Bakalářská práce má teoreticko empirický charakter a zabývá se problematikou po-čátečního psaní dětí v mateřské škole v rámci konceptu vynořující se gramotnosti. Má za cíl zjistit, jaký vliv má gramotně podnětné prostředí na počáteční psaní dětí. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy, kterými jsou: pregramotnost, gramotnost a gramotné pro-středí. Dále pak počáteční psaní dětí, jeho vývoj a stádia, které popisuje Emilia Ferreiro. Poslední část je věnována interakcím a typům komunikace mezi dětmi. Praktická část práce popisuje kvalitativně orientovaný výzkum, který je proveden s využitím metod pozorování a následné analýzy písemné produkce dětí.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis has a theoretical empirical character and deals with the issue of the early writing of children in kindergarten in the concept of emerging literacy. It's goal is to find out how literacy stimulated environment affects children's early writing. Basic con-cepts are clarified in theoretical part of thesis. These are preliteracy, literacy and literacy environment. Next, children's early writing, it's development and stages which is described by Emilia Ferreiro. Last part is dedicated to interactions and types of communication be-tween children. Practical part of this thesis describes qualitatively oriented research which is realized by using observation methods and consecutive analysis of children's written production.
Klíčová slova
pregramotnost, gramotnost, gramotné prostředí, počáteční psaní, komunikace mezi dětmi, spolupráce dětí
Klíčová slova v angličtině
preliteracy, literacy, literacy environment, early writing, communication between children, children cooperation
Rozsah průvodní práce
52
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko empirický charakter a zabývá se problematikou po-čátečního psaní dětí v mateřské škole v rámci konceptu vynořující se gramotnosti. Má za cíl zjistit, jaký vliv má gramotně podnětné prostředí na počáteční psaní dětí. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy, kterými jsou: pregramotnost, gramotnost a gramotné pro-středí. Dále pak počáteční psaní dětí, jeho vývoj a stádia, které popisuje Emilia Ferreiro. Poslední část je věnována interakcím a typům komunikace mezi dětmi. Praktická část práce popisuje kvalitativně orientovaný výzkum, který je proveden s využitím metod pozorování a následné analýzy písemné produkce dětí.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis has a theoretical empirical character and deals with the issue of the early writing of children in kindergarten in the concept of emerging literacy. It's goal is to find out how literacy stimulated environment affects children's early writing. Basic con-cepts are clarified in theoretical part of thesis. These are preliteracy, literacy and literacy environment. Next, children's early writing, it's development and stages which is described by Emilia Ferreiro. Last part is dedicated to interactions and types of communication be-tween children. Practical part of this thesis describes qualitatively oriented research which is realized by using observation methods and consecutive analysis of children's written production.
Klíčová slova
pregramotnost, gramotnost, gramotné prostředí, počáteční psaní, komunikace mezi dětmi, spolupráce dětí
Klíčová slova v angličtině
preliteracy, literacy, literacy environment, early writing, communication between children, children cooperation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti rozvoje čtenářské a literární gramotnosti.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti počátečního psaní dětí.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumných cílů.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti rozvoje čtenářské a literární gramotnosti.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti počátečního psaní dětí.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumných cílů.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ, 2008. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 3. Překlad Petra Vlčková. Praha: Portál. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-421-2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 978-80-247-1284-9.
MLČÁKOVÁ, Renata, 2009. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
More Than Spelling: Widening the Lens on Emergent Writing, 1996. Reading Horizons. Issue 4. Kalamazoo Michigan: Copyright, s. 317-339. ISSN 0034-0502.
PETROVÁ, Zuzana. Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2014. ISBN 978-80-8052-768-6.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ, 2008. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 3. Překlad Petra Vlčková. Praha: Portál. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-421-2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 978-80-247-1284-9.
MLČÁKOVÁ, Renata, 2009. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
More Than Spelling: Widening the Lens on Emergent Writing, 1996. Reading Horizons. Issue 4. Kalamazoo Michigan: Copyright, s. 317-339. ISSN 0034-0502.
PETROVÁ, Zuzana. Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2014. ISBN 978-80-8052-768-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou bakalářskou práci. Vedoucí práce vyzdvihuje metodiku aplikační části a hodnotí ji jako promyšlenou. Oponent práce kriticky hodnoti prostředí, které studentka volila jako situační pro podporu předčtenářské gramotnosti. Otázky vedoucího studentka zcela nezodpověděla. Otázky oponenta studentka zodpověděla, ale jen s pomocí nápovědy zkoušejících.