Bakalářská práce je výzkumného charakteru a zabývá se vstupem dítěte do mateřské školy. Cílem práce je popsat možné sociální aspekty, které na dítě působí při jeho nástupu do mateřské školy, a mohou ovlivňovat jeho následné začlenění. Teoretická část práce popisuje proces adaptace dítěte v mateřské škole. Dále nastiňuje proces socializace v rodině a konkrétní aspekty, kde je zdůrazněn vliv rodiny jako hlavního sociálního aspektu. V praktické části je použit kvantitativně orientovaný výzkum, který byl realizován metodou dotazníků pro rodiče dětí předškolního věku ze Zlínského kraje. Na základě získaných a zpracovaných informací byly ověřeny hypotézy. Výsledky výzkumu vedly ke zpracování doporučení pro praxi mateřských škol, které se týká jak vedení a učitelek mateřských škol, tak i rodičů dětí.
Annotation in English
This Bachelor thesis is a research project that focuses on the transition of a child into a nursery. Main emphasis is given to the discovery and description of social aspects that play a key role in child's ability to integrate into the new environment. The theoretical portion of this thesis describes the process of adaptation of a new child in nursery. It also reviews the process of socialization as it relates to family and identifies a family as the basis for determination of social aspects of a child. In the applied portion, this thesis utilizes a series of questionnaires distributed to parents of preschoolers from the Zlin region. Our hypothesis was evaluated based on the data analysis from these questionnaires. Upon com-pletion of this project, new recommendations for improved assimilation of children into nursery were created and will serve as a guide to nursery staff as well as parents.
Keywords
adaptace v mateřské škole, socializace, sociální aspekt
Keywords in English
assimilation in preschool, socialization, social aspect
Length of the covering note
56 s. (69 430 znaků).
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je výzkumného charakteru a zabývá se vstupem dítěte do mateřské školy. Cílem práce je popsat možné sociální aspekty, které na dítě působí při jeho nástupu do mateřské školy, a mohou ovlivňovat jeho následné začlenění. Teoretická část práce popisuje proces adaptace dítěte v mateřské škole. Dále nastiňuje proces socializace v rodině a konkrétní aspekty, kde je zdůrazněn vliv rodiny jako hlavního sociálního aspektu. V praktické části je použit kvantitativně orientovaný výzkum, který byl realizován metodou dotazníků pro rodiče dětí předškolního věku ze Zlínského kraje. Na základě získaných a zpracovaných informací byly ověřeny hypotézy. Výsledky výzkumu vedly ke zpracování doporučení pro praxi mateřských škol, které se týká jak vedení a učitelek mateřských škol, tak i rodičů dětí.
Annotation in English
This Bachelor thesis is a research project that focuses on the transition of a child into a nursery. Main emphasis is given to the discovery and description of social aspects that play a key role in child's ability to integrate into the new environment. The theoretical portion of this thesis describes the process of adaptation of a new child in nursery. It also reviews the process of socialization as it relates to family and identifies a family as the basis for determination of social aspects of a child. In the applied portion, this thesis utilizes a series of questionnaires distributed to parents of preschoolers from the Zlin region. Our hypothesis was evaluated based on the data analysis from these questionnaires. Upon com-pletion of this project, new recommendations for improved assimilation of children into nursery were created and will serve as a guide to nursery staff as well as parents.
Keywords
adaptace v mateřské škole, socializace, sociální aspekt
Keywords in English
assimilation in preschool, socialization, social aspect
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice přechodu dítěte do mateřské školy.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních aspektů adaptace dítěte na podmínky mateřské školy.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování cílů výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice přechodu dítěte do mateřské školy.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních aspektů adaptace dítěte na podmínky mateřské školy.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování cílů výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
ESSA, Eva. Jak pomoci dítěti: metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2928-9.
KEENAN, Thomas, Subhadra EVANS a Kevin CROWLEY. An introduction to child development. 3rd ed. Los Angeles: SAGE, c2016. Sage foundations of psychology series. ISBN 978-1-4462-7402-6.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-0870-1.
NIESEL, Renate a Wilfried GRIEBEL. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál, 2005. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7178-989-5.
Recommended resources
ESSA, Eva. Jak pomoci dítěti: metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2928-9.
KEENAN, Thomas, Subhadra EVANS a Kevin CROWLEY. An introduction to child development. 3rd ed. Los Angeles: SAGE, c2016. Sage foundations of psychology series. ISBN 978-1-4462-7402-6.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-0870-1.
NIESEL, Renate a Wilfried GRIEBEL. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál, 2005. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7178-989-5.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci v některých případech s chybnými informacemi. Odpovídala na otázky vedoucího i oponenta práce. Komise vytkla práci především nedostatky v empirické části práce - formulace hypotéz, chybějící statistickou analýzu dat. Práce je celkově povrchně zpracovaná.