Během dvacátých let 20. století se Afroameričané účastnili jedné z nejvýznamnějších demografických změn v historii Spojených států. Kombinace různých sociálních a ekonomických faktorů zapříčinila přesun přibližně jednoho a půl milionu Afroameričanů během let 1915 až 1930. Tato práce se zabývá zásadními sociálními, ekonomickými, demografickými a kulturními dopady, stejně tak jako rasovými problémy, které následovaly migraci. Zároveň tato práce představuje dychtivost Afroameričanů o prokázání jejich sociálního postavení kulturním úsilím, které kulminovalo v "Harlemskou renesanci". Jako výsledek tato práce prokazuje, že Velká Migrace dala lidem také příležitost ke změně, kulturní rovnosti a svobodě, což jsou základní pilíře současné demokratické společnosti.
Anotace v angličtině
During the twentieth century, African Americans participated in one of the most significant demographic events in the United States history. Urged by variety of push and pull factors, over one million African Americans migrated between 1915 and 1930. This bachelor thesis present profound social, economic, demographic, and cultural changes as well as racial issues which found their way into northern cities. Additionally, it displays rising African American eagerness to prove worthiness, social position by culture activity, which resulted in "the Harlem Renaissance." In conclusion, it proves that the Great Migration gave people the opportunity for change, together with cultural equality and freedom, which are main pillars of the current democratic society.
Klíčová slova
Velká Migrace, Afroameričané, Harlemská renesance, hnutí "New Negro", Harlem, Chicago, rasová povstání, afroamerická kultura, dvacátá léta
Klíčová slova v angličtině
The Great Migration, The Harlem Renaissance, African Americans, Harlem. Chicago, racial riots, The New Negro Movement, Harlem, African American Culture, 1920's
Rozsah průvodní práce
40 s. (55 263 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Během dvacátých let 20. století se Afroameričané účastnili jedné z nejvýznamnějších demografických změn v historii Spojených států. Kombinace různých sociálních a ekonomických faktorů zapříčinila přesun přibližně jednoho a půl milionu Afroameričanů během let 1915 až 1930. Tato práce se zabývá zásadními sociálními, ekonomickými, demografickými a kulturními dopady, stejně tak jako rasovými problémy, které následovaly migraci. Zároveň tato práce představuje dychtivost Afroameričanů o prokázání jejich sociálního postavení kulturním úsilím, které kulminovalo v "Harlemskou renesanci". Jako výsledek tato práce prokazuje, že Velká Migrace dala lidem také příležitost ke změně, kulturní rovnosti a svobodě, což jsou základní pilíře současné demokratické společnosti.
Anotace v angličtině
During the twentieth century, African Americans participated in one of the most significant demographic events in the United States history. Urged by variety of push and pull factors, over one million African Americans migrated between 1915 and 1930. This bachelor thesis present profound social, economic, demographic, and cultural changes as well as racial issues which found their way into northern cities. Additionally, it displays rising African American eagerness to prove worthiness, social position by culture activity, which resulted in "the Harlem Renaissance." In conclusion, it proves that the Great Migration gave people the opportunity for change, together with cultural equality and freedom, which are main pillars of the current democratic society.
Klíčová slova
Velká Migrace, Afroameričané, Harlemská renesance, hnutí "New Negro", Harlem, Chicago, rasová povstání, afroamerická kultura, dvacátá léta
Klíčová slova v angličtině
The Great Migration, The Harlem Renaissance, African Americans, Harlem. Chicago, racial riots, The New Negro Movement, Harlem, African American Culture, 1920's
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Porovnání zdrojů a zpracování teoretických poznatků
Sestavení korpusu výzkumného materiálu
Formulace argumentů
Analýza materiálů a ověření argumentů
Vyvození závěrů a shrnutí
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Porovnání zdrojů a zpracování teoretických poznatků
Sestavení korpusu výzkumného materiálu
Formulace argumentů
Analýza materiálů a ověření argumentů
Vyvození závěrů a shrnutí
Seznam doporučené literatury
Grossman, James R. Land of Hope: Chicago, Black Southerners, and the Great Migration. Chicago: University of Chicago Press, 1989.
Ravitch, Diane. "A Different Kind of Education for Black Children." Journal of Blacks in Higher Education 30 (2001): 98-106. Accessed September 30, 2016.
Tolnay, Stewart E. "The African American 'Great Migration' and Beyond." Annual Review of Sociology 29 (2003): 209-232. Accessed September 30, 2016.
Wiebe, Robert H. The Search for Order, 1877-1920. New York: Hill and Wang, 1967.
Wright, Richard. Native Son. New York: Harper and Bros, 1940.
Seznam doporučené literatury
Grossman, James R. Land of Hope: Chicago, Black Southerners, and the Great Migration. Chicago: University of Chicago Press, 1989.
Ravitch, Diane. "A Different Kind of Education for Black Children." Journal of Blacks in Higher Education 30 (2001): 98-106. Accessed September 30, 2016.
Tolnay, Stewart E. "The African American 'Great Migration' and Beyond." Annual Review of Sociology 29 (2003): 209-232. Accessed September 30, 2016.
Wiebe, Robert H. The Search for Order, 1877-1920. New York: Hill and Wang, 1967.
Wright, Richard. Native Son. New York: Harper and Bros, 1940.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented his thesis.
Q, Bell: One historian argued that white northerners were as racist as white southerners. Do you agree?
A: I agree but I think that they were not as racist. (The student explained well.)
Q, Bell: Blacks skipped Indiana, why?
A: (The student answered well.)
Q: Can you see any parallels in contemporary clashes between US Police and Afro-American citizens? Why / Why not?
A: There is discrimination, police force used, occasional riots but not at such a scale like I presented in the thesis.
Q: Which of significant literary works written by the Harlem Renaissance authors have you read?
A: I didn't really focus on primary literature. (The student explained well.)
Q, Mengel: What is the relation between The Great Migration and Harlem Renaissance?
A: It was the influence of The Great Migration. It was influenced by the migration stream and it maybe caused Harlem Renaissance.
Q, Bell: So the socio-cultural influences, what other are there?
A: Culture, racial, more emancipation of the African-American population, this started the freedom of cultural expression.
Q, Bell: Do you suggest that the Civil Rights Movement was influenced by The Great Migration?