Diplomová práce je zaměřena na výuku programování na střední škole. Práce se zabývá návrhem volitelného předmětu zaměřeného na programování, metodami výuky programování pro (nejen) tento předmět a tvorbou materiálů sloužících k výuce programování. Výstupem práce je také kurz v systému Moodle se vzdělávacím obsahem pro tento předmět. Předpokládá se využití výstupů práce při výuce oboru IT na Obchodní akademii Kroměříž.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on programming tuition at secondary school. The thesis deals with the design of an optional school subject focused on programming, programming tuition methods for (not only) this subject and the creation of materials used for teaching of pro-gramming. The output of the thesis is also a course in Moodle with educational content for this subject. It is assumed to use the outputs of the thesis for IT programme tuition at the Business Academy Kroměříž.
Klíčová slova
výuka, programování, střední škola, metody výuky, kurikulum, Moodle, učební materiály
Klíčová slova v angličtině
education, programming, high school, teaching methods, curriculum, Moodle, learning materials
Rozsah průvodní práce
61 s. (102 388 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na výuku programování na střední škole. Práce se zabývá návrhem volitelného předmětu zaměřeného na programování, metodami výuky programování pro (nejen) tento předmět a tvorbou materiálů sloužících k výuce programování. Výstupem práce je také kurz v systému Moodle se vzdělávacím obsahem pro tento předmět. Předpokládá se využití výstupů práce při výuce oboru IT na Obchodní akademii Kroměříž.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on programming tuition at secondary school. The thesis deals with the design of an optional school subject focused on programming, programming tuition methods for (not only) this subject and the creation of materials used for teaching of pro-gramming. The output of the thesis is also a course in Moodle with educational content for this subject. It is assumed to use the outputs of the thesis for IT programme tuition at the Business Academy Kroměříž.
Klíčová slova
výuka, programování, střední škola, metody výuky, kurikulum, Moodle, učební materiály
Klíčová slova v angličtině
education, programming, high school, teaching methods, curriculum, Moodle, learning materials
Zásady pro vypracování
Seznamte se s problematikou a současnými trendy vytváření výukových materiálů na středních školách.
Prostudujte si vybraný Rámcový vzdělávací program pro střední školy, přičemž se zaměřte na oblast výuky programování.
Navrhněte vhodnou metodiku pro výuku programování s využitím moderních technologií jako jsou multimédia, webové aplikace apod.
Navrhněte vhodný výukový modul do systému Moodle s daným vzdělávacím obsahem.
Ověřte navržené postupy při výuce na střední škole a výuku vyhodnoťte.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s problematikou a současnými trendy vytváření výukových materiálů na středních školách.
Prostudujte si vybraný Rámcový vzdělávací program pro střední školy, přičemž se zaměřte na oblast výuky programování.
Navrhněte vhodnou metodiku pro výuku programování s využitím moderních technologií jako jsou multimédia, webové aplikace apod.
Navrhněte vhodný výukový modul do systému Moodle s daným vzdělávacím obsahem.
Ověřte navržené postupy při výuce na střední škole a výuku vyhodnoťte.
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 18-20-M/01 Informační technologie. Národní ústav odborného vzdělávání, Praha, 2007. Dostupné na URL http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP\%201820M01\%20Informacni\%20technologie.pdf (leden 2017).
LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Univerzita Palackého, Olomouc, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7. Dostupné na URL http://zvyp.upol.cz/publikace/lepil.pdf (září 2012).
ČANDÍK, M. a Š. CHUDÝ. Didaktika informatiky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005, 133 s. Učební texty vysokých škol. ISBN 8073182858.
TURECKIOVÁ, M. a J. VETEŠKA. Kompetence ve vzdělávání. Grada Publishing, Praha, 2008.
DRLÍK, M. Moodle: kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 978-80-251-3759-8.
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 18-20-M/01 Informační technologie. Národní ústav odborného vzdělávání, Praha, 2007. Dostupné na URL http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP\%201820M01\%20Informacni\%20technologie.pdf (leden 2017).
LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Univerzita Palackého, Olomouc, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7. Dostupné na URL http://zvyp.upol.cz/publikace/lepil.pdf (září 2012).
ČANDÍK, M. a Š. CHUDÝ. Didaktika informatiky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005, 133 s. Učební texty vysokých škol. ISBN 8073182858.
TURECKIOVÁ, M. a J. VETEŠKA. Kompetence ve vzdělávání. Grada Publishing, Praha, 2008.
DRLÍK, M. Moodle: kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 978-80-251-3759-8.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byla seznámena komise s posudky vedoucího a oponentky a následně byla vedena diskuse o diplomové práci, během které byly položeny následující dotazy:
Student pracoval velmi samostatně. Na diplomové práci oceňuji především to, že praktický výstup bude využit při výuce programování na Obchodní akademii Kroměříž. (prod. doc. Vojtěšek)
Diplomovou práci jako celek vnímám jako velmi kvalitně zpracovanou. Přínos práce (vytvoření předmětu a kurzu v Moodle) vnímám jako silný, jak pro obor obecně, tak zejména pro konkrétní zařízení. Oceňuji proto diskuzi autora nad realizací a limity celého šetření. I přes metodologické nedostatky přináší průzkum významná dílčí zjištění. Pracoval jste při tvorbě učebních úloh s taxonomií Tollingerové? Uveďte, z jakého důvodu jste vybral metody uvedené v kap. 5. Bylo by možné využít i jiné moderní, aktivizační metody? Které výsledky ověřování považujete za stěžejní a z jakého důvodu? Na základě ověření formulujte další doporučení pro praxi. (dr. Suchánková)
Jsem velmi spokojen s vaší prezentací. Předmět bych spíše označil jako Algoritmizace místo Programování. (doc. Botek)
Budete nastupovat na Obchodní akademii Kroměříž? Máte filozoficky pravdu, že raději je lépe vyučovat pomaleji aby to studenti pochopili, ale také je třeba dodržet časový plán. Jak byste to řešil? (dr. Janalík)
Na str. 21 se sice vyskytuje odkaz z taxonomie, ale ne seznam úloh. Proč si myslíte, že pouze 5 studentů z 27 si zvolí předmět? Jakou operační náročnost mají úlohy v dotazníku? Proč jste přesvědčen, že učební úloha je aktivizační metoda? (prof. Lukášová)
Student pohotově reagoval a všechny dotazy zodpověděl správně.