Cílem této bakalářské práce je poznání stavu implementace a využívání nejmodernějších metod řízení podniků aplikovaných v privátním sektoru v sektoru veřejných služeb v České republice. Tyto metody byly do praxe v privátní sféře zaváděny počátkem 70. let minulého století, do veřejného sektoru začínají v Západní Evropě pronikat zhruba o dvacet let později.
Práce stručně představuje, jak je těchto metod využíváno v zahraničí a jak slouží ke zkvalitňování poskytovaných služeb státní správou. Práce se zaměřuje na metodu srovnávání (benchmarking) výkonnosti (nikoliv efektivnosti, práce se zabývá pouze kvantitativním hlediskem) jednotlivých úřadů, ale též se věnuje srovnávání ''kvality života‘‘ v obecnější rovině, protože bez celkového pohledu nelze dospět k jednoznačným závěrům.
Anotace v angličtině
The goal of the banchelor work is get knowledge about status of implementation and exploitation the most modern method of enterpises management applicated in privat sector to sector of public services in Czech Republic. These methods have been implemented to use in private sector in beginning 70. years of last century, to public sector these methods are beginnig penetrate in West Europe roughly twenty years later.
The work briefly presents how these methods are used in abroad and how serves to improving service delivering of state administration. The work is especially focused to benchmarking method of efficiency (no effectivity, the work considers a quantitative aspects only) of each authority. Finally the work considers a comparation of ''living quality‘‘ in more general plane because without global view it is impossible to reach the explicit conclusions.
Klíčová slova
Benchmarking, CAF-Common Assessment Framework (Společný hodnotící rámec), Veřejná správa, Subjekt veřejné správy, Veřejná služba, Iniciativy, Indikátor, Jakost, Spokojenost, Udržitelný rozvoj
Klíčová slova v angličtině
Benchmarking, CAF-Common Assessment Framework, Public Sector (Administration), Subject of public sector (Public autority), Public Service, Iniciative, Indicator, Quality, Satisfaction, Sustainable Development
Rozsah průvodní práce
61
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je poznání stavu implementace a využívání nejmodernějších metod řízení podniků aplikovaných v privátním sektoru v sektoru veřejných služeb v České republice. Tyto metody byly do praxe v privátní sféře zaváděny počátkem 70. let minulého století, do veřejného sektoru začínají v Západní Evropě pronikat zhruba o dvacet let později.
Práce stručně představuje, jak je těchto metod využíváno v zahraničí a jak slouží ke zkvalitňování poskytovaných služeb státní správou. Práce se zaměřuje na metodu srovnávání (benchmarking) výkonnosti (nikoliv efektivnosti, práce se zabývá pouze kvantitativním hlediskem) jednotlivých úřadů, ale též se věnuje srovnávání ''kvality života‘‘ v obecnější rovině, protože bez celkového pohledu nelze dospět k jednoznačným závěrům.
Anotace v angličtině
The goal of the banchelor work is get knowledge about status of implementation and exploitation the most modern method of enterpises management applicated in privat sector to sector of public services in Czech Republic. These methods have been implemented to use in private sector in beginning 70. years of last century, to public sector these methods are beginnig penetrate in West Europe roughly twenty years later.
The work briefly presents how these methods are used in abroad and how serves to improving service delivering of state administration. The work is especially focused to benchmarking method of efficiency (no effectivity, the work considers a quantitative aspects only) of each authority. Finally the work considers a comparation of ''living quality‘‘ in more general plane because without global view it is impossible to reach the explicit conclusions.
