Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku Prevence a řešení šikany v zařízeních ústavní výchovy. Teoretická část je složena ze tří kapitol. První část se věnuje základnímu vymezení šikany. Druhá část popisuje ústavní výchovu, roli vychovatele, metodika prevence. Závěr teoretické části představuje prevenci a řešení šikany, především řeší spolupráci s jinými organizacemi, vymezení druhů prevence, popisuje strategie a metody při postupu s šikanou. Část praktická je zaměřena na využívání strategií vychovatelů při řešení a prevenci šikany v dětském domově a dětském domově se školou.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on the issue of preventing and dealing with bullying in institutional care. The theoretical part is composed of three chapters. The first part focuses on the basic definition of bullying. The second part defines the institutional education and the educational personality. The conclusion of the theoretical part presents the types of prevention, describes strategies and methods dealing with bullying and devotes to cooperation with other organizations. The practical part is focused on the exploitation strategies of educators in solving and preventing bullying in children's home and children's home with school.
Klíčová slova
agrese, dětský domov, dětský domov se školou, oběť, prevence, šikana, ústavní výchova, vychovatel
Klíčová slova v angličtině
aggression, institutional education, children's home, children's home and school, victim, prevention, bullying, educator
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku Prevence a řešení šikany v zařízeních ústavní výchovy. Teoretická část je složena ze tří kapitol. První část se věnuje základnímu vymezení šikany. Druhá část popisuje ústavní výchovu, roli vychovatele, metodika prevence. Závěr teoretické části představuje prevenci a řešení šikany, především řeší spolupráci s jinými organizacemi, vymezení druhů prevence, popisuje strategie a metody při postupu s šikanou. Část praktická je zaměřena na využívání strategií vychovatelů při řešení a prevenci šikany v dětském domově a dětském domově se školou.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on the issue of preventing and dealing with bullying in institutional care. The theoretical part is composed of three chapters. The first part focuses on the basic definition of bullying. The second part defines the institutional education and the educational personality. The conclusion of the theoretical part presents the types of prevention, describes strategies and methods dealing with bullying and devotes to cooperation with other organizations. The practical part is focused on the exploitation strategies of educators in solving and preventing bullying in children's home and children's home with school.
Klíčová slova
agrese, dětský domov, dětský domov se školou, oběť, prevence, šikana, ústavní výchova, vychovatel
Klíčová slova v angličtině
aggression, institutional education, children's home, children's home and school, victim, prevention, bullying, educator
Zásady pro vypracování
Zpracování a rešerše odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, prevence šikany a možností jejího řešení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování a rešerše odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, prevence šikany a možností jejího řešení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANON. Patologické vztahy ve skupině: [materiály pro výchovné poradce a metodiky prevence na ZŠ a SŠ. Praha: Raabe, c2011. Dobrá škola. Výchovné poradenství.,2011. ISBN 978-80-87553-23-7.
FIELD, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. V Praze: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
HERZOG, Rupert. Násilí není řešení: prevence násilí a management konfliktu ve školách. Plzeň: Fraus, 2009. Moderní pedagogika v teorii a praxi. ISBN 978-80-7238-850-9. Dostupné také z: http://katalog.k.utb.cz/F/?func=item-hold-request&doc_library=UTB50&adm_doc_number=000054527&item_sequence=000040
MATTHEWS, Julie a Andrew MATTHEWS. Stop šikaně!. Jihlava: Baroque Partners s.r.o., 2015. ISBN 978-80-87923-06-1.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/201003/contents/nkc20102030431_1.pdf
Seznam doporučené literatury
ANON. Patologické vztahy ve skupině: [materiály pro výchovné poradce a metodiky prevence na ZŠ a SŠ. Praha: Raabe, c2011. Dobrá škola. Výchovné poradenství.,2011. ISBN 978-80-87553-23-7.
FIELD, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. V Praze: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
HERZOG, Rupert. Násilí není řešení: prevence násilí a management konfliktu ve školách. Plzeň: Fraus, 2009. Moderní pedagogika v teorii a praxi. ISBN 978-80-7238-850-9. Dostupné také z: http://katalog.k.utb.cz/F/?func=item-hold-request&doc_library=UTB50&adm_doc_number=000054527&item_sequence=000040
MATTHEWS, Julie a Andrew MATTHEWS. Stop šikaně!. Jihlava: Baroque Partners s.r.o., 2015. ISBN 978-80-87923-06-1.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/201003/contents/nkc20102030431_1.pdf
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala zaměření bakalářské práce. Seznámila s obsahem teoretické části práce, blíže pojednala o metodice a výsledcích výzkumu. Studentka byla na obhajobu připravená. Zodpověděla adekvátně otázky z posudků i otázky komise.