Bakalářská práce má aplikační charakter a zaměřuje se na pojetí umění jako prostředku in-spirace k výtvarným činnostem v mateřské škole. Cílem bakalářské práce je zpracovat vý-tvarný projekt, který se zaměřuje na seznámení dětí předškolního věku s uměním a vybra-nými uměleckými díly. V teoretické části sumarizuje poznatky o umění, výtvarné činnosti v mateřské škole, způsobech vnímání uměleckého díla a jeho následné interpretaci dítětem. V praktické části bakalářské práce je prezentován návrh výtvarného projektu zaměřeného na představení vybraných uměleckých děl dětem prostřednictvím výtvarných aktivit, který byl ověřen v praxi. Tento výtvarný projekt byl následně evaluován a jsou z něj zpracována do-poručení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and focuses on the concept of art as a me-ans of inspiration for artistic activities in kindergarten. The aim of the thesis is to create an art project that focuses on introducing art and chosen works of art to children of preschool age. The theoretical part summarizes the knowledge about art, artistic activities in kinder-garten, ways of perceiving a work of art and its subsequent interpretation by a child. The practical part of the bachelor thesis presents a proposal of an art project aimed at introdu-cing selected works of art to children through art activities, which was verified in practice. This art project was subsequently evaluated and used as a source of recommendations for practice.
Klíčová slova
Výtvarná činnost, umění, umělecké dílo, interpretace vizuálního umění.
Klíčová slova v angličtině
Artistic activity, art, work of art, interpretation of visual art.
Rozsah průvodní práce
110
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter a zaměřuje se na pojetí umění jako prostředku in-spirace k výtvarným činnostem v mateřské škole. Cílem bakalářské práce je zpracovat vý-tvarný projekt, který se zaměřuje na seznámení dětí předškolního věku s uměním a vybra-nými uměleckými díly. V teoretické části sumarizuje poznatky o umění, výtvarné činnosti v mateřské škole, způsobech vnímání uměleckého díla a jeho následné interpretaci dítětem. V praktické části bakalářské práce je prezentován návrh výtvarného projektu zaměřeného na představení vybraných uměleckých děl dětem prostřednictvím výtvarných aktivit, který byl ověřen v praxi. Tento výtvarný projekt byl následně evaluován a jsou z něj zpracována do-poručení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and focuses on the concept of art as a me-ans of inspiration for artistic activities in kindergarten. The aim of the thesis is to create an art project that focuses on introducing art and chosen works of art to children of preschool age. The theoretical part summarizes the knowledge about art, artistic activities in kinder-garten, ways of perceiving a work of art and its subsequent interpretation by a child. The practical part of the bachelor thesis presents a proposal of an art project aimed at introdu-cing selected works of art to children through art activities, which was verified in practice. This art project was subsequently evaluated and used as a source of recommendations for practice.
Klíčová slova
Výtvarná činnost, umění, umělecké dílo, interpretace vizuálního umění.
Klíčová slova v angličtině
Artistic activity, art, work of art, interpretation of visual art.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti výtvarné výchovy v edukačním prostředí mateřské školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o využití výtvarného umění ve formálním kurikulu mateřské školy.
Zpracování výtvarného projektu zaměřeného na seznámení dětí s výtvarným uměním v mateřské škole.
Ověření výtvarného projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti výtvarné výchovy v edukačním prostředí mateřské školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o využití výtvarného umění ve formálním kurikulu mateřské školy.
Zpracování výtvarného projektu zaměřeného na seznámení dětí s výtvarným uměním v mateřské škole.
Ověření výtvarného projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
STADLEROVÁ, Hana. Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5732-6.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3818-4.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Dotisk 1. vyd. Praha: Raabe, 2011, 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
ALTHOUSE, Rosemary, Margaret H. JOHNSON a Sharon T. MITCHELL. The colors of learning: integrating the visual arts into the early childhood curriculum. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children, c2003. Early childhood education series (Teachers College Press). ISBN 0-8077-4274-0.
Seznam doporučené literatury
STADLEROVÁ, Hana. Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5732-6.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3818-4.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Dotisk 1. vyd. Praha: Raabe, 2011, 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
ALTHOUSE, Rosemary, Margaret H. JOHNSON a Sharon T. MITCHELL. The colors of learning: integrating the visual arts into the early childhood curriculum. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children, c2003. Early childhood education series (Teachers College Press). ISBN 0-8077-4274-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala bakalářskou práci. V průběhu prezentace se soustředila na popis realizace výtvarného projektu zaměřeného na využití uměleckého díla v předškolní edukaci. Na závěr představila způsob evaluace projektu. Vedoucí práce pozitivně hodnotil originalitu tématu, zařazení komentářů dětí. Vedoucí práce poukázala na pečlivost a přehlednost práce, vytýká pouze drobné nedostatky ve stanovení cílů práce. Na otázky z posudků studentka adekvátně odpověděla.