Bakalářská práce se zabývá měřením míry Locus of Control u dospívajících v dětských domovech ve Zlínském, Moravskoslezsském a Středočeském kraji. Teoretická část kvalifikační práce je rozdělena do čtyřech kapitol. První kapitola nás seznamuje z vůlí a sebekontrolou, vymezuje autory zabývající se tímto tématem a jsou zde uvedené výzkumy na dané téma. Druhá kapitola se zabývá těžištěm sebekontroly (Locus of Control), seznamuje nás s tématem i autory, rozděluje se do několika specifických kapitol, nakonec seznamuje čtenáře ze Sociálně kognitivní teorií a jejím rozdělením. Třetí kapitola se týká problematiky dospívání, tedy adolescencí, vymezuje věk podle a autorů a dále se dělí na sedm podkapitol týkající se jednotlivých změn v procesu dospívání. Na závěr kapitoly se opět věnujeme výzkumu. Poslední kapitola teoretické části nás seznamuje s institucionálním zařízením ústav-ní výchovy, s dětskými domovy, kapitola je rozepsaná do několika podkapitol týkající se zařízení, a kapitol týkajících se dětí, které bydlí v tomto zařízení.
Praktická část se věnuje metodologické části výzkumu, je složena s designu výzkumu, kde je nastíněný problém, výběrový soubor, způsob sběru dat, poté jsou data analyzována a interpretována v další kapitole, poté následuje shrnutí výzkumu, diskuze, doporučení pro praxi a závěr.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with measurement of the Locus of Control measure in adolescents in orphanages in the Zlín, Moravia-Silesian and Central Bohemian regions. The theoretical part of the thesis is divided into four chapters. The first chapter introduces us through peronal will and self-control, defines the authors dealing with this topic, and the above-mentioned researches on the topic. The second chapter focuses on Locus of Control, intro-duces us to the theme and the authors, divides into several specific chapters and finally introduces the reader from the Social Cognitive Theory and its division. The third chapter deals with adolescence issues, ie adolescence, defines age and authors, and is divided into seven subchapters about individual changes in adolescence. The last chapter of the theoret-ical part introduces us to the institutional facilities of institutional education, with orphan-ages, the chapter is divided into several sub-chapters on facilities and chapters concerning the children living in this facility.
The practical part deals with the methodological part of the research, it is composed of the research design, where the problem is outlined, the sample, the data collection method, then the data are analyzed and interpreted in the next chapter, followed by a summary of research, discussion, recommendations for practice and conclusion.
Klíčová slova
locus of control, sociální učení, sebeúčinnost, sebehodnocení, sebepojetí, ústavní výchova, dětský domov, vůle, sebekontrola
Klíčová slova v angličtině
Locus of control, social learning, self-efficiency, self-concept, constitutional education, orphanages, will, self-control
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá měřením míry Locus of Control u dospívajících v dětských domovech ve Zlínském, Moravskoslezsském a Středočeském kraji. Teoretická část kvalifikační práce je rozdělena do čtyřech kapitol. První kapitola nás seznamuje z vůlí a sebekontrolou, vymezuje autory zabývající se tímto tématem a jsou zde uvedené výzkumy na dané téma. Druhá kapitola se zabývá těžištěm sebekontroly (Locus of Control), seznamuje nás s tématem i autory, rozděluje se do několika specifických kapitol, nakonec seznamuje čtenáře ze Sociálně kognitivní teorií a jejím rozdělením. Třetí kapitola se týká problematiky dospívání, tedy adolescencí, vymezuje věk podle a autorů a dále se dělí na sedm podkapitol týkající se jednotlivých změn v procesu dospívání. Na závěr kapitoly se opět věnujeme výzkumu. Poslední kapitola teoretické části nás seznamuje s institucionálním zařízením ústav-ní výchovy, s dětskými domovy, kapitola je rozepsaná do několika podkapitol týkající se zařízení, a kapitol týkajících se dětí, které bydlí v tomto zařízení.
Praktická část se věnuje metodologické části výzkumu, je složena s designu výzkumu, kde je nastíněný problém, výběrový soubor, způsob sběru dat, poté jsou data analyzována a interpretována v další kapitole, poté následuje shrnutí výzkumu, diskuze, doporučení pro praxi a závěr.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with measurement of the Locus of Control measure in adolescents in orphanages in the Zlín, Moravia-Silesian and Central Bohemian regions. The theoretical part of the thesis is divided into four chapters. The first chapter introduces us through peronal will and self-control, defines the authors dealing with this topic, and the above-mentioned researches on the topic. The second chapter focuses on Locus of Control, intro-duces us to the theme and the authors, divides into several specific chapters and finally introduces the reader from the Social Cognitive Theory and its division. The third chapter deals with adolescence issues, ie adolescence, defines age and authors, and is divided into seven subchapters about individual changes in adolescence. The last chapter of the theoret-ical part introduces us to the institutional facilities of institutional education, with orphan-ages, the chapter is divided into several sub-chapters on facilities and chapters concerning the children living in this facility.
The practical part deals with the methodological part of the research, it is composed of the research design, where the problem is outlined, the sample, the data collection method, then the data are analyzed and interpreted in the next chapter, followed by a summary of research, discussion, recommendations for practice and conclusion.
Klíčová slova
locus of control, sociální učení, sebeúčinnost, sebehodnocení, sebepojetí, ústavní výchova, dětský domov, vůle, sebekontrola
Klíčová slova v angličtině
Locus of control, social learning, self-efficiency, self-concept, constitutional education, orphanages, will, self-control
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, teoretické koncepce
lidské vůle, volních procesů, sebekontroly a locus of control.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, teoretické koncepce
lidské vůle, volních procesů, sebekontroly a locus of control.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BRICHCÍN, Milan. Vůle a sebekontrola. Praha : Karolinum, 1999. 424 s. ISBN 80-7184-753-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. 280 s. ISBN 80-7178-551-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. ISBN 978-80-7454-553-5.
Seznam doporučené literatury
BRICHCÍN, Milan. Vůle a sebekontrola. Praha : Karolinum, 1999. 424 s. ISBN 80-7184-753-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. 280 s. ISBN 80-7178-551-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. ISBN 978-80-7454-553-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student pohovořil o volbě tématu, dále se zaměřil na teoretická východiska a teoretickou část práce. Prezentovány byly cíle výzkumu, výzkumné otázky a metodologie výzkumu. Dr. Hrbáčková se doptávala na výzkumný soubor. Následně byly prezentovány výsledky výzkumného šetření. Student odpovídal na otázky k obhajobě od vedoucí a oponenta. Student byl k obhajobě připraven a částečně dokázal reagovat na otázky členů komise. Dr. Hrbáčková se dále doptávala na vyhodnocení výsledků a jinou variantu interpretace výsledků. Dr. Skarupská se na závěr ptala na možnosti zlepšení podmínek v DD.