Bakalářská práce je výzkumného charakteru a zabývá se obsahovou analýzou výročních zpráv vybraných mateřských škol v rámci České republiky. Teoretická část se zaměřuje na problematiku výročních zpráv mateřských škol, respektive na důležitost psaní tohoto dokumentu a také na kvalitu škol, která úzce souvisí jak s výroční zprávou, tak s evaluací těchto vzdělávacích zařízení. V praktické části je prostřednictvím metody kvantitativně orientovaného výzkumu podrobně analyzováno 18 výročních zpráv mateřských škol. Pomocí relevantních kategorií sestavených dle doporučení školského zákona č. 561/2004 Sb. bylo zjišťováno, jakým způsobem jsou psány výroční zprávy v mateřských školách, které byly předmětem výzkumu. Na základě výsledků výzkumu bylo zjištěno, že pouze 7 mateřských škol se řídí doporučeným obsahem o výročních zprávách uvedené ve vyhlášce.
Anotace v angličtině
Bachelor Thesis has a research character and deals with the content analysis of the annual reports from selected kindergartens within the whole Czech Republic. The theoretical part focuses on the issues of annual reports of the kindergartens and the importance of writing this document, respectively. The quality of the school, which is related to both, the annual report and the evaluation of these educational facilities, is described as well. In the practical part, 18 annual reports of the kindergartens are analysed via methodology of quantitatively oriented research. Using the relevant categories compiled according to the recommendation of the Education Act No. 561/2004, it was investigated in which way the annual reports of the kindergartens subjected to the research were written. Based on the results of the research, only 7 kindergartens were found to apply the recommended content of the annual reports contained in decree.
Klíčová slova
výroční zpráva, kvalita školy, evaluace, autoevaluace
Klíčová slova v angličtině
annual report, quality of school, evaluation, self-evaluation
Rozsah průvodní práce
65 s. (80 903 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je výzkumného charakteru a zabývá se obsahovou analýzou výročních zpráv vybraných mateřských škol v rámci České republiky. Teoretická část se zaměřuje na problematiku výročních zpráv mateřských škol, respektive na důležitost psaní tohoto dokumentu a také na kvalitu škol, která úzce souvisí jak s výroční zprávou, tak s evaluací těchto vzdělávacích zařízení. V praktické části je prostřednictvím metody kvantitativně orientovaného výzkumu podrobně analyzováno 18 výročních zpráv mateřských škol. Pomocí relevantních kategorií sestavených dle doporučení školského zákona č. 561/2004 Sb. bylo zjišťováno, jakým způsobem jsou psány výroční zprávy v mateřských školách, které byly předmětem výzkumu. Na základě výsledků výzkumu bylo zjištěno, že pouze 7 mateřských škol se řídí doporučeným obsahem o výročních zprávách uvedené ve vyhlášce.
Anotace v angličtině
Bachelor Thesis has a research character and deals with the content analysis of the annual reports from selected kindergartens within the whole Czech Republic. The theoretical part focuses on the issues of annual reports of the kindergartens and the importance of writing this document, respectively. The quality of the school, which is related to both, the annual report and the evaluation of these educational facilities, is described as well. In the practical part, 18 annual reports of the kindergartens are analysed via methodology of quantitatively oriented research. Using the relevant categories compiled according to the recommendation of the Education Act No. 561/2004, it was investigated in which way the annual reports of the kindergartens subjected to the research were written. Based on the results of the research, only 7 kindergartens were found to apply the recommended content of the annual reports contained in decree.
Klíčová slova
výroční zpráva, kvalita školy, evaluace, autoevaluace
Klíčová slova v angličtině
annual report, quality of school, evaluation, self-evaluation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky evaluace.
Vymezení pojmů a teoretických východisek k problematice řízení kvality, pedagogické evaluace a autoevaluace mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky evaluace.
Vymezení pojmů a teoretických východisek k problematice řízení kvality, pedagogické evaluace a autoevaluace mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ALASUUTARI, Maarit, Ann-Marie MARKSTRÖM a Ann-Christine VALLBERG ROTH. Assessment and documentation in early childhood education. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-66125-6.
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7178-5378.
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8.
SEDLÁČKOVÁ, Hana, Zora SYSLOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a Martina KUPCOVÁ. Autoevaluace mateřské školy: metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Praha: VÚP, Praha, 2008. Metodika RVP. ISBN 978-80-87000-22-9.
SYSLOVÁ, Zora, Autoevaluace v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.
Seznam doporučené literatury
ALASUUTARI, Maarit, Ann-Marie MARKSTRÖM a Ann-Christine VALLBERG ROTH. Assessment and documentation in early childhood education. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-66125-6.
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7178-5378.
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8.
SEDLÁČKOVÁ, Hana, Zora SYSLOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a Martina KUPCOVÁ. Autoevaluace mateřské školy: metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Praha: VÚP, Praha, 2008. Metodika RVP. ISBN 978-80-87000-22-9.
SYSLOVÁ, Zora, Autoevaluace v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci souvisle. Podrobně představila obsahovou analýzu a kategoriální systém. Vedoucí práce vyzdvihla samostatnost studentky při volbě použitých metod kvantitativního výzkumu. Oponent negativně hodnotil nejednoznačnost dopadu výsledků této práce. Studentka uspokojivě odpovídala na otázky uvedené v posudcích vedoucího i oponenta práce. Dokázala vyjádřit a diskutovat svůj názor. Dr. Doležalová kladla doplňující otázky k výročním zprávám a studentka subjektivně hodnotila výroční zprávy mateřských škol.