Práce je zaměřena na využití malých robotů při výuce programování na základních školách. Teoretická část informuje o metodách a formách výuky, dále se zaměřuje na roboty, které se dnes využívají ve výuce. Následuje jejich srovnání a výběr nejvhodnější stavebnice. Praktická část obsahuje kompletní návrh výuky a výukový materiál, který je složen z jednotlivých prezentací, metodické části pro učitele a pracovních listů. Dále se tato část práce věnuje realizaci této výuky a následné zpětné vazby od žáků.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the use of small robots in the teaching of programming at elemen-tary schools.
The theoretical part informs about methods and forms of teaching, and also focuses on the robots that are used in teaching today. It follows their comparison and selection of the most suitable kit. The practical part contains a complete design of teaching and teaching material, which is composed of individual presentations, methodical parts for teachers and worksheets. Further, this part of the thesis deals with the realization of this teaching and subsequent feedback from students.
Práce je zaměřena na využití malých robotů při výuce programování na základních školách. Teoretická část informuje o metodách a formách výuky, dále se zaměřuje na roboty, které se dnes využívají ve výuce. Následuje jejich srovnání a výběr nejvhodnější stavebnice. Praktická část obsahuje kompletní návrh výuky a výukový materiál, který je složen z jednotlivých prezentací, metodické části pro učitele a pracovních listů. Dále se tato část práce věnuje realizaci této výuky a následné zpětné vazby od žáků.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the use of small robots in the teaching of programming at elemen-tary schools.
The theoretical part informs about methods and forms of teaching, and also focuses on the robots that are used in teaching today. It follows their comparison and selection of the most suitable kit. The practical part contains a complete design of teaching and teaching material, which is composed of individual presentations, methodical parts for teachers and worksheets. Further, this part of the thesis deals with the realization of this teaching and subsequent feedback from students.
Vypracujte literární rešerši na dané téma.
Specifikujte a popište formy výuky použitelné při výuce programování.
Popište vybrané robotické stavebnice a zhodnoťte jejich nasazení do výuky programování na ZŠ.
Navrhněte obsah výuky programování s využitím malých robotů. Využijte různé formy a metody výuky.
Připravte podklady (pracovní listy) pro konkrétní vyučovací jednotky.
Zhodnoťte přínosy a rizika navržené výuky programování.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na dané téma.
Specifikujte a popište formy výuky použitelné při výuce programování.
Popište vybrané robotické stavebnice a zhodnoťte jejich nasazení do výuky programování na ZŠ.
Navrhněte obsah výuky programování s využitím malých robotů. Využijte různé formy a metody výuky.
Připravte podklady (pracovní listy) pro konkrétní vyučovací jednotky.
Zhodnoťte přínosy a rizika navržené výuky programování.
Seznam doporučené literatury
VALK, Laurens. The LEGO Mindstorms EV3 discovery book: a beginner\symbol{39}s guide to building and programming robots. San Francisco: No Starch Press, c2010. ISBN 9781593275327.
H. KILPATRICK, The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Educative Process, University of California, Eleventh Impression March, 1929.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-731-5039-5.
DOSTÁL, Jiří. Elektrotechnické stavebnice: (teorie a výsledky výzkumu). Vyd. 2. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-308-6.
LEGO MINDSTORMS Education \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2017 \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-29\matsymb{rbrack}. Dostupné z: https://education.lego.com
EDUXE: distributor učebních pomůcek LEGO Education \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2017 \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-29\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.eduxe.cz/
Seznam doporučené literatury
VALK, Laurens. The LEGO Mindstorms EV3 discovery book: a beginner\symbol{39}s guide to building and programming robots. San Francisco: No Starch Press, c2010. ISBN 9781593275327.
H. KILPATRICK, The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Educative Process, University of California, Eleventh Impression March, 1929.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-731-5039-5.
DOSTÁL, Jiří. Elektrotechnické stavebnice: (teorie a výsledky výzkumu). Vyd. 2. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-308-6.
LEGO MINDSTORMS Education \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2017 \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-29\matsymb{rbrack}. Dostupné z: https://education.lego.com
EDUXE: distributor učebních pomůcek LEGO Education \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2017 \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-29\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.eduxe.cz/
Přílohy volně vložené
1x DVD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byla seznámena komise s posudky vedoucího a oponenta a následně byla vedena diskuse o diplomové práci, během které byly položeny následující dotazy:
Praktická část práce je na velmi dobré úrovni. Oceňuji zhodnocení přínosů a rizik navrhovaných metod výuky. Pozitivně hodnotím také zpětnou vazbu na navrhovaný způsob výuky, která byla uskutečněna formou dotazníkového řešení. V pracovních listech se objevuje celá řada otevřených otázek. Obávám se, že žáci ZŠ budou mít s některými odpověďmi problém. Doporučil bych využít více otázek typu přiřazovacích, výběrových atp. V práci autor uvádí, že navrhovaný způsob výuky byl realizován pro žáky 7. třídy, ale u dotazníku uvádí žáky 6. třídy. Prosím vysvětlit tento nesoulad. (prod. doc. Chramcov)
Jaký nejsložitější algoritmus byl vytvořen autorem a jaký byl zvolen nejsložitější algoritmus doporučený k výuce. (doc. Botek)
Vysvětlete podrobněji vámi vytvořený algoritmus. Jaké jste viděl aplikace robotů o úroveň výš než použité algoritmy? (doc. Botek)
Student pohotově reagoval a všechny dotazy zodpověděl správně.