Tato bakalářská práce se zabývá produktovými popisy parfémů umístěnými na e-shopech, které slouží jako významný reklamní nástroj pro přesvědčení zákazníka. Pro účel práce bylo náhodně sesbíráno 80 popisů z britského a amerických e-shopů, z nichž polovina je zaměřena na parfémy pro muže a polovina na parfémy pro ženy. Cílem této práce je analyzovat jednotlivé diskurzivní strategie, které jsou použity v těchto produktových popisech a zjistit, zda a jakým způsobem je v popisech reflektována identita muže a ženy a vzájemná provázanost chuti a čichu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with e-shop perfume descriptions which serve as important persuasive tools in perfume advertising. For purposes of the thesis 80 perfume descriptions were collected randomly from British and American e-shops. From an overall sample of 80 descriptions, forty focus on perfumes for men and forty on perfumes for women. The aim of this thesis is to discover and analyze the engaging discourse strategies hidden in these descriptions and to find out how men's and women's identities and taste-smell confusion are reflected in the descriptions.
Tato bakalářská práce se zabývá produktovými popisy parfémů umístěnými na e-shopech, které slouží jako významný reklamní nástroj pro přesvědčení zákazníka. Pro účel práce bylo náhodně sesbíráno 80 popisů z britského a amerických e-shopů, z nichž polovina je zaměřena na parfémy pro muže a polovina na parfémy pro ženy. Cílem této práce je analyzovat jednotlivé diskurzivní strategie, které jsou použity v těchto produktových popisech a zjistit, zda a jakým způsobem je v popisech reflektována identita muže a ženy a vzájemná provázanost chuti a čichu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with e-shop perfume descriptions which serve as important persuasive tools in perfume advertising. For purposes of the thesis 80 perfume descriptions were collected randomly from British and American e-shops. From an overall sample of 80 descriptions, forty focus on perfumes for men and forty on perfumes for women. The aim of this thesis is to discover and analyze the engaging discourse strategies hidden in these descriptions and to find out how men's and women's identities and taste-smell confusion are reflected in the descriptions.
Nastudování odborné literatury zabývající se diskurzivní analýzou
Formulace cílů práce
Sběr výzkumného materiálu
Diskurzivní analýza shromážděného materiálu
Popis zjištění a formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Nastudování odborné literatury zabývající se diskurzivní analýzou
Formulace cílů práce
Sběr výzkumného materiálu
Diskurzivní analýza shromážděného materiálu
Popis zjištění a formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
Cook, Guy. 2001. Discourse of Advertising. 2nd ed. London: Routledge.
Goddard, Angela. 2002. The Language of Advertising: Written Texts. London: Routledge.
Jones, Rodney H. 2012. Discourse Analysis: A Resource Book for Students. London: Routledge.
Schiffrin, Deborah, Deborah Tannen, and Heidi E. Hamilton, eds. 2001. The Handbook of Discourse Analysis. Oxford: Blackwell Publishers.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her thesis.
Q: Is the discourse of perfume descriptions a homogeneous phenomenon across the retail world or do individual e-shops somehow differ in the descriptions?
A: I think there exist certain similarities. (The student explains well.)
Q: Why are there no unisex perfumes in your corpus? Could we expect unisex perfume descriptions to be a discourse category of its own?
A: I have to admit that I was thinking of including them in my corpus, but the writing process was quite demanding and I was discouraged by the ambiguity. (The student then explains well.)
Q: Do you buy perfumes on e-shops? If so, based on what do you decide which one to buy?
A: Price, descriptions, ingredients. (The student explains her reasons well.)
A: Yes. (The student answered well.)
Q: Do you think that the copywriters who wrote the description were men or women?
A: (The student answered well.)
Q, Bell: Smells sparkly. What did you think about the copy? Could you analyse that for me?
A: It is about the shoes from the movie, it suggests that she will be very noticeable in the crowd and the perfume will probably attract the attention of other people. It helps with imagination. You feel some emotions.
Q, Nemčoková: Smelling like shoes is what kind of metaphor?
A: It's similar like colours.
Q, Charvátová: Where did you learn that Eskimos have many words for snow?
A: It was in the article I include, I also heard it.