Odměny a tresty jsou v naší společnosti tradičním výchovným prostředkem, pro mnohé rodiče dosud nezbytným. Demokracie a vliv humanismu ve společnosti se odrážejí i v potřebě rodičů nacházet nové účinné výchovné metody. Tato bakalářská práce se zabývá názory rodičů na alternativní výchovné přístupy k odměnám a trestům ve výchově dětí. Zjišťuje také jaké výhody a nevýhody v nich rodiče spatřují, kde o nich získávají informace a jaké jsou bariéry pro uplatňování alternativních výchovných přístupů v praxi.
Anotace v angličtině
The reward and punishment are a traditional means of education in our society, for many parents an essential one so far. Democracy and the influence of humanism in the society are reflected in the need of parents to search for new and effective educational methods. This Bachelor thesis deals with the opinions of parents on the alternative educational approaches to the reward and punishment in the children upbringing. It also investigates what advantages and disadvantages the parents see, where they gain information and what the barriers for making the alternative educational approaches work in the practice are.
Klíčová slova
rodina, výchova, odměna, trest, výchovný prostředek, výchovný styl, alternativní přístup
Klíčová slova v angličtině
family, education, reward, punishment, means of education, educational style, an alternative approach
Rozsah průvodní práce
86 s. (135 124 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Odměny a tresty jsou v naší společnosti tradičním výchovným prostředkem, pro mnohé rodiče dosud nezbytným. Demokracie a vliv humanismu ve společnosti se odrážejí i v potřebě rodičů nacházet nové účinné výchovné metody. Tato bakalářská práce se zabývá názory rodičů na alternativní výchovné přístupy k odměnám a trestům ve výchově dětí. Zjišťuje také jaké výhody a nevýhody v nich rodiče spatřují, kde o nich získávají informace a jaké jsou bariéry pro uplatňování alternativních výchovných přístupů v praxi.
Anotace v angličtině
The reward and punishment are a traditional means of education in our society, for many parents an essential one so far. Democracy and the influence of humanism in the society are reflected in the need of parents to search for new and effective educational methods. This Bachelor thesis deals with the opinions of parents on the alternative educational approaches to the reward and punishment in the children upbringing. It also investigates what advantages and disadvantages the parents see, where they gain information and what the barriers for making the alternative educational approaches work in the practice are.
Klíčová slova
rodina, výchova, odměna, trest, výchovný prostředek, výchovný styl, alternativní přístup
Klíčová slova v angličtině
family, education, reward, punishment, means of education, educational style, an alternative approach
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy dětí v rodině, výchovných stylů, odměn a trestů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy dětí v rodině, výchovných stylů, odměn a trestů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BIDDULPH, Steve. Tajemství výchovy šťastných dětí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8334-X.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0852-5.
VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0814-0.
Seznam doporučené literatury
BIDDULPH, Steve. Tajemství výchovy šťastných dětí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8334-X.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0852-5.
VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0814-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka byla na obhajobu pečlivě připravená. Prezentovala zaměření bakalářské práce, blíže se věnovala výzkumné části. Představila zásadní výsledky výzkumu. Z prezentace bylo patrné, že se v tématu orientuje.
Komise ocenila propracovaný dotazník a kvalitně zpracovanou práci.