Tato bakalářská práce se zabývá kompetencemi lektorů kurzů pro sociální pracovníky, a to z hlediska jejich absolvovaného vzdělání. V teoretické části si nejprve definujeme osobnost lektora, jeho role ve vzdělávacím procesu. Dále pak nás budou zajímat kompetence lektorů kurzů pro sociální pracovníky. Specifikujeme si také osobnost lektora dalšího vzdělávání pohledem Národní soustavy povolání a popíšeme kvalifikační kurz určený pro zájemce
o povolání lektora.
V praktické části na základě dotazníkového šetření mezi lektory kurzů pro sociální pracovníky hledáme odpověď na otázku, zda lektoři kurzů pro sociální pracovníky využívají ve své práci více znalosti získané v průběhu studia nebo zda využívají více zkušenosti a dovednosti získané praxí.
Annotation in English
This thesis deals with the competencies of trainers courses for social workers, in terms of their education or training. In the theoretical part we first define the personality of a lectu-rer, his role in the educational process. Furthermore, we will be interested skills trainers courses for social workers. Specify personality also further education lecturer gaze National Occupations System and describe the qualification course for those interested in the profession of the teacher.
In the practical part, based on a questionnaire survey among teachers courses for social workers we seek to answer the question whether teachers courses for social workers use their work more knowledge gained during the study or whether they employ more experience and skills practice.
Keywords
Lektor, role lektora, kompetence, kompetence lektora, metodické kompetence, odborné kompetence, osobnostní kompetence, kurzy pro lektory
Keywords in English
Lecturer, trainer role, competence, skills trainer, methodological competence, professional competence, personal competence, training for teachers
Length of the covering note
61
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá kompetencemi lektorů kurzů pro sociální pracovníky, a to z hlediska jejich absolvovaného vzdělání. V teoretické části si nejprve definujeme osobnost lektora, jeho role ve vzdělávacím procesu. Dále pak nás budou zajímat kompetence lektorů kurzů pro sociální pracovníky. Specifikujeme si také osobnost lektora dalšího vzdělávání pohledem Národní soustavy povolání a popíšeme kvalifikační kurz určený pro zájemce
o povolání lektora.
V praktické části na základě dotazníkového šetření mezi lektory kurzů pro sociální pracovníky hledáme odpověď na otázku, zda lektoři kurzů pro sociální pracovníky využívají ve své práci více znalosti získané v průběhu studia nebo zda využívají více zkušenosti a dovednosti získané praxí.
Annotation in English
This thesis deals with the competencies of trainers courses for social workers, in terms of their education or training. In the theoretical part we first define the personality of a lectu-rer, his role in the educational process. Furthermore, we will be interested skills trainers courses for social workers. Specify personality also further education lecturer gaze National Occupations System and describe the qualification course for those interested in the profession of the teacher.
In the practical part, based on a questionnaire survey among teachers courses for social workers we seek to answer the question whether teachers courses for social workers use their work more knowledge gained during the study or whether they employ more experience and skills practice.
Keywords
Lektor, role lektora, kompetence, kompetence lektora, metodické kompetence, odborné kompetence, osobnostní kompetence, kurzy pro lektory
Keywords in English
Lecturer, trainer role, competence, skills trainer, methodological competence, professional competence, personal competence, training for teachers
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti lektorských kompetencí a komunikace při vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování dat a jejich vyhodnocení.
Prezentace výsledků.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti lektorských kompetencí a komunikace při vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování dat a jejich vyhodnocení.
Prezentace výsledků.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MALACH, Josef. Klíčové kompetence lektora. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-945-3.
MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-210-6297-9.
LANGER, Tomáš. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.
TRDÁ, Jana. Lektorské finty: jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3675-4.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MALACH, Josef. Klíčové kompetence lektora. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-945-3.
MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-210-6297-9.
LANGER, Tomáš. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.
TRDÁ, Jana. Lektorské finty: jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3675-4.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, zdůvodnila volbu tématu a dále se věnovala popisu metodologie a realizaci výzkumného šetření. Uvedeny byly výzkumné cíle a výzkumné otázky. Následně studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření a shrnutí. Na závěr studentka odpovídala na otázky k obhajobě a na otázky členů komise (dr. Hrbáčková se doptávala na ověřování a zjišťování některých výsledků a dále na zkoumání odborných, metodických a osobnostních kompetencí lektorů). Studentka byla k obhajobě připravená. Na otázky studentka odpovídala spíše částečně. Na závěr se vyjádřila dr. Hrbáčková ke stanoveným výzkumným otázkám a dotazníku, který studentka použila.