Bakalářská práce má aplikační charakter. Zabývá se možnostmi, začlenění výchovy ke zdraví do formálního kurikula mateřské školy prostřednictvím témat o zdravé výživě.
Objasňuje, co je to zdravá mateřská škola, co je to výchova ke zdraví a jaký má vztah k předškolnímu vzdělávání. Záměrem práce bylo vytvořit roční projekt na podporu zdravé výživy v mateřské škole. Z tohoto projektu bylo realizováno celkem šest tematických částí. Na závěr projektu byla provedena auto evaluace a evaluace učitelkou. Z evaluací vychází doporučení pro praxi. Prvky projektu budou v mateřské škole dále využívány.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character. It deals with the possibilities of integrating health education into the formal curriculum of kindergarten through the topics of healthy nutrition. It clarifies what a healthy kindergarten is, what health education is and how it relates to pre-school education. The intention of this work was to create an annual project to support healthy nutrition in kindergarten. A six thematic parts were realized in the kindergarten. At the end of the project, self-evaluation and evaluation from the teacher were carried out. Recommendations for practice are based on these evaluations. Some parts of the project will be further used at the kindergarten.
Klíčová slova
zdravá mateřská škola, výchova ke dzraví
Klíčová slova v angličtině
healthy kindergarten, health education
Rozsah průvodní práce
67 s., (15 113 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter. Zabývá se možnostmi, začlenění výchovy ke zdraví do formálního kurikula mateřské školy prostřednictvím témat o zdravé výživě.
Objasňuje, co je to zdravá mateřská škola, co je to výchova ke zdraví a jaký má vztah k předškolnímu vzdělávání. Záměrem práce bylo vytvořit roční projekt na podporu zdravé výživy v mateřské škole. Z tohoto projektu bylo realizováno celkem šest tematických částí. Na závěr projektu byla provedena auto evaluace a evaluace učitelkou. Z evaluací vychází doporučení pro praxi. Prvky projektu budou v mateřské škole dále využívány.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character. It deals with the possibilities of integrating health education into the formal curriculum of kindergarten through the topics of healthy nutrition. It clarifies what a healthy kindergarten is, what health education is and how it relates to pre-school education. The intention of this work was to create an annual project to support healthy nutrition in kindergarten. A six thematic parts were realized in the kindergarten. At the end of the project, self-evaluation and evaluation from the teacher were carried out. Recommendations for practice are based on these evaluations. Some parts of the project will be further used at the kindergarten.
Klíčová slova
zdravá mateřská škola, výchova ke dzraví
Klíčová slova v angličtině
healthy kindergarten, health education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k vymezení podpory zdraví v mateřských školách.
Vymezení teoretických východisek z oblasti formování zdravého životního stylu u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky aplikační části práce.
Vytvoření projektu zdravé mateřské školy a jeho ověření.
Evaluace projektu zdravé mateřské školy.
Zpracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k vymezení podpory zdraví v mateřských školách.
Vymezení teoretických východisek z oblasti formování zdravého životního stylu u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky aplikační části práce.
Vytvoření projektu zdravé mateřské školy a jeho ověření.
Evaluace projektu zdravé mateřské školy.
Zpracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
CRONIN, Patricia, Michael COUGHLAN a Valerie SMITH. Understanding nursing and healthcare research. Los Angeles: SAGE, 2015, xiii, 207. ISBN 978-1-4462-4101-1.
HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5351-5.
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Projektování v mateřské škole: [vybraná problematika pro tvorbu školního kurikula v MŠ]. Olomouc: Hanex, 2004, 246 s. ISBN 978-80-85783-44-4.
IILKOVÁ, Olga, Lucie NEČASOVÁ a Zdeňka VAŠÍČKOVÁ. Zdravá výživa malých dětí. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-030-5.
WIEGEROVÁ, Adriana. Zdravie, podpora zdraví, zdravotní výchova. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum v Bratislavě, 2005. ISBN 978-80-8052-234-0.
Seznam doporučené literatury
CRONIN, Patricia, Michael COUGHLAN a Valerie SMITH. Understanding nursing and healthcare research. Los Angeles: SAGE, 2015, xiii, 207. ISBN 978-1-4462-4101-1.
HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5351-5.
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Projektování v mateřské škole: [vybraná problematika pro tvorbu školního kurikula v MŠ]. Olomouc: Hanex, 2004, 246 s. ISBN 978-80-85783-44-4.
IILKOVÁ, Olga, Lucie NEČASOVÁ a Zdeňka VAŠÍČKOVÁ. Zdravá výživa malých dětí. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-030-5.
WIEGEROVÁ, Adriana. Zdravie, podpora zdraví, zdravotní výchova. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum v Bratislavě, 2005. ISBN 978-80-8052-234-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k didaktické stránce práce a položila otázky týkající se propojení teorie a praxe. Na tyto otázky studentka reagovala
adekvátně. Oponentka se vyjádřila k teoretické i aplikační části práce a položila otázky týkající se
didaktického uchopení tématu. Na tyto otázky odpověděla studentka adekvátně.