Bakalářská práce se zabývá rodinou a jejími funkcemi v současné společnosti. Práce je rozdělena do dvou částí, přičemž teoretická část je následně rozčleněna do čtyř kapitol. Zde je rodina definována dle několika vybraných autorů, jsou zde popsány typické znaky a charakteristika současné rodiny a její proměny. Dále jsou zde zmíněny typy rodiny, alternativní formy soužití a pohled na rodinu z hlediska sociologie a psychologie. Poslední kapitola je pak věnována samotným funkcím rodiny dle vybraných autorů a také poruchám těchto funkcí. Empirická část je realizována formou dotazníkového šetření. Cílem je zjistit názory občanů ČR na funkčnost tradičních rodin v současné společnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the family and its functions in contemporary society. The work is divided into two parts, the theoretical part is subsequently divided into four chap-ters. Here the family is defined according to several selected authors, here are also described the typical features and characteristics of contemporary family and its changes. Then there are mentioned some types of families, alternative forms of cohabitation and family from the point of view of sociology and psychology. The last chapter is devoted to family functions as described by some selected authors, as well as to the disorders of these functions. The empirical part has been realized by a questionnaire survey. The aim is to ascertain the opinions of Czech citizens on the functionality of the traditional families in contemporary society.
Klíčová slova
Tradiční rodina, moderní rodina, funkce rodiny, současná společnost
Klíčová slova v angličtině
Traditional family, modern family, functions of the family, contemporary society
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rodinou a jejími funkcemi v současné společnosti. Práce je rozdělena do dvou částí, přičemž teoretická část je následně rozčleněna do čtyř kapitol. Zde je rodina definována dle několika vybraných autorů, jsou zde popsány typické znaky a charakteristika současné rodiny a její proměny. Dále jsou zde zmíněny typy rodiny, alternativní formy soužití a pohled na rodinu z hlediska sociologie a psychologie. Poslední kapitola je pak věnována samotným funkcím rodiny dle vybraných autorů a také poruchám těchto funkcí. Empirická část je realizována formou dotazníkového šetření. Cílem je zjistit názory občanů ČR na funkčnost tradičních rodin v současné společnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the family and its functions in contemporary society. The work is divided into two parts, the theoretical part is subsequently divided into four chap-ters. Here the family is defined according to several selected authors, here are also described the typical features and characteristics of contemporary family and its changes. Then there are mentioned some types of families, alternative forms of cohabitation and family from the point of view of sociology and psychology. The last chapter is devoted to family functions as described by some selected authors, as well as to the disorders of these functions. The empirical part has been realized by a questionnaire survey. The aim is to ascertain the opinions of Czech citizens on the functionality of the traditional families in contemporary society.
Klíčová slova
Tradiční rodina, moderní rodina, funkce rodiny, současná společnost
Klíčová slova v angličtině
Traditional family, modern family, functions of the family, contemporary society
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociologie rodiny, rodinného práva a proměn současné rodiny.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociologie rodiny, rodinného práva a proměn současné rodiny.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Ilustroval Vladimír JIRÁNEK. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-58-X.
MIŠÍKOVÁ, Jaroslava. Základy sociológie rodiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-291-2.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
TOMEŠ, Igor. Obory sociální politiky. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-868-5.
Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-310-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Seznam doporučené literatury
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Ilustroval Vladimír JIRÁNEK. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-58-X.
MIŠÍKOVÁ, Jaroslava. Základy sociológie rodiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-291-2.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
TOMEŠ, Igor. Obory sociální politiky. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-868-5.
Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-310-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce a dále popsala praktickou část. Uvedeny byly výzkumné cíle, výzkumné otázky a výzkumný soubor, včetně jeho výběru. Stěžejní část tvořila prezentace výsledků výzkumu po jednotlivých výzkumných otázkách. Studentka výsledky shrnula, uvedla doporučení pro praxi a odpovídala na otázky k obhajobě. Studentka byla k obhajobě připravená a na otázky členů komise vhodně reagovala (diskuze byla vedena ve vztahu k závěrům práce a výzkumnému nástroji).