Práce se zabývá postavením výchovy ke zdraví ve školních vzdělávacích programech mateřských škol. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o výchově ke zdraví, podpoře zdraví a školách podporujících zdraví. V praktické části jsou analyzovány vybrané školní vzdělávací programy pomocí obsahové analýzy textu. Jedná se o programy běžných mateřských škol a škol podporujících zdraví.
Anotace v angličtině
This thesis is based on topic health education in pre-school education program. The theoretical part summarizes knowledges of health education, health supporting and schools supporting health. The practical part analyses pre-school education programs using text content analysis and comparing programs of regular pre-schools and pre-schools supporting health.
Klíčová slova
Výchova ke zdraví, Školy podporující zdraví, Školní vzdělávací programy
Klíčová slova v angličtině
Health Education, Pre-schools Supporting Health, Pre-school Education Programs
Rozsah průvodní práce
57 s. (75 901 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá postavením výchovy ke zdraví ve školních vzdělávacích programech mateřských škol. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o výchově ke zdraví, podpoře zdraví a školách podporujících zdraví. V praktické části jsou analyzovány vybrané školní vzdělávací programy pomocí obsahové analýzy textu. Jedná se o programy běžných mateřských škol a škol podporujících zdraví.
Anotace v angličtině
This thesis is based on topic health education in pre-school education program. The theoretical part summarizes knowledges of health education, health supporting and schools supporting health. The practical part analyses pre-school education programs using text content analysis and comparing programs of regular pre-schools and pre-schools supporting health.
Klíčová slova
Výchova ke zdraví, Školy podporující zdraví, Školní vzdělávací programy
Klíčová slova v angličtině
Health Education, Pre-schools Supporting Health, Pre-school Education Programs
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti výchovy ke zdraví.
Vymezení terminologie týkající se problematiky výchovy ke zdraví v prostředí mateřské školy.
Stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy kurikulárních dokumentů na školní úrovni.
Zpracování výsledků obsahové analýzy, formulace závěrů.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti výchovy ke zdraví.
Vymezení terminologie týkající se problematiky výchovy ke zdraví v prostředí mateřské školy.
Stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy kurikulárních dokumentů na školní úrovni.
Zpracování výsledků obsahové analýzy, formulace závěrů.
Seznam doporučené literatury
BAŠKOVÁ, Martina. Výchova k zdraviu. Martin: Osveta, c2009, 226 s. ISBN 978-80-8063-320-2.
HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 s. ISBN 978-80-247-5351-5.
MCLACHLAN, Claire, Marilyn FLEER a Susan EDWARDS. Early childhood curriculum: planning, assessment, and implementation. Second edition. Port Melbourne: Cambridge University Press, 2013, 232 s. ISBN 978-1-107-62495-5.
ŠIMIK, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013, 216 s. ISBN 978-80-7464-402-3.
WIEGEROVÁ, Adriana. Učitel' - škola - zdravie, alebo, Pohl'ad na ciel'ový program zdravotnej výchovy cez názory a postoje učitel'ov 1.stupňa základných škôl. Bratislava: Regent, 2005, 163 s. ISBN 80-88904-37-4.
WIEGEROVÁ, Adriana. Zdravie, podpora zdravia, zdravotná výchova. 2. prepracované a rozšírené vydanie. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2005, 87 s. ISBN 80-8052-234-0.
Seznam doporučené literatury
BAŠKOVÁ, Martina. Výchova k zdraviu. Martin: Osveta, c2009, 226 s. ISBN 978-80-8063-320-2.
HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 s. ISBN 978-80-247-5351-5.
MCLACHLAN, Claire, Marilyn FLEER a Susan EDWARDS. Early childhood curriculum: planning, assessment, and implementation. Second edition. Port Melbourne: Cambridge University Press, 2013, 232 s. ISBN 978-1-107-62495-5.
ŠIMIK, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013, 216 s. ISBN 978-80-7464-402-3.
WIEGEROVÁ, Adriana. Učitel' - škola - zdravie, alebo, Pohl'ad na ciel'ový program zdravotnej výchovy cez názory a postoje učitel'ov 1.stupňa základných škôl. Bratislava: Regent, 2005, 163 s. ISBN 80-88904-37-4.
WIEGEROVÁ, Adriana. Zdravie, podpora zdravia, zdravotná výchova. 2. prepracované a rozšírené vydanie. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2005, 87 s. ISBN 80-8052-234-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce zhodnotil práci studentky a vyslovil návrhy na zlepšení teoretické části. Oponent se vyjádřil k empirické části práce a položil dvě otázky týkající se holistického pojetí zdraví a výchovy ke zdraví, na které studentka dokázala odpovedět. Vedoucí práce položil otázky týkající se zdraví, životního prostředí a rodiny, na které studentka adekvátně odpověděla. Na doplňující otázky členů komise studentka také dokázala odpovědět. Proběhla diskuse k obsahové analýze, kterou studentka využila v empirické části práce.