Bakalářská práce se zabývá volným časem dětí v prostředí městském a venkovském. Je členěna do dvou hlavních částí teoretická a praktická. V teoretické části jsou vymezeny hlavní pojmy z pedagogiky volného času, definice období mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie a definice prostředí včetně jejich významu pro výchovu. V praktické části jsou obsaženy výsledky dotazníkového šetření na základních školách ve městech a vesnicích okresu Vsetín. Tyto výsledky jsou prezentovány tak, aby reflektovaly vztah tématu k sociální pedagogice. Děti 1. 5. tříd ZŠ odpovídaly na otázky, které souvisely s jejich volným časem. Mladší děti vyplňovaly dotazník s rodiči.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is about free time of children in urban and rural environment. It´s devided into two parts theoretical and practical. The theoretical part defines main concepts of free time pedagogy, the definition of younger school age from the point of wiew of developmental psychology and the definition of environments including their importance for education. The practical part contains the results of questionnaire survey at elementary schools in the towns and villages of Vsetin district. Theese results are presented to reflect the relation of the Social Pedagogy. The children from 1st to 5th class of elementary school answered the questions about their leisure time. The younger children completed the questionnaire with their parents.
Klíčová slova
volný čas, děti mladšího školního věku, výchovná prostředí, organizace volného času, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
free time (leisure time), children of younger school age, eductional environments, leisure time organization, free time activities
Rozsah průvodní práce
62 s. (69978 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá volným časem dětí v prostředí městském a venkovském. Je členěna do dvou hlavních částí teoretická a praktická. V teoretické části jsou vymezeny hlavní pojmy z pedagogiky volného času, definice období mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie a definice prostředí včetně jejich významu pro výchovu. V praktické části jsou obsaženy výsledky dotazníkového šetření na základních školách ve městech a vesnicích okresu Vsetín. Tyto výsledky jsou prezentovány tak, aby reflektovaly vztah tématu k sociální pedagogice. Děti 1. 5. tříd ZŠ odpovídaly na otázky, které souvisely s jejich volným časem. Mladší děti vyplňovaly dotazník s rodiči.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is about free time of children in urban and rural environment. It´s devided into two parts theoretical and practical. The theoretical part defines main concepts of free time pedagogy, the definition of younger school age from the point of wiew of developmental psychology and the definition of environments including their importance for education. The practical part contains the results of questionnaire survey at elementary schools in the towns and villages of Vsetin district. Theese results are presented to reflect the relation of the Social Pedagogy. The children from 1st to 5th class of elementary school answered the questions about their leisure time. The younger children completed the questionnaire with their parents.
Klíčová slova
volný čas, děti mladšího školního věku, výchovná prostředí, organizace volného času, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
free time (leisure time), children of younger school age, eductional environments, leisure time organization, free time activities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti lokálního prostředí, pedagogiky volného času, dětských a mládežnických organizací.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti lokálního prostředí, pedagogiky volného času, dětských a mládežnických organizací.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav, PÁVKOVÁ Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času: Současné trendy ve výchově. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PÁVKOVÁ J., HÁJEK B., HOFBAUER V., HRDLIČKVÁ V. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-8-262-0772-6.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav, PÁVKOVÁ Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času: Současné trendy ve výchově. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PÁVKOVÁ J., HÁJEK B., HOFBAUER V., HRDLIČKVÁ V. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-8-262-0772-6.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval obsah a cíle práce. Představil zaměření teoretické části práce a výzkumu. Seznámil s hlavními výsledky výzkumu. Zodpověděl otázky uvedené v posudcích.
Komise poukázala na limity práce. Student zkoumá oblast obecně. Dotazník je málo propracovaný. Přínos práce by měl překračovat osobní dimenzi. Student nevycházel z celorepublikových výzkumů.