Hlavním cílem bakalářské práce je komparativní analýza dvou hlavních, mužských postav z vybraných literárních děl. Analýza zkoumá jak moc intertextuální je původní práce a fanfikce.
V teoretické části je hlavním úkolem definovat pojmy intertextualita, fanfikce a teorii komparativní analýzy. Práce zkoumá jak fanfikce jako fenomén působí na davovou čtecí kulturu.
Anotace v angličtině
The main goal of the bachelor thesis is to create comparative analysis of two main male characters of selected literary works.The analysis examines how much intertextual is the initial work and the fanfiction.
In the theoretical part, the main task is to define the concept of intertextuality, fanfiction and the theory of comparative analysis. The thesis examines how fanfiction as a phenomenon affects the mass reading culture.
fanfiction, intertextuality, Twilight, saga, Fifty Shades of Grey, trilogy, phenomenon, mass reading culture, literature
Rozsah průvodní práce
46 s. (72 067 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Hlavním cílem bakalářské práce je komparativní analýza dvou hlavních, mužských postav z vybraných literárních děl. Analýza zkoumá jak moc intertextuální je původní práce a fanfikce.
V teoretické části je hlavním úkolem definovat pojmy intertextualita, fanfikce a teorii komparativní analýzy. Práce zkoumá jak fanfikce jako fenomén působí na davovou čtecí kulturu.
Anotace v angličtině
The main goal of the bachelor thesis is to create comparative analysis of two main male characters of selected literary works.The analysis examines how much intertextual is the initial work and the fanfiction.
In the theoretical part, the main task is to define the concept of intertextuality, fanfiction and the theory of comparative analysis. The thesis examines how fanfiction as a phenomenon affects the mass reading culture.
fanfiction, intertextuality, Twilight, saga, Fifty Shades of Grey, trilogy, phenomenon, mass reading culture, literature
Zásady pro vypracování
Shromáždění odborných materiálů v kontextu s tématem
Nastudování odborných děl
Formulace cílů práce dle získáných informací z odborných zdrojů
Analýza zvolených děl v kontextu s tématem
Interpretace výsledků a formulace závěrů bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění odborných materiálů v kontextu s tématem
Nastudování odborných děl
Formulace cílů práce dle získáných informací z odborných zdrojů
Analýza zvolených děl v kontextu s tématem
Interpretace výsledků a formulace závěrů bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
Abrahams, Meyer Howard. A Glosary of Literary Terms. 7th ed. Fort Worth: Harcourt Brace, 1999.
Eco, Umberto. Lector in Fabula: Role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia, 2010.
Letcher, Mark, and Kelly Byrne Bull. "Off the Shelves: Analyzing Style and Intertextuality in Twilight." English Journal. 98, no. 3 (2009): 113-116.
Meyer, Stephenie. Twilight. New York: Little, Brown and Company, 2005.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her thesis.
Q: V práci porovnávate viacero aspektov hlavných postáv v analyzovaných literárnych textoch a nachádzate množstvo podobností. Vnímate ale aj nejaký recepčný posun v ich vnímaní? Ak áno, aký? Podobne v kapitole 8 sumarizujete rôzne doplňujúce podobnosti medzi textami. Prinášajú aj ony nejaký posun vo vnímaní významu nadväzujúceho diela? V Závere na s. 41 píšete, že ''this phenomenon of fanfiction may be studied in more detail''. Aké ďalšie aspekty by ste považovali za hodné ďalšieho štúdia? (supervisor's questions were translated into English)
A: The biggest difference was that the fan fiction author switched the setting of the plot. Twilight was written for a teenage group of readers. Fifty Shades of Grey is more for older female who want to relax and perhaps adapt it to their own life. In chapter 8 I compare other similarity which I found in the two books. If the reader is familiar with the creation of FSoG, it would be interesting to find similarities between these two books. One of my sources was from K. G. and she was quickly analyzing the fanfiction book, because she also found some lexical, morhpological and syntactical aspects. Also in Twilight we can find some intertextuality, so we can study it. The fanfiction community has a large base which is not well-known and it could be studied as well.
Q: Did you apply anything from the theoretical part in your analysis? Why, why not?
A: I had to get familiar with the terms fanfiction and intertextuality, so I define them. Then I applied it in my analytical part.
Q: But these terms pretext, post text, fanfiction, they are relevant, but you do not use them in your analysis.
Q: What is your conclusion about intertextuality in fanfiction based on your description of the two male protagonists?
A: As I mentioned in my presentation, the intertextuality is positive. The fanfiction is not ridiculing the previous story or using irony to make the fanfiction lower.
Q: Is this in your thesis?
A: Unfortunately not, it's my mistake.
Q: In the Introduction you say that: ''Studying fanfiction as a type of intertextual text and its impact on school environment and influence in nowadays writing is the main purpose of this thesis.‘‘ (9). In what way is the analytical part connected with this aim?
A: As you look into the introduction, the aim was to find out how it influences culture and school environment. In the analytical part I tried to show how the fancfiction is created and how the characters can be developed.
Committe vote: 4x F, 2x E
Komise doporučuje práci dopracovat, upravit formální a obsahovou stránku práce se stávající vedoucí.