Cílem diplomové práce je průzkum využití podpůrných softwarových programů ve výuce matematiky na středních školách pomocí dotazníkového šetření, dále vytvoření přehledu nejpoužívanějších programů a následně vytvoření ukázkových příkladů v těchto programech. Dotazník bude zahrnovat otázky týkající se nejen toho, jaké programy vyučující využívají, zda jsou volně dostupné či licencované, jak je používají, ale také jak jsou s nabídkou programů a jejich konkrétními funkcemi spokojeni, či zda škola poskytuje dostatečné zázemí pro implementaci těchto programů do výuky. Odpovědi budou statisticky vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The purpose of this master thesis aims to survey the use of assistive software programs for teaching mathematics in secondary schools through a questionnaire survey, as well as
creating a list of commonly used programs and then create a striking example of these programs. The questionnaire will include questions relating not only to the programs teachers use, whether freely available or licensed to use them, but also as a range of programs and their specific functions are satisfied and whether the school provides adequate facilities for the implementation of these programs in education. Responses will be analyzed statistically.
Klíčová slova
výuková metoda, multimedia learning, matematika, software, výuka, učitel, žák
Cílem diplomové práce je průzkum využití podpůrných softwarových programů ve výuce matematiky na středních školách pomocí dotazníkového šetření, dále vytvoření přehledu nejpoužívanějších programů a následně vytvoření ukázkových příkladů v těchto programech. Dotazník bude zahrnovat otázky týkající se nejen toho, jaké programy vyučující využívají, zda jsou volně dostupné či licencované, jak je používají, ale také jak jsou s nabídkou programů a jejich konkrétními funkcemi spokojeni, či zda škola poskytuje dostatečné zázemí pro implementaci těchto programů do výuky. Odpovědi budou statisticky vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The purpose of this master thesis aims to survey the use of assistive software programs for teaching mathematics in secondary schools through a questionnaire survey, as well as
creating a list of commonly used programs and then create a striking example of these programs. The questionnaire will include questions relating not only to the programs teachers use, whether freely available or licensed to use them, but also as a range of programs and their specific functions are satisfied and whether the school provides adequate facilities for the implementation of these programs in education. Responses will be analyzed statistically.
Klíčová slova
výuková metoda, multimedia learning, matematika, software, výuka, učitel, žák
Zpracujte literární rešerši zaměřenou na popis nejznámějších softwarových programů pro podporu výuky matematiky na středních školách.
Navrhněte a sestavte dotazník za účelem průzkumu využití softwarových programů na středních školách v České republice. Dotazník bude obsahovat také otázky týkající se spokojenosti vyučujících s dostupností a nabídkou programů a jejich funkcí.
Prostřednictvím vytvořeného dotazníku proveďte průzkum na vybraných středních školách.
Vyhodnoťte získaná data a na základě výsledků stanovte závěry.
Vyberte vhodné příklady ze středoškolského učiva matematiky a zpracujte je v softwarových programech, které podle závěrů Vašeho dotazníkového šetření patří mezi nejpoužívanější.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši zaměřenou na popis nejznámějších softwarových programů pro podporu výuky matematiky na středních školách.
Navrhněte a sestavte dotazník za účelem průzkumu využití softwarových programů na středních školách v České republice. Dotazník bude obsahovat také otázky týkající se spokojenosti vyučujících s dostupností a nabídkou programů a jejich funkcí.
Prostřednictvím vytvořeného dotazníku proveďte průzkum na vybraných středních školách.
Vyhodnoťte získaná data a na základě výsledků stanovte závěry.
Vyberte vhodné příklady ze středoškolského učiva matematiky a zpracujte je v softwarových programech, které podle závěrů Vašeho dotazníkového šetření patří mezi nejpoužívanější.
Seznam doporučené literatury
POLÁK, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. 2., upr. vyd. Praha: Prometheus, 2006, 371 s. ISBN 80-7196-337-2.
HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 8071963186.
Wolfram Mathematica. Wolfram Mathematica \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-27\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.wolfram.com/
GeoGebra \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-27\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.geogebra.org/about
MÍČA, Daniel. Program pro výuku funkcí ve středoškolské matematice \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. Praha, 2005 \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-30\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://kdm.karlin.mff.cuni.cz/diplomky/daniel_mica/. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze.
Seznam doporučené literatury
POLÁK, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. 2., upr. vyd. Praha: Prometheus, 2006, 371 s. ISBN 80-7196-337-2.
HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 8071963186.
Wolfram Mathematica. Wolfram Mathematica \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-27\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.wolfram.com/
GeoGebra \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-27\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.geogebra.org/about
MÍČA, Daniel. Program pro výuku funkcí ve středoškolské matematice \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. Praha, 2005 \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-30\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://kdm.karlin.mff.cuni.cz/diplomky/daniel_mica/. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze.
Přílohy volně vložené
CD-ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byla seznámena komise s posudky vedoucí a oponenta a následně byla vedena diskuse o diplomové práci, během které byly položeny následující dotazy:
Na základě dotazníkového šetření autor sestavil přehled nejpoužívanějších podpůrných matematických programů, ať už volně dostupných či licencovaných. Autor přistupoval k danému tématu zodpovědně, pracoval zcela samostatně, systematicky a pravidelně využíval konzultací s vedoucím práce. Strukturu textu hodnotím jako jasnou a přehlednou, ukázkové příklady jsou prezentovány velmi názorně a srozumitelně. (dr. Řezníčková)
Diplomová práce je zpracovaná na velmi dobré úrovni. Je patrný podíl jeho vlastní práce. Psaný text obsahuje prvky odborné terminologie. (dr. Sedláček Michal)
Používání počítače usnadňuje vyučujícím práci. Jakou práci jste myslel? Jak měla být otázka v dotazníku formulována? Bylo by na místě, kdybyste pracoval s kategorií metod. (prof. Lukášová)
Nejsem moc spokojený s prezentací. Sdělení, že jste použil 8 aplikací je pro mne trochu vágní, zkuste vysvětlit, které aplikace se používají více a které méně a proč? Kvantifikace použití software měla být lépe vyhodnocena. (doc. Botek)
Z pohledu náročnosti práce v jednotlivých software, jak byste hodnotil konkrétní software z pohledu žáka a z pohledu učitele. S kterým software se vám pracovalo nejlépe a ve kterém nejhůře, Výstup mohl být formulován například tento software bych použil na středních školách apod. (prod. doc. Chramcov)
Vizualizace a celkové hodnocení použití software je dáno zkušeností studenta z jeho práce jako konzultanta v Math Support Center, což hodnotím kladně. (prof. Jašek)
Student pohotově reagoval a všechny dotazy zodpověděl správně.