Cílem bakalářské práce je vytvoření vzdělávacího programu ve vztahu k mikroregionu Jižní Valašsko. Ten se skládá z devíti tematických částí a byl aplikován ve vybrané mateřské škole. Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se předáváním poznatků o mikroregionu Jižní Valašsko dětem předškolního věku. Teoretická část je zaměřena zejména na společenskovědní vzdělávání, kulturní gramotnost, komunitu a představení mikroregionu. Praktická část představuje program, jeho jednotlivé části a následnou evalu-aci. Výsledkem je vytvoření doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to create an educational programme in relation to the mi-croregion South Wallachia which consists of nine specific areas and was applied in a cho-sen nursery school. The bachelor thesis has an application character and deals with trans-mission of knowledge about the South Wallachia microregion to pre-school children. The-oretical part is mainly focused on social education, cultural literacy, community and the introduction of the microregion. Practical part of the bachelor thesis is presenting the pro-gramme, its individual parts and the following evaluation. The result is to create a recom-mendation for practice.
Klíčová slova
Mikroregion, dítě předškolního věku, společenskovědní vzdělávání, kulturní gramotnost.
Klíčová slova v angličtině
Microregion, pre-school aged child, social education, cultural literacy
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je vytvoření vzdělávacího programu ve vztahu k mikroregionu Jižní Valašsko. Ten se skládá z devíti tematických částí a byl aplikován ve vybrané mateřské škole. Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se předáváním poznatků o mikroregionu Jižní Valašsko dětem předškolního věku. Teoretická část je zaměřena zejména na společenskovědní vzdělávání, kulturní gramotnost, komunitu a představení mikroregionu. Praktická část představuje program, jeho jednotlivé části a následnou evalu-aci. Výsledkem je vytvoření doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to create an educational programme in relation to the mi-croregion South Wallachia which consists of nine specific areas and was applied in a cho-sen nursery school. The bachelor thesis has an application character and deals with trans-mission of knowledge about the South Wallachia microregion to pre-school children. The-oretical part is mainly focused on social education, cultural literacy, community and the introduction of the microregion. Practical part of the bachelor thesis is presenting the pro-gramme, its individual parts and the following evaluation. The result is to create a recom-mendation for practice.
Klíčová slova
Mikroregion, dítě předškolního věku, společenskovědní vzdělávání, kulturní gramotnost.
Klíčová slova v angličtině
Microregion, pre-school aged child, social education, cultural literacy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o společenskovědním vzdělávání v podmínkách mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu společenskovědního vzdělávání v mateřské škole a využití poznatků o kultuře mikroregionu Jižního Valašska.
Zpracování programu zaměřeného na rozvoj povědomí dětí předškolního věku o regionu, ve kterém žijí.
Realizace programu a jeho ověření programu ve vybrané mateřské škole, včetně evaluace.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o společenskovědním vzdělávání v podmínkách mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu společenskovědního vzdělávání v mateřské škole a využití poznatků o kultuře mikroregionu Jižního Valašska.
Zpracování programu zaměřeného na rozvoj povědomí dětí předškolního věku o regionu, ve kterém žijí.
Realizace programu a jeho ověření programu ve vybrané mateřské škole, včetně evaluace.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BRUCE, Tina. Developing learning in early childhood. Los Angeles: SAGE, 2004, xiv, 229. 0-8 series. ISBN 978-0-7619-4176-7.
HAZUKOVÁ, Helena. Objevujeme s dětmi kulturu a společnost: dítě a společnost. Praha: Raabe, c2014, 116 s. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-165-6.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a Magdaléna KAPUCIÁNOVÁ. Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2013, 141 s. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-071-0.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
KUPCOVÁ, Zuzana, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ, Eva SVOBODOVÁ a Alena VONDRUŠKOVÁ. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2016, 270 s. ISBN 978-80-7496-292-9.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2016. ISBN 978-80-870-0000-5.
Seznam doporučené literatury
BRUCE, Tina. Developing learning in early childhood. Los Angeles: SAGE, 2004, xiv, 229. 0-8 series. ISBN 978-0-7619-4176-7.
HAZUKOVÁ, Helena. Objevujeme s dětmi kulturu a společnost: dítě a společnost. Praha: Raabe, c2014, 116 s. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-165-6.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a Magdaléna KAPUCIÁNOVÁ. Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2013, 141 s. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-071-0.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
KUPCOVÁ, Zuzana, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ, Eva SVOBODOVÁ a Alena VONDRUŠKOVÁ. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2016, 270 s. ISBN 978-80-7496-292-9.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2016. ISBN 978-80-870-0000-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci na adekvátní úrovni. V diskuzi se studentka zapojovala a taktéž se vyjádřila k zjištěným výsledkum výzkumu. Vedoucí práce vyzdvihla přínos práce pro praxi mateřských škol. Následně ale vytkla nízké teoretické ukotvení pojmů v teoretické části. Oponent kriticky hodnotil využití mapy jako didaktického prostředku u dětí předškolního věku. Studentka nedokázala bez nápovědy vedoucího práce odpovědět na některé otázky.