Tato bakalářská práce analyzuje upíry jako hlavní postavy v románech Carmilla (1872) Josepha Sheridana Le Fanu a Dracula (1897) Brama Stokera. První část práce nastiňuje charakteristiku a vývoj gotického románu do 19. století, popisuje evoluci upírů v gotické literatuře, zabývá se inspirací postav Carmilly a Draculy a zařazuje Josepha Sheridana Le Fanu a Brama Stokera do kontextu gotické fikce. Druhá část práce analyzuje postavy Carmilly a Draculy a srovnává je. Práce dochází k závěru, že Carmilla je zobrazena jako postava s lidskými rysy, zatímco Dracula je nerozvinutá postava, znázorněna jako bezcitné stvoření.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis analyses the main vampire protagonists in Carmilla (1872) by Joseph Sheridan Le Fanu and in Dracula (1897) by Bram Stoker. The first part of the thesis outlines the features and development of Gothic novel until 19th century, depicts the evolution of vampires in Gothic fiction, deals with the inspiration behind the characters of Carmilla and Dracula and classifies Joseph Sheridan Le Fanu and Bram Stoker in the context of Gothic fiction. The second part of the thesis analyses the characters of Carmilla and Dracula and compares them. The thesis comes to the conclusion that Carmilla is portrayed as a character with human characteristic, while Dracula is a flat character, portrayed as remorseless creature.
Klíčová slova
Carmilla, Dracula, Joseph Sheridan Le Fanu, Bram Stoker, upír, gotický román
Klíčová slova v angličtině
Carmilla, Dracula, Joseph Sheridan Le Fanu, Bram Stoker, vampire, Gothic novel
Rozsah průvodní práce
42 s. (73 030 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce analyzuje upíry jako hlavní postavy v románech Carmilla (1872) Josepha Sheridana Le Fanu a Dracula (1897) Brama Stokera. První část práce nastiňuje charakteristiku a vývoj gotického románu do 19. století, popisuje evoluci upírů v gotické literatuře, zabývá se inspirací postav Carmilly a Draculy a zařazuje Josepha Sheridana Le Fanu a Brama Stokera do kontextu gotické fikce. Druhá část práce analyzuje postavy Carmilly a Draculy a srovnává je. Práce dochází k závěru, že Carmilla je zobrazena jako postava s lidskými rysy, zatímco Dracula je nerozvinutá postava, znázorněna jako bezcitné stvoření.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis analyses the main vampire protagonists in Carmilla (1872) by Joseph Sheridan Le Fanu and in Dracula (1897) by Bram Stoker. The first part of the thesis outlines the features and development of Gothic novel until 19th century, depicts the evolution of vampires in Gothic fiction, deals with the inspiration behind the characters of Carmilla and Dracula and classifies Joseph Sheridan Le Fanu and Bram Stoker in the context of Gothic fiction. The second part of the thesis analyses the characters of Carmilla and Dracula and compares them. The thesis comes to the conclusion that Carmilla is portrayed as a character with human characteristic, while Dracula is a flat character, portrayed as remorseless creature.
Klíčová slova
Carmilla, Dracula, Joseph Sheridan Le Fanu, Bram Stoker, upír, gotický román
Klíčová slova v angličtině
Carmilla, Dracula, Joseph Sheridan Le Fanu, Bram Stoker, vampire, Gothic novel
Zásady pro vypracování
Shromáždění odpovídajících odborných materiálů k vývoji hororu v britské literatuře, zvoleným románům a autorům Josephu Sheridanovi Le Fanu a Bramu Stokerovi
Nastudování vybraných primárních děl, CarmillyJosepha Sheridana Le Fanu a DraculyBrama Stokera
Formulace cílů práce dle získaných informací z odborných sekundárních zdrojů
Analýza zvolených děl v kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění odpovídajících odborných materiálů k vývoji hororu v britské literatuře, zvoleným románům a autorům Josephu Sheridanovi Le Fanu a Bramu Stokerovi
Nastudování vybraných primárních děl, CarmillyJosepha Sheridana Le Fanu a DraculyBrama Stokera
Formulace cílů práce dle získaných informací z odborných sekundárních zdrojů
Analýza zvolených děl v kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Harman, Barbara Leah, and Susan Meyer. The New Nineteenth Century: Feminist Readings of Underread Victorian Fiction. New York: Garland, 1996.
Ingelbien, Raphael. "Gothic Genealogies: Dracula, Bowen's Court, and Anglo-Irish Psychology Authors(s)." English Literary History 70, no. 4 (2003): 1089-1105.
Le Fanu, Joseph Sheridan. Carmilla: A Tragic Love Story. San Diego: Dusty White, 2009.
Melton, J. Gordon. The Vampire Book: The Encyclopedia of the Undead, 3rd ed. Canton, MI: Visible Ink Press, 2011.
Stoker, Bram. Dracula. New York: CreateSpace, 2014.
Seznam doporučené literatury
Harman, Barbara Leah, and Susan Meyer. The New Nineteenth Century: Feminist Readings of Underread Victorian Fiction. New York: Garland, 1996.
Ingelbien, Raphael. "Gothic Genealogies: Dracula, Bowen's Court, and Anglo-Irish Psychology Authors(s)." English Literary History 70, no. 4 (2003): 1089-1105.
Le Fanu, Joseph Sheridan. Carmilla: A Tragic Love Story. San Diego: Dusty White, 2009.
Melton, J. Gordon. The Vampire Book: The Encyclopedia of the Undead, 3rd ed. Canton, MI: Visible Ink Press, 2011.
Stoker, Bram. Dracula. New York: CreateSpace, 2014.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Sampey: In your thesis you claim that Carmilla can be interpreted as a corruptive element in the context of the Victorian era, when the novella was published. Can similar associations be found in the case of Dracula? What concept/norm/value of the Victorian era does he challenge? A: (answered)
Q, Sampey: In your thesis you mention the difference in physical appearence between the two vampiric characters. What do you think was the reason for such different depictions (beautiful Carmilla vs. ugly Dracula)? A: (answered)
Q, Trušník: Explain the terms round and flat character. Who coined the terms and how does s/he define them? Is Carmilla a round character and Dracula a flat character according to this definition? A: Forster coined the terms and I would still use them here (and the student explained why).
Q, Trušník: You mention some representatives of American Gothic fiction. Can you briefly compare the main features of American and British Gothic fiction? A: (the student explained and described)