Bakalářská práce se zabývá uplatňováním respektujícího přístupu ve školní družině. Teoretická část se zaměřuje na specifika školní družiny, její prostředí a klima a ty, kteří toto prostředí ovlivňují, vychovatel a dítě. Soustředí také se na výchovu a zásady respektujícího přístupu k dětem. Na teoretickou část navazuje část praktická. Praktická část pomocí kvantitativního šetření zkoumá pohled vychovatele na respektující přístup. Zjišťuje především míru jejich ztotožnění se zásadami respektujícího přístupu, zda při svém výchovném působení, dle jejich názoru, tyto zásady uplatňují, či nikoliv.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with applying respecting attitude to children in after school childcare. Theoretical part focuses on specifics of after school childcare, its environment and atmosphere, and those, who influence it, i.e. a carer and a child. It also focuses on upbringing and principles of respecting approach to children. The theoreical part of the thesis is followed by a practical part. It researchs point of view of teachers in after school childcare to respecting attitude using a quantitative investigative approach. The practical part mainly surveys the extent of their agreement with principles of the respecting attitude, whether they abide by them, or not.
Keywords
školní družina, vychovatel, respektující přístup, výchova, výchova ve volném čase, odměny a tresty
Keywords in English
: after school care, carer, respecting attitude, upbringing, upbringing in leisure time, rewards and punishments
Length of the covering note
78
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá uplatňováním respektujícího přístupu ve školní družině. Teoretická část se zaměřuje na specifika školní družiny, její prostředí a klima a ty, kteří toto prostředí ovlivňují, vychovatel a dítě. Soustředí také se na výchovu a zásady respektujícího přístupu k dětem. Na teoretickou část navazuje část praktická. Praktická část pomocí kvantitativního šetření zkoumá pohled vychovatele na respektující přístup. Zjišťuje především míru jejich ztotožnění se zásadami respektujícího přístupu, zda při svém výchovném působení, dle jejich názoru, tyto zásady uplatňují, či nikoliv.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with applying respecting attitude to children in after school childcare. Theoretical part focuses on specifics of after school childcare, its environment and atmosphere, and those, who influence it, i.e. a carer and a child. It also focuses on upbringing and principles of respecting approach to children. The theoreical part of the thesis is followed by a practical part. It researchs point of view of teachers in after school childcare to respecting attitude using a quantitative investigative approach. The practical part mainly surveys the extent of their agreement with principles of the respecting attitude, whether they abide by them, or not.
Keywords
školní družina, vychovatel, respektující přístup, výchova, výchova ve volném čase, odměny a tresty
Keywords in English
: after school care, carer, respecting attitude, upbringing, upbringing in leisure time, rewards and punishments
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy, respektujícího přístupu a volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy, respektujícího přístupu a volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. 5. vyd. Praha: Portál, 2000. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 8071784869.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010. ISBN 978-80-7252-287-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina a Bedřich HÁJEK. Školní družina. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-268-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
Recommended resources
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. 5. vyd. Praha: Portál, 2000. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 8071784869.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010. ISBN 978-80-7252-287-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina a Bedřich HÁJEK. Školní družina. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-268-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka stručně představila teoretická východiska práce a dále se věnovala praktické části práce. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a zaměřila se na prezentaci výsledků výzkumu. Následně odpovídala na otázky k obhajobě a na otázky členů komise. Dr. Hrbáčková se doptávala na možné limity výzkumu a na navržení nové výzkumné strategie.