Klíčová slova
Benchmarking, CAF-Common Assessment Framework (Společný hodnotící rámec), Veřejná správa, Subjekt veřejné správy, Veřejná služba, Iniciativy, Indikátor, Jakost, Spokojenost, Udržitelný rozvoj
Klíčová slova v angličtině
Benchmarking, CAF-Common Assessment Framework, Public Sector (Administration), Subject of public sector (Public autority), Public Service, Iniciative, Indicator, Quality, Satisfaction, Sustainable Development
Zásady pro vypracování
Úvod - stanovení cíle
I. Teoretická část
1. Benchmarking - hledání nejlepších postupů v podnikání, které vedou k
vynikajícím výsledkům
2. Metoda benchmarkingu - obecně a přínosy řešení problémů veřejné správy
II. Praktická část
1. Specifické odlišnosti benchmarkingu ve veřejné správě na rozdíl sektoru
soukromého
2. Uplatnění benchmarkingu v české územní správě se zřetelem k obcím s
rozšířenou působností
3. Perspektivy benchmarkingu ve veřejné správě
Závěr - vyhodnocení
Zásady pro vypracování
Úvod - stanovení cíle
I. Teoretická část
1. Benchmarking - hledání nejlepších postupů v podnikání, které vedou k
vynikajícím výsledkům
2. Metoda benchmarkingu - obecně a přínosy řešení problémů veřejné správy
II. Praktická část
1. Specifické odlišnosti benchmarkingu ve veřejné správě na rozdíl sektoru
soukromého
2. Uplatnění benchmarkingu v české územní správě se zřetelem k obcím s
rozšířenou působností
3. Perspektivy benchmarkingu ve veřejné správě
Závěr - vyhodnocení
Seznam doporučené literatury
[1] Mgr. HONUS, R., doc. Ing. MAREK, J. CSc., doc. Ing. ŠIROKÝ, J. CSc.
Benchmarking ve veřejné správě. Praha: MVČR, 2004. 82 str. ISBN
80-239-3933-5
[2] AMMONS, D.N. Municipal benchmarks: Assessing local performance and
establishing community standards. London etc.: Sage Publications, 2001.
ISBN 0-7619-2078-1
[3] MERIČKOVÁ B. Benchmarking jako nástroj rozvoja konkurenčného prostredia v
oblasti zabezpečovania miestnych verejných služieb. In.: Sborník z vědecké
konference " Konkurence ve veřejném sektoru". Brno: Masarykova Univerzita,
2004. ISBN 80-210-3359-2
[4] Benchmarking. Measuring Up to The Best. London: The Local Government
Management Board, 1997. ISBN 0-74488-9421-7
[5] KOLEKTIV AUTORŮ. Sborník příspěvků 1. národní konference kvality ve veřejné
správě s mezinárodní účastí. Praha: MV ČR, 2004. 160 str. ISBN 80-239-4099-6
[6] KOLEKTIV AUTORŮ. Sborník příspěvků 2. národní konference kvality ve veřejné
správě s mezinárodní účastí. Praha: MV ČR, 2005. 184 str. ISBN 80-239-6156-X
[7] http://members.benchmarking.gov.uk/
[8] http://www.benchmarking.cz
[9] http://www.vcvscr.cz/
Seznam doporučené literatury
[1] Mgr. HONUS, R., doc. Ing. MAREK, J. CSc., doc. Ing. ŠIROKÝ, J. CSc.
Benchmarking ve veřejné správě. Praha: MVČR, 2004. 82 str. ISBN
80-239-3933-5
[2] AMMONS, D.N. Municipal benchmarks: Assessing local performance and
establishing community standards. London etc.: Sage Publications, 2001.
ISBN 0-7619-2078-1
[3] MERIČKOVÁ B. Benchmarking jako nástroj rozvoja konkurenčného prostredia v
oblasti zabezpečovania miestnych verejných služieb. In.: Sborník z vědecké
konference " Konkurence ve veřejném sektoru". Brno: Masarykova Univerzita,
2004. ISBN 80-210-3359-2
[4] Benchmarking. Measuring Up to The Best. London: The Local Government
Management Board, 1997. ISBN 0-74488-9421-7
[5] KOLEKTIV AUTORŮ. Sborník příspěvků 1. národní konference kvality ve veřejné
správě s mezinárodní účastí. Praha: MV ČR, 2004. 160 str. ISBN 80-239-4099-6
[6] KOLEKTIV AUTORŮ. Sborník příspěvků 2. národní konference kvality ve veřejné
správě s mezinárodní účastí. Praha: MV ČR, 2005. 184 str. ISBN 80-239-6156-X
[7] http://members.benchmarking.gov.uk/
[8] http://www.benchmarking.cz
[9] http://www.vcvscr.cz/