Cílem této práce bylo vytvoření výukového modelu skleníku, pro práci v předmětu progra-mování mikropočítačů. V teoretické části je popsána historie, základní vlastnosti a rozdělení mikropočítačů. Konkrétněji je rozebrána vývojová deska MKL25Z a její využití ve výuce jako součást výukového kitu. Čtenáři jsou vysvětleny základní principy komunikace po sériové lince I2C. Pro ukázku jsou zde uvedeny i některá komerční řešení problematiky automatizovaných skleníků.
V druhé části, je popsán návrh a následná realizace modelu skleníku, včetně všech senzorů a elektrických zapojení. Model byl sestaven s ohledem na snadné připojení k výukovému kitu, proto je zde zdokumentována knihovna pro mikropočítač KL25Z, včetně ukázkové aplikace. Nakonec je vysvětlen postup práce s modelem, včetně možných softwarových rozšíření vhodných jako základ výuky.
Anotace v angličtině
The goal of bachelor thesis was create a greenhouse model for education in subject of mi-crocomputer programming. Theoretical part describes the history, basic characteristics and sort of microcomputers. More specifically, the development board MKL25Z and its use in teaching as part of the training kit, are discussed. Next part explains the basic principles of communication over the I2C serial line. There are also listed some commercial solutions for the automated greenhouse.
The second part describes the design and production of the greenhouse model, including all sensors and electrical connections. The model was built with an easy connection to the ed-ucation kit. There is also library for the microcomputer KL25Z documented, including a sample application. Finally, it shows how to work with the model, including possible soft-ware extensions suitable as the basis of education.
Klíčová slova
mikropočítač, skleník, NXP, výuka
Klíčová slova v angličtině
mikropočítač, skleník, NXP, výuka
Rozsah průvodní práce
58 s (51 080)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce bylo vytvoření výukového modelu skleníku, pro práci v předmětu progra-mování mikropočítačů. V teoretické části je popsána historie, základní vlastnosti a rozdělení mikropočítačů. Konkrétněji je rozebrána vývojová deska MKL25Z a její využití ve výuce jako součást výukového kitu. Čtenáři jsou vysvětleny základní principy komunikace po sériové lince I2C. Pro ukázku jsou zde uvedeny i některá komerční řešení problematiky automatizovaných skleníků.
V druhé části, je popsán návrh a následná realizace modelu skleníku, včetně všech senzorů a elektrických zapojení. Model byl sestaven s ohledem na snadné připojení k výukovému kitu, proto je zde zdokumentována knihovna pro mikropočítač KL25Z, včetně ukázkové aplikace. Nakonec je vysvětlen postup práce s modelem, včetně možných softwarových rozšíření vhodných jako základ výuky.
Anotace v angličtině
The goal of bachelor thesis was create a greenhouse model for education in subject of mi-crocomputer programming. Theoretical part describes the history, basic characteristics and sort of microcomputers. More specifically, the development board MKL25Z and its use in teaching as part of the training kit, are discussed. Next part explains the basic principles of communication over the I2C serial line. There are also listed some commercial solutions for the automated greenhouse.
The second part describes the design and production of the greenhouse model, including all sensors and electrical connections. The model was built with an easy connection to the ed-ucation kit. There is also library for the microcomputer KL25Z documented, including a sample application. Finally, it shows how to work with the model, including possible soft-ware extensions suitable as the basis of education.
Klíčová slova
mikropočítač, skleník, NXP, výuka
Klíčová slova v angličtině
mikropočítač, skleník, NXP, výuka
Zásady pro vypracování
Prostudujte a popište vývojový kit s mikropočítačem NXP KL25Z používaný pro výuku předmětu Programování mikropočítačů.
Navrhněte model skleníku připojitelný k tomuto vývojovému kitu.
Realizujte prototyp modelu skleníku.
Sestavte programové vybavení pro obsluhu modelu ve formě knihovny v jazyce C.
Vytvořte ukázkový program demonstrující funkčnost modelu s využitím vytvořené knihovny.
Zásady pro vypracování
Prostudujte a popište vývojový kit s mikropočítačem NXP KL25Z používaný pro výuku předmětu Programování mikropočítačů.
Navrhněte model skleníku připojitelný k tomuto vývojovému kitu.
Realizujte prototyp modelu skleníku.
Sestavte programové vybavení pro obsluhu modelu ve formě knihovny v jazyce C.
Vytvořte ukázkový program demonstrující funkčnost modelu s využitím vytvořené knihovny.
Seznam doporučené literatury
BARR, Michael a Anthony J. MASSA. Programming embedded systems: with C and GNU development tools. 2nd ed. Sebastopol: O\symbol{39}Reilly, 2006. ISBN 0596009836.
NOVÁK, Petr. Mobilní roboty - pohony, senzory, řízení, Praha: BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-141-1.
MANN, Burkhard. C pro mikrokontroléry: ANSI-C, kompilátory C, spojovací programy - linkery, práce s ATMEL AVR a MSC-51, příklady programování v jazyce C, nástroje pro programování, tipy a triky. Praha: BEN, 2003. ISBN 80-730-0077-6.
PINKER, Jiří. Mikroprocesory a mikropočítače. Praha: BEN - technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-110-1.
TRONNER, Pavel. Mikropočítačová revoluce. Praha: Dokořán, 2014. ISBN 978-80-7363-617-3.
Seznam doporučené literatury
BARR, Michael a Anthony J. MASSA. Programming embedded systems: with C and GNU development tools. 2nd ed. Sebastopol: O\symbol{39}Reilly, 2006. ISBN 0596009836.
NOVÁK, Petr. Mobilní roboty - pohony, senzory, řízení, Praha: BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-141-1.
MANN, Burkhard. C pro mikrokontroléry: ANSI-C, kompilátory C, spojovací programy - linkery, práce s ATMEL AVR a MSC-51, příklady programování v jazyce C, nástroje pro programování, tipy a triky. Praha: BEN, 2003. ISBN 80-730-0077-6.
PINKER, Jiří. Mikroprocesory a mikropočítače. Praha: BEN - technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-110-1.
TRONNER, Pavel. Mikropočítačová revoluce. Praha: Dokořán, 2014. ISBN 978-80-7363-617-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své bakalářské práce.
Prezentace působila vyváženě, student dokázal vystihnout podstatné body práce.
Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta bakalářské práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Farana: Co se student naučí s použitím vytvořeného modelu?
2) Doc. Hruška: Na jakém principu pracuje senzor vlhkosti půdy?
3) Prof. Farana: K čemu slouží ovládané víko skleníku?
4) Prof. Bíla: Optimalizoval jste nějak rozměr skleníku?
Diplomant dotazy zodpověděl bez zaváhání.