Tato bakalářská práce je zaměřena na Edukaci u dialyzovaných pacientů. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické části. Teoretická část má 6 kapitol, které se zabývají anatomií a fyziologií ledvin, selháním ledvin, dialýzou, druhy cévních přístupů, ošetřovatelskou péči o pacienta na dialýze, edukací a edukací dialyzovaných pacientů.
V praktické části byla zvolena kvantitativní metoda, technika dotazníku vlastní konstrukce. Dotazník se předával přímo dialyzovaným pacientům v Kroměřížské nemocnici a.s. a v Krajské nemocnici Tomáše Bati a.s. ve Zlíně. Cílem dotazníkového šetření bylo zjistit: zda dialyzovaní pacienti mají dostatek informací o edukaci, zda dostávají dostatek edukačního materiálu, zda je mezi všeobecnou sestrou a dialyzovaným pacientem dostatečná interakce a zda mají dostatek informací o výživě.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims Education of dialysis patients. The bachelor thesis is divided into 2 parts - the theoretical part and the practical part. The teoretical part consists of 6 chapters which deal with kidneys anatomy and physiology, kidneys failure, dialysis, types of vascular access, nursing care of a patient on dialysis, education and education of dialysis patients.
In the practical part, a quantitative technique, the self-administered questionnaire method has been used. The questionnaire was handed directly to the patients on dialysis at Kroměříž Hospital Inc. and Tomas Bata Regional Hospital Inc. in Zlín. The aim of the survey was to find out whether the dialysis patients are educated enough and they are provided with sufficient amount of educational material, whether there is adequate interaction between a general nurse and a patient on dialysis and whether the patients receive appropriate nutrition guidelines.
Tato bakalářská práce je zaměřena na Edukaci u dialyzovaných pacientů. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické části. Teoretická část má 6 kapitol, které se zabývají anatomií a fyziologií ledvin, selháním ledvin, dialýzou, druhy cévních přístupů, ošetřovatelskou péči o pacienta na dialýze, edukací a edukací dialyzovaných pacientů.
V praktické části byla zvolena kvantitativní metoda, technika dotazníku vlastní konstrukce. Dotazník se předával přímo dialyzovaným pacientům v Kroměřížské nemocnici a.s. a v Krajské nemocnici Tomáše Bati a.s. ve Zlíně. Cílem dotazníkového šetření bylo zjistit: zda dialyzovaní pacienti mají dostatek informací o edukaci, zda dostávají dostatek edukačního materiálu, zda je mezi všeobecnou sestrou a dialyzovaným pacientem dostatečná interakce a zda mají dostatek informací o výživě.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims Education of dialysis patients. The bachelor thesis is divided into 2 parts - the theoretical part and the practical part. The teoretical part consists of 6 chapters which deal with kidneys anatomy and physiology, kidneys failure, dialysis, types of vascular access, nursing care of a patient on dialysis, education and education of dialysis patients.
In the practical part, a quantitative technique, the self-administered questionnaire method has been used. The questionnaire was handed directly to the patients on dialysis at Kroměříž Hospital Inc. and Tomas Bata Regional Hospital Inc. in Zlín. The aim of the survey was to find out whether the dialysis patients are educated enough and they are provided with sufficient amount of educational material, whether there is adequate interaction between a general nurse and a patient on dialysis and whether the patients receive appropriate nutrition guidelines.
Studium odborné literatury a výzkumných zpráv k tématu bakalářské práce.
Charakteristika teoretických východisek a pojmů v oblasti dialýzy.
Stanovení cílů empirické části bakalářské práce.
Příprava metodiky výzkumu.
Realizace výzkumného šetření kvantitativní metodou, technika dotazníku.
Analýza, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Zhodnocení získaných dat a aplikace výsledků výzkumu do praxe.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a výzkumných zpráv k tématu bakalářské práce.
Charakteristika teoretických východisek a pojmů v oblasti dialýzy.
Stanovení cílů empirické části bakalářské práce.
Příprava metodiky výzkumu.
Realizace výzkumného šetření kvantitativní metodou, technika dotazníku.
Analýza, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Zhodnocení získaných dat a aplikace výsledků výzkumu do praxe.
Seznam doporučené literatury
JANOUŠEK, Libor a Peter BALÁŽ. Hemodialyzační arteriovenózní přístupy. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 153 s. ISBN 978-80-247-2547-5.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
LACHMANOVÁ, Jana. Vše o hemodialýze pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2008. 130 s. ISBN 978-80-7262-552-9.
LEVY, Jeremy. Oxford handbook of dialysis. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2009. 688 p. ISBN 978-01-992-3528-5.
MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. 1. vyd. V Trenčíne: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka, Fakulta zdravotníctva, 2015. 198 s. ISBN 978-80-7454-513-9.
Seznam doporučené literatury
JANOUŠEK, Libor a Peter BALÁŽ. Hemodialyzační arteriovenózní přístupy. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 153 s. ISBN 978-80-247-2547-5.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
LACHMANOVÁ, Jana. Vše o hemodialýze pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2008. 130 s. ISBN 978-80-7262-552-9.
LEVY, Jeremy. Oxford handbook of dialysis. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2009. 688 p. ISBN 978-01-992-3528-5.
MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. 1. vyd. V Trenčíne: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka, Fakulta zdravotníctva, 2015. 198 s. ISBN 978-80-7454-513-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
\leftskip25.1pt Z analýzy otázky č. 14 (s. 64 rkp. bc.p.) vyplývá, že převažuje tradiční forma edukace, tj. letáky, brožury (69%), jen pouze 9 % respondentů uvádí videozáznam. To je dle mého názoru poměrně málo, jak byste to vysvětlila. 10 % respondentů uvádí internetové stránky, jaké stránky - prosím, specifikujte. (doc. Kutnohorská)
\leftskip25.1pt Z analýzy otázky č. 17 vyplývá, že 52 % respondentů hledá informace na internetu. To mi nekoresponduje s analýzou otázky č. 14. Můžete to, prosím, vysvětlit. (doc. Kutnohorská)
\leftskip25.1pt Pozorovala jste rozdíly v úrovni edukace na sledovaných pracovištích. (doc. Gatěk)
\leftskip25.1pt Studentka odpověděla přiléhavě na otázky během prezentace své práce.