Bakalářská práce se zabývá šikanou v mladším školním věku. Teoretická část seznamuje čtenáře s charakteristikou mladšího školního věku. V další kapitole popisuje šikanu definuje ji, její vývoj, diagnostiku a důsledky šikanování. Na konci teoretické části jsou uvedeny preventivní programy v České republice a hry k prevenci šikany.
Praktická část je zaměřena na polní výzkum šikany v mladším školním věku. Porovnává výskyt šikany ve škole a mimo školu, srovnává míru agresivity mezi chlapci a dívkami, zajímalo nás také, komu by se děti v případě šikany svěřily.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis handles the theme of bullying in younger school age. Theoretical part introduces the reader to the characteristics of the younger school age. In the next chapter describes bullying, defines it, it´s evolution, diagnostics, and consequences of bullying. At the end of the theoretical part, there are listed preventive programmes in Czech republic, and bullying-preventing games.
Practical part is focused on field research of bullying in younger school age. Compares presence of bullying inside and outside the schools, compares ratio of aggressiveness between boys and girls, there was also a question to whom would the children open up in case of bullying.
Klíčová slova
mladší školní věk, šikana, prevence, organizace zabývající se šikanou
Klíčová slova v angličtině
younger school age, bullying, prevention, anti-bullying organisations
Rozsah průvodní práce
69 s. ( 12 192 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá šikanou v mladším školním věku. Teoretická část seznamuje čtenáře s charakteristikou mladšího školního věku. V další kapitole popisuje šikanu definuje ji, její vývoj, diagnostiku a důsledky šikanování. Na konci teoretické části jsou uvedeny preventivní programy v České republice a hry k prevenci šikany.
Praktická část je zaměřena na polní výzkum šikany v mladším školním věku. Porovnává výskyt šikany ve škole a mimo školu, srovnává míru agresivity mezi chlapci a dívkami, zajímalo nás také, komu by se děti v případě šikany svěřily.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis handles the theme of bullying in younger school age. Theoretical part introduces the reader to the characteristics of the younger school age. In the next chapter describes bullying, defines it, it´s evolution, diagnostics, and consequences of bullying. At the end of the theoretical part, there are listed preventive programmes in Czech republic, and bullying-preventing games.
Practical part is focused on field research of bullying in younger school age. Compares presence of bullying inside and outside the schools, compares ratio of aggressiveness between boys and girls, there was also a question to whom would the children open up in case of bullying.
Klíčová slova
mladší školní věk, šikana, prevence, organizace zabývající se šikanou
Klíčová slova v angličtině
younger school age, bullying, prevention, anti-bullying organisations
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti mladšího školního věku, šikany a její prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti mladšího školního věku, šikany a její prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BÁRTÍK, Pavel a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství, Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-1284-0.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie 1. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
BÁRTÍK, Pavel a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství, Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-1284-0.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie 1. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle, výzkumný design a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích bakalářské práce.
Proběhla diskuse.
Dr. Hladík upozornil na nedostatky v konstrukci výzkumného nástroje vzhledem k formulovaným výzkumným otázkám.