Tématem bakalářské práce je působení kurátora pro děti a mládež v základních školách ve Zlínském kraji. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je členěna na tři kapitoly, přičemž v první kapitole se autor zaměřil na vysvětlení pojmu kurátor pro děti a mládež, na jeho kvalifikační předpoklady a analýzu klientů. Další kapitola pojednává o základních školách, důležitých dokumentech a o spolupráci základních škol s kurátorem pro děti a mládež. Třetí kapitola potom pracuje s jednotlivými typy rizikového chování. V praktické části je popsán kvalitativní výzkum, který se zaměřuje na práci kurátora pro děti a mládež v základních školách. V rámci interpretace dat autor uvádí odpovědi respon-dentů na tuto problematiku, kdy na základě těchto odpovědí bylo vytvořeno doporučení pro praxi a následná diskuze výsledků.
Anotace v angličtině
Subject of this bachelor theses is curator work for children and youth in elementary schools in Zlin region. This theses consists of theoretical and practical part. Theoretical part is di-vided into three chapters, where the first chapter is focused on explaining meaning of the term curator for children and youth, it also focuses on his qualification and ability to analy-ze clients. Another chapter is about elementary schools, important documents and the co-operation between elementary schools and curator for children and youth. Third chapter contains description of individual types of risky behaviour. Practical part of this bachelor thesis describes quality research that focuses on work of curator for children and youth in elementary schools. Author shows answers of respondents about this problem and inter-prets what they mean, based on these answers a recommendation was created for practical use and further discussion.
Klíčová slova
Kurátor pro děti a mládež, dítě, mládež, rizikové chování u dětí a mládeže, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Curator for children and youth, child, youth, risky behavior of children and youth, elementary school
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je působení kurátora pro děti a mládež v základních školách ve Zlínském kraji. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je členěna na tři kapitoly, přičemž v první kapitole se autor zaměřil na vysvětlení pojmu kurátor pro děti a mládež, na jeho kvalifikační předpoklady a analýzu klientů. Další kapitola pojednává o základních školách, důležitých dokumentech a o spolupráci základních škol s kurátorem pro děti a mládež. Třetí kapitola potom pracuje s jednotlivými typy rizikového chování. V praktické části je popsán kvalitativní výzkum, který se zaměřuje na práci kurátora pro děti a mládež v základních školách. V rámci interpretace dat autor uvádí odpovědi respon-dentů na tuto problematiku, kdy na základě těchto odpovědí bylo vytvořeno doporučení pro praxi a následná diskuze výsledků.
Anotace v angličtině
Subject of this bachelor theses is curator work for children and youth in elementary schools in Zlin region. This theses consists of theoretical and practical part. Theoretical part is di-vided into three chapters, where the first chapter is focused on explaining meaning of the term curator for children and youth, it also focuses on his qualification and ability to analy-ze clients. Another chapter is about elementary schools, important documents and the co-operation between elementary schools and curator for children and youth. Third chapter contains description of individual types of risky behaviour. Practical part of this bachelor thesis describes quality research that focuses on work of curator for children and youth in elementary schools. Author shows answers of respondents about this problem and inter-prets what they mean, based on these answers a recommendation was created for practical use and further discussion.
Klíčová slova
Kurátor pro děti a mládež, dítě, mládež, rizikové chování u dětí a mládeže, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Curator for children and youth, child, youth, risky behavior of children and youth, elementary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální práce, sociální péče, sociálně-právní ochrany dětí a sociální kurately.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů, pozorování a analýzy spisové dokumentace.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální práce, sociální péče, sociálně-právní ochrany dětí a sociální kurately.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů, pozorování a analýzy spisové dokumentace.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HRUŠÁKOVÁ, Milana a Zdeňka KRÁLÍČKOVÁ. České rodinné právo. 3. přepracované a aktualizované vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2006. ISBN: 80-7239-192-5.
NOVOTNÁ, Věra, Eva BURDOVÁ a Jana RIEDLOVÁ JURKOVÁ. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. 2. přepracované a aktualizované vyd. Olomouc: ANAG, 2016. ISBN 978-80-7554-022-5.
MATOUŠEK Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence. Možné příčiny,struktura, programy prevence kriminality mládeže. 3. přepracované a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80- 7367-825-8.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. 1 vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MIOVSKÝ, Michal, Lenka SKÁCELOVÁ, Jana ZAPLETALOVÁ, Petr NOVÁK. Primární prevence rizikového chování ve školství. 1 Vyd. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. přepracované a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
HRUŠÁKOVÁ, Milana a Zdeňka KRÁLÍČKOVÁ. České rodinné právo. 3. přepracované a aktualizované vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2006. ISBN: 80-7239-192-5.
NOVOTNÁ, Věra, Eva BURDOVÁ a Jana RIEDLOVÁ JURKOVÁ. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. 2. přepracované a aktualizované vyd. Olomouc: ANAG, 2016. ISBN 978-80-7554-022-5.
MATOUŠEK Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence. Možné příčiny,struktura, programy prevence kriminality mládeže. 3. přepracované a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80- 7367-825-8.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. 1 vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MIOVSKÝ, Michal, Lenka SKÁCELOVÁ, Jana ZAPLETALOVÁ, Petr NOVÁK. Primární prevence rizikového chování ve školství. 1 Vyd. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. přepracované a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka srozumitelně prezentovala obsah své bakalářské práce, seznámila s teoretickou částí, metodikou výzkumu i výsledky. Uvedla doporučení pro praxi.
Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. ocenil pečlivou přípravu na obhajobu. Studentka zodpověděla otázky k posudkům. Komise poukázala na směřování práce ke kvantitativnímu pojetí, inklinaci ke zevšeobecňování výsledků.