Bakalářská práce výzkumného typu se zabývá porovnáním sociálních dovedností ve věkově homogenních a heterogenních třídách mateřských škol. Teoretická část se v první kapitole zaměřuje na pojmy dítě a mateřská škola, definuje, co znamená věkově homogenní a heterogenní třída a v kapitole druhé jsou popsány sociální dovednosti, pod které spadá socializace dítěte ve škole a sociální učení. Ve třetí kapitole je popsáno, jak se sociální dovednosti rozvíjejí v mateřské škole a jak jsou ukotveny v Rámcově vzdělávacím programu. Praktická část je věnována výzkumu, který probíhal za použití strukturovaného pozorování, které se uskutečňovalo ve vybraných třídách mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis, which is research type of thesis, deals with the comparison of social skills in the homogeneous and heterogeneous aged classes of kindergartens. In the first charter the theoretical part is focused on the concepts of child and kindergarten, defines what is the age-homogeneous and heterogeneous class, and the second chapter describes the social skills that conceal the child's adoption in school and social leasing and how they are settled in "Rámcově vzdělávací program". The practical part is devoted to research that takes place within structured observation, which took place in selected classes of kinder-gartens.
Klíčová slova
mateřská škola, sociální dovednost, věkově homogenní třída, věkově heterogenní třída, strukturované pozorování
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, social skill, age homogeneous class, age heterogeneous class, structured observation
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce výzkumného typu se zabývá porovnáním sociálních dovedností ve věkově homogenních a heterogenních třídách mateřských škol. Teoretická část se v první kapitole zaměřuje na pojmy dítě a mateřská škola, definuje, co znamená věkově homogenní a heterogenní třída a v kapitole druhé jsou popsány sociální dovednosti, pod které spadá socializace dítěte ve škole a sociální učení. Ve třetí kapitole je popsáno, jak se sociální dovednosti rozvíjejí v mateřské škole a jak jsou ukotveny v Rámcově vzdělávacím programu. Praktická část je věnována výzkumu, který probíhal za použití strukturovaného pozorování, které se uskutečňovalo ve vybraných třídách mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis, which is research type of thesis, deals with the comparison of social skills in the homogeneous and heterogeneous aged classes of kindergartens. In the first charter the theoretical part is focused on the concepts of child and kindergarten, defines what is the age-homogeneous and heterogeneous class, and the second chapter describes the social skills that conceal the child's adoption in school and social leasing and how they are settled in "Rámcově vzdělávací program". The practical part is devoted to research that takes place within structured observation, which took place in selected classes of kinder-gartens.
Klíčová slova
mateřská škola, sociální dovednost, věkově homogenní třída, věkově heterogenní třída, strukturované pozorování
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, social skill, age homogeneous class, age heterogeneous class, structured observation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o možnostech rozvoje sociálních dovedností dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek z oblasti zjišťování úrovně sociálních dovedností u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím strukturovaného pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o možnostech rozvoje sociálních dovedností dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek z oblasti zjišťování úrovně sociálních dovedností u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím strukturovaného pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
GAY, L. R., Geoffrey E. MILLS a Peter W. AIRASIAN. Educational research: competencies for analysis and applications. 9th ed. Upper Saddle River: Pearson, c2009, xvi, 618 s. ISBN 978-0-13-233877-6.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012, 247 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 404 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
GAY, L. R., Geoffrey E. MILLS a Peter W. AIRASIAN. Educational research: competencies for analysis and applications. 9th ed. Upper Saddle River: Pearson, c2009, xvi, 618 s. ISBN 978-0-13-233877-6.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012, 247 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 404 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1428-8.
Přílohy volně vložené
CD-rom
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce hodnotil práci negativně a představil nedostatky v teoretické i empirické části. Otázky vedoucího práce se orientovaly na pojmy interakce a komuniakce, které jsou v teoretické práci odděleny. Na tuto otázku studentka dokázala odpovědet s nedostatky. Druhá otázka vedoucího práce se týká konstrukce výzkumného nástroje. Na otázku studentka dokázala odpovědet s nedostatky. Oponent práce hodnotil bakalářskou práci jako nevyhovující, hodnotila stupněm F. Otázky oponenta se orientovaly na teoretickou část práce, konkrétně na vysvětlení vztahu mezi pojmy sociální učení, sociální dovednosti a sociální kompetence. Studentka na otázky odpovídá s velkými problémy. Oponent práce shledal problém s publikačními zdroji v práci.