Bakalářská práce se zabývá nespolupracujícími rodiči z pohledu učitelek mateřských škol. Práce sumarizuje zapojení rodičů do spolupráce s mateřskou školou, popisuje typy problémových rodin a obvyklé projevy chování rodičů ve vztahu k mateřské škole. Cílem výzkumné části je především odkrýt a popsat, jak učitelky mateřských škol charakterizují nespolupracujícího rodiče. Kvalitativně orientovaný výzkum je založen na interview s učitelkami mateřských škol, které sdílí své postoje, názory a zkušenosti s nespolupracujícími rodiči. Výsledky popisují, jak učitelky vnímají spolupráci a nespolupráce, jak probíhá komunikace s nespolupracujícím rodičem a jak nespolupracující rodiče můžeme blíže specifikovat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the uncooperating parents from the point of view of preschool teachers. The work summarizes the involvement of parents in cooperation with the kindergarten, describes the types of problem families and the usual manifestations of the behavior of the parents in relation to kindergarten. The aim of the research part is mainly to discover and describe how preschool teachers characterize the uncooperating parents. Qualitatively oriented research is based on interviews with preschool teachers who share their attitudes, opinions and experiences with uncooperating parents. The results describe how teachers perceive the cooperation and uncooperation, how is the communication with the uncooperative parent and how the uncooperating parents, we can specify further.
Klíčová slova
Vztah školy a rodiny, nespolupracující rodiče, typy rodičů podle spolupráce s mateřskou školou
Klíčová slova v angličtině
The school-family relations, uncooperating parents, types of parents according to their cooperation with kindergarten
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá nespolupracujícími rodiči z pohledu učitelek mateřských škol. Práce sumarizuje zapojení rodičů do spolupráce s mateřskou školou, popisuje typy problémových rodin a obvyklé projevy chování rodičů ve vztahu k mateřské škole. Cílem výzkumné části je především odkrýt a popsat, jak učitelky mateřských škol charakterizují nespolupracujícího rodiče. Kvalitativně orientovaný výzkum je založen na interview s učitelkami mateřských škol, které sdílí své postoje, názory a zkušenosti s nespolupracujícími rodiči. Výsledky popisují, jak učitelky vnímají spolupráci a nespolupráce, jak probíhá komunikace s nespolupracujícím rodičem a jak nespolupracující rodiče můžeme blíže specifikovat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the uncooperating parents from the point of view of preschool teachers. The work summarizes the involvement of parents in cooperation with the kindergarten, describes the types of problem families and the usual manifestations of the behavior of the parents in relation to kindergarten. The aim of the research part is mainly to discover and describe how preschool teachers characterize the uncooperating parents. Qualitatively oriented research is based on interviews with preschool teachers who share their attitudes, opinions and experiences with uncooperating parents. The results describe how teachers perceive the cooperation and uncooperation, how is the communication with the uncooperative parent and how the uncooperating parents, we can specify further.
Klíčová slova
Vztah školy a rodiny, nespolupracující rodiče, typy rodičů podle spolupráce s mateřskou školou
Klíčová slova v angličtině
The school-family relations, uncooperating parents, types of parents according to their cooperation with kindergarten
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se spolupráce mateřské školy a rodiny.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na typologii rodičů podle jejich vztahu k mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu formou interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se spolupráce mateřské školy a rodiny.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na typologii rodičů podle jejich vztahu k mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu formou interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Rethinking family-school relations: a critique of parental involvement in schooling. New York: Routledge, c2001, vii, 164 s. Sociocultural, political, and historical studies in education. ISBN 0-8058-3496
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013, 184 s., [8] s. obr. příl. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4640-1.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-628-5.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013, 130 s. ISBN 978-80-262-0378-0.
POHNĚTALOVÁ, Yveta. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 178 s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-626-1.
SUTTERBY, John A. Family involvement in early education and child care. Bingley: Emerald, 2017, xii, 191. Advances in early education and day care. ISBN 978-1-78635-408-2.
Seznam doporučené literatury
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Rethinking family-school relations: a critique of parental involvement in schooling. New York: Routledge, c2001, vii, 164 s. Sociocultural, political, and historical studies in education. ISBN 0-8058-3496
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013, 184 s., [8] s. obr. příl. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4640-1.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-628-5.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013, 130 s. ISBN 978-80-262-0378-0.
POHNĚTALOVÁ, Yveta. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 178 s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-626-1.
SUTTERBY, John A. Family involvement in early education and child care. Bingley: Emerald, 2017, xii, 191. Advances in early education and day care. ISBN 978-1-78635-408-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou bakalářskou práci. Vedoucí práce vyzdvihla pečlivou průběžnou práci studentky. Oponent práce kriticky hodnotil citování literatury, kdy citované zdroje chybí v použitých zdrojích. Studentka dokázala adekvátně odpovídat na zadané otázky. Dokázala citovat odbornou literaturu a porovnat přístupy zmiňovaných autorů.