Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá problematikou rozvoje komunikačních kompetencí dětí předškolního věku prostřednictvím výtvarné činnosti. Zaměřuje se na vymezení teoretických východisek z oblasti komunikačních kompetencí a výtvarné edukace v kontextu předškolního vzdělávání. Dále popisuje vztah mezi rozvojem komunikačních kompetencí a výtvarnou činností. Zpracován je měsíční výtvarný projekt, který byl realizován v mateřské škole. Soustředí se právě na rozvoj komunikačních kompetencí prostřednictvím osmi výtvarných činností. Také je uvedena autorčina autoevaluace, evaluace učitelky mateřské školy a reflexe dětí. Vyvozeno je doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis of the application character deals with the problematic of the development of pereschool children´s communicative competences during art activities. It focuses on communicative competence´s definition in the context of the preschool education. Also it describes the relationship between communication and art activities. Then the art project was made, which was put into practice in the kindergarten. The project is focused on the devepolment of communication competences during eight art activities. In the end there is the author´s and teacher´s evaluation of the project and children´s reflection. Thesis also provides the recommendations, useful fot the kindergarten´s practice.
Klíčová slova
Klíčová slova: komunikační kompetence, výtvarná činnost, předškolní věk, výtvarná komunikace
Klíčová slova v angličtině
communicative competence, art activity, preschool age, visual communication
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá problematikou rozvoje komunikačních kompetencí dětí předškolního věku prostřednictvím výtvarné činnosti. Zaměřuje se na vymezení teoretických východisek z oblasti komunikačních kompetencí a výtvarné edukace v kontextu předškolního vzdělávání. Dále popisuje vztah mezi rozvojem komunikačních kompetencí a výtvarnou činností. Zpracován je měsíční výtvarný projekt, který byl realizován v mateřské škole. Soustředí se právě na rozvoj komunikačních kompetencí prostřednictvím osmi výtvarných činností. Také je uvedena autorčina autoevaluace, evaluace učitelky mateřské školy a reflexe dětí. Vyvozeno je doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis of the application character deals with the problematic of the development of pereschool children´s communicative competences during art activities. It focuses on communicative competence´s definition in the context of the preschool education. Also it describes the relationship between communication and art activities. Then the art project was made, which was put into practice in the kindergarten. The project is focused on the devepolment of communication competences during eight art activities. In the end there is the author´s and teacher´s evaluation of the project and children´s reflection. Thesis also provides the recommendations, useful fot the kindergarten´s practice.
Klíčová slova
Klíčová slova: komunikační kompetence, výtvarná činnost, předškolní věk, výtvarná komunikace
Klíčová slova v angličtině
communicative competence, art activity, preschool age, visual communication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o využití výtvarné edukace v preprimárním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku.
Zpracování výtvarného projektu zaměřeného na rozvoj komunikačních kompetencí dětí v mateřské škole.
Realizace a ověření výtvarného projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o využití výtvarné edukace v preprimárním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku.
Zpracování výtvarného projektu zaměřeného na rozvoj komunikačních kompetencí dětí v mateřské škole.
Realizace a ověření výtvarného projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
MOOMAW, Sally a Brenda HIERONYMUS. More than painting: exploring the wonders of art in preschool and kindergarten. Beltsville: Gryphon House, 1999. ISBN 978-18-848-3467-7.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 978-80-902267-2-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
MOOMAW, Sally a Brenda HIERONYMUS. More than painting: exploring the wonders of art in preschool and kindergarten. Beltsville: Gryphon House, 1999. ISBN 978-18-848-3467-7.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 978-80-902267-2-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala bakalářskou práci. V průběhu prezentace se soustředila na vybraná témata obsahu projektu aplikačního typu práce. Popsala vybranou část projektu s uvedením praktických příkladů. Následně se podrobněji věnovala evaluaci projektu. Vedoucí i oponent práce shodně poukázali na nedostatek ve formulacích témat projektu. Evaluaci projektu hodnotí jako stručnou. Studentka adekvátně odpověděla na otázky z obou posudků a dokázala reagovat na otázky komise.