Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na podporu adaptace dětí mladších tří let do pro-středí mateřské školy. Práce v teoretické části obsahuje základní pojmy, které jsou zásadní pro bakalářskou práci. Praktická část popisuje výsledky kvalitativního výzkumu, který je tvořen výsledky deseti rozhovorů s učiteli mateřských škol. Cílem bylo zjistit, jak právě oni vnímají tuto problematiku a jaké jsou možnosti podpory této adaptace. V poslední části jsem interpretovala výsledky, které z výzkumu vyplynuly a také jsem navrhla jistá doporučení pro praxi.
Annotation in English
In my bachelor thesis I focused on a support of adaptation of children younger than three years old into kindergarten environment. In the theoretical part the work contains basic terms, which are main for the bachelor thesis. The practical part describes the results of a quantitative research, which is formed by the results of ten dialogues with kindergarten teachers. The aim was to find out how they perceive this issue and what the supportive possibilities of the adaptation are. In the last part, I interpreted the results, which emerged from the research, and suggested certain recommendations for practice.
Keywords
Adaptace dítěte do prostředí mateřské školy emoční projevy, komunikace dítěte, přijímání pravidel, sebeobsluha
Keywords in English
Child´s adaptation into kindergarten environment emotional expressions, child´s commu-nication, accepting the rules, self-service
Length of the covering note
58 s.
Language
CZ
Annotation
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na podporu adaptace dětí mladších tří let do pro-středí mateřské školy. Práce v teoretické části obsahuje základní pojmy, které jsou zásadní pro bakalářskou práci. Praktická část popisuje výsledky kvalitativního výzkumu, který je tvořen výsledky deseti rozhovorů s učiteli mateřských škol. Cílem bylo zjistit, jak právě oni vnímají tuto problematiku a jaké jsou možnosti podpory této adaptace. V poslední části jsem interpretovala výsledky, které z výzkumu vyplynuly a také jsem navrhla jistá doporučení pro praxi.
Annotation in English
In my bachelor thesis I focused on a support of adaptation of children younger than three years old into kindergarten environment. In the theoretical part the work contains basic terms, which are main for the bachelor thesis. The practical part describes the results of a quantitative research, which is formed by the results of ten dialogues with kindergarten teachers. The aim was to find out how they perceive this issue and what the supportive possibilities of the adaptation are. In the last part, I interpreted the results, which emerged from the research, and suggested certain recommendations for practice.
Keywords
Adaptace dítěte do prostředí mateřské školy emoční projevy, komunikace dítěte, přijímání pravidel, sebeobsluha
Keywords in English
Child´s adaptation into kindergarten environment emotional expressions, child´s commu-nication, accepting the rules, self-service
Research Plan
Vymezení teoretických východisek k problematice adaptačního procesu dětí na prostředí mateřské školy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol, pracujícími s dětmi mladšími 3 let.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Vymezení teoretických východisek k problematice adaptačního procesu dětí na prostředí mateřské školy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol, pracujícími s dětmi mladšími 3 let.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
MACINTYRE, Christine. Underesting babies and young children from conception to three: a guide for students, practitioners and parents. London: Routledge, 2012, 114 s. ISBN 978-0-415-66978-8.
SPERRY, Rachel W. Komunikace v problémových situacích s dítětem v MŠ. Praha: Portál, 2016, 102 s. ISBN 978-80-262-1115-0.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016, 167 s. ISBN 978-80-262-1042-9.
SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komporace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014, 213 s. ISBN 978-80-7478-354-8.
WIEGEROVÁ, Adriana (ed.). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Vydání 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015, 115 s. ISBN 978-80-7454-555-9.
Recommended resources
MACINTYRE, Christine. Underesting babies and young children from conception to three: a guide for students, practitioners and parents. London: Routledge, 2012, 114 s. ISBN 978-0-415-66978-8.
SPERRY, Rachel W. Komunikace v problémových situacích s dítětem v MŠ. Praha: Portál, 2016, 102 s. ISBN 978-80-262-1115-0.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016, 167 s. ISBN 978-80-262-1042-9.
SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komporace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014, 213 s. ISBN 978-80-7478-354-8.
WIEGEROVÁ, Adriana (ed.). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Vydání 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015, 115 s. ISBN 978-80-7454-555-9.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila svou bakalářskou práci. Komise položila otázky k empirické části práce, na které studentka dokázala reagovat s nedostatky. Vedoucí práce upozorňuje na teoretické nedostatky práce. Zmiňuje také návrhy na zvýšení kvality empirické části práce. Na otázky vedoucí práce studentka odpovídá adekvátně s drobnými nedostatky. Oponent práce je názoru, že data nejsou plně využity a klade otázky související s postupem v empirické části, na které studentka odpovídá s obtížemi.