Bakalářská práce aplikačního charakteru je zaměřena na využívání výtvarných experimentů v prostředí mateřské školy. Teoretická východiska tvoří sumarizaci základních poznatků o výtvarné výchově, jejím pojetí v mateřské škole a jejím uchopením v kurikulu. Dále se zabývá pojmem výtvarný experiment a jeho vztahu k experimentům jiného charakteru. V druhé části práce je zpracován projekt, který tvoří soubor výtvarných experimentů pro děti předškolního věku a který byl aplikován ve vybrané mateřské škole. Následná evaluace nabízí reflexi projektu, na jehož základě je zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis of application character is focused on the use of art experiments in kindergarten surroundings. The theoretical basis create the summarization of basic knowledge about art education, its concept in kindergarten and its understanding in the curriculum. It also deals with the concept of art experiment and its relation to experiments of other character. In the second part of the work is elaborated a project, which forms a set of art experiments for children of preschool age and which was applied in selected kindergarten. The subsequent evaluation offers the reflection of the project. On this project´s basis is the recommendations for the kindergarten´s practice made.
art experiment, preschool age, creativity, art activity, inquiry-based instruction
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce aplikačního charakteru je zaměřena na využívání výtvarných experimentů v prostředí mateřské školy. Teoretická východiska tvoří sumarizaci základních poznatků o výtvarné výchově, jejím pojetí v mateřské škole a jejím uchopením v kurikulu. Dále se zabývá pojmem výtvarný experiment a jeho vztahu k experimentům jiného charakteru. V druhé části práce je zpracován projekt, který tvoří soubor výtvarných experimentů pro děti předškolního věku a který byl aplikován ve vybrané mateřské škole. Následná evaluace nabízí reflexi projektu, na jehož základě je zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis of application character is focused on the use of art experiments in kindergarten surroundings. The theoretical basis create the summarization of basic knowledge about art education, its concept in kindergarten and its understanding in the curriculum. It also deals with the concept of art experiment and its relation to experiments of other character. In the second part of the work is elaborated a project, which forms a set of art experiments for children of preschool age and which was applied in selected kindergarten. The subsequent evaluation offers the reflection of the project. On this project´s basis is the recommendations for the kindergarten´s practice made.
art experiment, preschool age, creativity, art activity, inquiry-based instruction
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti výtvarné edukace v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na výtvarnou tvorbu dětí předškolního věku.
Zpracování projektu zaměřeného na výtvarné experimenty pro děti předškolního věku.
Ověření výtvarného projektu v mateřské škole.
Zpracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti výtvarné edukace v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na výtvarnou tvorbu dětí předškolního věku.
Zpracování projektu zaměřeného na výtvarné experimenty pro děti předškolního věku.
Ověření výtvarného projektu v mateřské škole.
Zpracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena. Didaktika výtvarné výchovy VI.: tvořivost a výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-434-1.
SCHWAKE, Susan a Rainer SCHWAKE. Art lab for kids: 52 creative adventures in drawing, painting, printmaking, paper, and mixed media-for budding artists of all ages. Beverly, MA: Quarry Books, 2012. ISBN 161058211X.
SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
STADLEROVÁ, Hana a kol. Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978 -80 -210 -5732 -6.
BABYRÁDOVÁ-STEHLÍKOVÁ, Hana. Uvnitř a vně: sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřejném prostoru. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4073-6.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena. Didaktika výtvarné výchovy VI.: tvořivost a výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-434-1.
SCHWAKE, Susan a Rainer SCHWAKE. Art lab for kids: 52 creative adventures in drawing, painting, printmaking, paper, and mixed media-for budding artists of all ages. Beverly, MA: Quarry Books, 2012. ISBN 161058211X.
SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
STADLEROVÁ, Hana a kol. Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978 -80 -210 -5732 -6.
BABYRÁDOVÁ-STEHLÍKOVÁ, Hana. Uvnitř a vně: sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřejném prostoru. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4073-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřil k problematickému uchopení pojmu výtvarný experiment. Položil otázky týkající se tohoto pojmu. Na tuto otázku studentka adekvátně reagovala. Oponent práce se vyjádřil k teoretické i aplikační části práce. Ocenil přehledně zpracovanou aplikační část se zachycenými výpověďmi dětí.Na obě otázky studentka dokázala odpovědět s drobnými nedostatky.