Diplomová práce se zaměřuje na negativní vlivy používání moderních informačních a komunikačních technologií. Za negativní vlivy používání moderních ICT je v této diplomové práci považována především kyberšikana a její další projevy. V práci jsou zmíněny druhy kyberšikany, prostředky kyberšikany, její projevy vůči oběti, typy agresorů, prevence, centra a organizace prevence a pomoci, legislativa související s kyberšikanou, ale i samotné případy kyberšikany. Práce obsahuje i část, kde se čtenář může seznámit s klasickou šikanou a jejím rozdílem oproti kyberšikaně. Kyberšikana patří k aktuálním a nebezpečným tématům dnešní doby a je důležité se jí zabývat a znát preventivní opatření, protože kyberšikana může oběť dovést v extrémním případě k sebepoškození nebo i k sebevraždě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the negative effects of the use of modern information and communication technologies. For the negative effects of the use of modern ICT, this diploma thesis is primarily concerned with cyberbullying and its other manifestations. The work mentions cyberbullying, cyberbullying, victim speech, types of aggressors, prevention, prevention and assistance centers and organizations, cyberbullying legislation, and cyberbullying itself. The work also contains a part where the reader can get acquainted with classical bullying and its difference with cyberbullying. Cyberbullying is one of the current and dangerous themes of today, and it is important to deal with it and to know the precaution-ary measures, because cyberbullying can sacrifice in the extreme case for self-harm or even suicide.
Klíčová slova
Šikana, kyberšikana, oběť, agresor, internet, prevence, informační a komunikační technologie
Klíčová slova v angličtině
Bullying, cyberbullying, victim, aggressor, internet, prevention, information and communication technologies
Rozsah průvodní práce
120 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na negativní vlivy používání moderních informačních a komunikačních technologií. Za negativní vlivy používání moderních ICT je v této diplomové práci považována především kyberšikana a její další projevy. V práci jsou zmíněny druhy kyberšikany, prostředky kyberšikany, její projevy vůči oběti, typy agresorů, prevence, centra a organizace prevence a pomoci, legislativa související s kyberšikanou, ale i samotné případy kyberšikany. Práce obsahuje i část, kde se čtenář může seznámit s klasickou šikanou a jejím rozdílem oproti kyberšikaně. Kyberšikana patří k aktuálním a nebezpečným tématům dnešní doby a je důležité se jí zabývat a znát preventivní opatření, protože kyberšikana může oběť dovést v extrémním případě k sebepoškození nebo i k sebevraždě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the negative effects of the use of modern information and communication technologies. For the negative effects of the use of modern ICT, this diploma thesis is primarily concerned with cyberbullying and its other manifestations. The work mentions cyberbullying, cyberbullying, victim speech, types of aggressors, prevention, prevention and assistance centers and organizations, cyberbullying legislation, and cyberbullying itself. The work also contains a part where the reader can get acquainted with classical bullying and its difference with cyberbullying. Cyberbullying is one of the current and dangerous themes of today, and it is important to deal with it and to know the precaution-ary measures, because cyberbullying can sacrifice in the extreme case for self-harm or even suicide.
Klíčová slova
Šikana, kyberšikana, oběť, agresor, internet, prevence, informační a komunikační technologie
Klíčová slova v angličtině
Bullying, cyberbullying, victim, aggressor, internet, prevention, information and communication technologies
Zásady pro vypracování
Zpracujte formou literární rešerše aktuální pohledy na problematiku šikany a kyberšikany.
Definujte oblasti, které je možné zahrnout pod termín kyberšikana.
Charakterizujte z různých pohledů cílové skupiny včetně možné příčiny agrese.
Navrhněte možnosti řešení rizikových situací a situací pod vlivem kyberšikany.
Realizujte vhodnou formou výstupy práce a tyto vyhodnoťte.
Zásady pro vypracování
Zpracujte formou literární rešerše aktuální pohledy na problematiku šikany a kyberšikany.
Definujte oblasti, které je možné zahrnout pod termín kyberšikana.
Charakterizujte z různých pohledů cílové skupiny včetně možné příčiny agrese.
Navrhněte možnosti řešení rizikových situací a situací pod vlivem kyberšikany.
Realizujte vhodnou formou výstupy práce a tyto vyhodnoťte.
Seznam doporučené literatury
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
FIELD, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. V Praze: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
HOLLÁ, Katarína. Kyberšikana. 1. vyd. Iris, 2014. ISBN 978-80-8153-011-1.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
MATTHEWS, Julie a Andrew MATTHEWS. Stop šikaně!. Jihlava: Baroque Partners, 2015, 160 s. ISBN 978-80-87923-06-1.
VAŘACHOVÁ, Jana, Pavel VAŘACHA a Roman JAŠEK. Sociální a výchovné procesy: Školní šikana. Zlín, 2016. ISBN 978-80-7454-626-6.
Seznam doporučené literatury
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
FIELD, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. V Praze: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
HOLLÁ, Katarína. Kyberšikana. 1. vyd. Iris, 2014. ISBN 978-80-8153-011-1.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
MATTHEWS, Julie a Andrew MATTHEWS. Stop šikaně!. Jihlava: Baroque Partners, 2015, 160 s. ISBN 978-80-87923-06-1.
VAŘACHOVÁ, Jana, Pavel VAŘACHA a Roman JAŠEK. Sociální a výchovné procesy: Školní šikana. Zlín, 2016. ISBN 978-80-7454-626-6.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byla seznámena komise s posudky vedoucího a oponentky a následně byla vedena diskuse o diplomové práci, během které byly položeny následující dotazy:
Práci hodnotím jako velmi zdařilou a přínosnou pro praxi. Výstupy mohou být aplikovány jako metodické podklady pro pedagogické pracovníky, rodiče a další odborníky. Na základě analýzy dat může být sestaven "Preventivní program zaměřený na kyberšikanu", dále pak "Desatero první pomoci při kyberšikaně" pro žáky i ostatní spolupracující subjekty školy, včetně vedení. V jakém ročníku základní školy je nutné žáky seznámit s nebezpečím sociálních sítí a hrozbou kyberšikany? Proč je nutné věnovat se prevenci kyberšikany -jak na základní škole - tak i na střední škole? Myslíte si, že je nutné proškolit pedagogické pracovníky v rámci této problematiky? (dr. Janečková)
Diplomantka pracovala pečlivě, práci pravidelně konzultovala a závěry jednotlivých setkání zapracovávala na základě diskusí s vedoucím práce. (prof. Jašek)
Zaujalo mě, že jste sbírala dotazníky až 19.4.2017, nedostala jste se tímto do časové tísně? Identifikovala jste jen počet žáků nebo jste i do detailnější charakteristiky? (prof. Lukášová)
Nevěnovala jste se v začátku cílům práce, co bylo cílem práce? Měla být i nějaká metodická příručka? Proč jste nestihla příručku vytvořit? Z dotazníků jste moc nezískala. (doc. Botek)
Dotazník byl vytvořen jako univerzální nebo byl jiný pro SŠ a jiný pro ZŠ. (dr. Řezníčková)
Jaký je hlavní výstup vaší práce, hlavní odborný závěr? (doc. Botek)
Při tvorbě dotazníků nejprve měly být staveny konkrétní hypotézy. (prod. doc. Chramcov)
Studentka jednala pohotově a všechny dotazy zodpověděla správně.