive Behavior Interventions. 2017, vol. 19, no. 1 s. 48-60. ISSN:1098-3007.
KODÝM, Miloslav. Metody rozvoje sociálních dovedností. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2014. ISBN 9788074520464.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 270 s. ISBN 978-80-246-1916-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 9788024714288.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci samostatně a zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Studentka podrobně představila výzkumná zjištění a následně se dokázala adekvátně zapojit do diskuze. Závěrem přehledně popsala věcnou významnost získaných dat.