Bakalářská práce se zaměřuje na úroveň finanční gramotnosti studentů středních škol ve Zlínském kraji. Teoretická část je rozdělena do tří částí, které definují pojem finanční gramotnost, vysvětlují pojem finanční vzdělávání a jeho význam a popisuje důsledky finanční negramotnosti. Dále se teoretická část zabývá jednotlivými oblastmi finanční gramotnosti, peněžní gramotností, cenovou gramotností a rozpočtovou gramotností, a kompetencemi, které v těchto oblastech mají dosahovat žáci dle Standardu pro střední vzdělávání. Praktická část sestává z výzkumného šetření, které je provedeno v kvantitativním pojetí. Výzkum je uskutečněn pomocí didaktického testu a dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the level of financial literacy of students from high schools in the Zlín Region. The theoretical section is devided into 3 parts which define the koncept of financial literacy, explain the concept of financial education and describe the consequences of financial illiteracy. Furthermore, the theoretical section deals with different areas of financial literacy, cash literacy, price literacy and budget literacy, and with competences which are required in these areas according to Standard for Secondary Education. The practical section consists of research which is carried out in a quantitative approach. The research is carried out using didactic test and questionnaire survey
Klíčová slova
finanční gramotnost, studenti středních škol, finanční vzdělávání, finanční negramotnost, peněžní gramotnost, cenová gramotnost, rozpočtová gramotnost
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, students of high schools, financial education, financial illiteracy, cash literacy, price literacy, budget literacy
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na úroveň finanční gramotnosti studentů středních škol ve Zlínském kraji. Teoretická část je rozdělena do tří částí, které definují pojem finanční gramotnost, vysvětlují pojem finanční vzdělávání a jeho význam a popisuje důsledky finanční negramotnosti. Dále se teoretická část zabývá jednotlivými oblastmi finanční gramotnosti, peněžní gramotností, cenovou gramotností a rozpočtovou gramotností, a kompetencemi, které v těchto oblastech mají dosahovat žáci dle Standardu pro střední vzdělávání. Praktická část sestává z výzkumného šetření, které je provedeno v kvantitativním pojetí. Výzkum je uskutečněn pomocí didaktického testu a dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the level of financial literacy of students from high schools in the Zlín Region. The theoretical section is devided into 3 parts which define the koncept of financial literacy, explain the concept of financial education and describe the consequences of financial illiteracy. Furthermore, the theoretical section deals with different areas of financial literacy, cash literacy, price literacy and budget literacy, and with competences which are required in these areas according to Standard for Secondary Education. The practical section consists of research which is carried out in a quantitative approach. The research is carried out using didactic test and questionnaire survey
Klíčová slova
finanční gramotnost, studenti středních škol, finanční vzdělávání, finanční negramotnost, peněžní gramotnost, cenová gramotnost, rozpočtová gramotnost
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, students of high schools, financial education, financial illiteracy, cash literacy, price literacy, budget literacy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání k finanční gramotnosti, institucí ovlivňujících finanční gramotnost a dopadů finanční negramotnosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou didaktického testu a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání k finanční gramotnosti, institucí ovlivňujících finanční gramotnost a dopadů finanční negramotnosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou didaktického testu a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SKOŘEPA, Michal a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: manuál pro učitele. Ilustroval Kameel MACHART. Praha: Scientia, 2008. ISBN 978-80-86960-40-1.
PETÝRKOVÁ, Lenka a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Základy finanční gramotnosti. Praha: Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-8-1.
KLÍNSKÝ, Petr. Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2.
HESOVÁ, Alena a Eva ZELENDOVÁ. Finanční gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-76-6.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2., aktualiz. vyd. Praha: COFET, 2011. ISBN 978-80-904396-1-0.
Seznam doporučené literatury
SKOŘEPA, Michal a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: manuál pro učitele. Ilustroval Kameel MACHART. Praha: Scientia, 2008. ISBN 978-80-86960-40-1.
PETÝRKOVÁ, Lenka a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Základy finanční gramotnosti. Praha: Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-8-1.
KLÍNSKÝ, Petr. Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2.
HESOVÁ, Alena a Eva ZELENDOVÁ. Finanční gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-76-6.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2., aktualiz. vyd. Praha: COFET, 2011. ISBN 978-80-904396-1-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, uvedla některé výzkumy, kterými se studentka nechala při práci inspirovat. Následně se věnovala popisu praktické části. Uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a popsala sběr dat, včetně představení předvýzkumu a výzkumného nástroje. Stěžejní část prezentace byla věnována výsledkům výzkumu. Na závěr studentka odpovídala na otázky k obhajobě. Studentka byla k obhajobě připravená. Dr. Hrbáčková se doptávala na limity v realizovaném výzkumu.