Bakalářská práce se zabývá úrovní finanční gramotnosti uživatelů denního stacionáře, je zaměřena na úroveň jejich dosažených vědomostí a schopností. V rámci teoretické části je definován klíčový pojem mentální retardace, popsána klasifikace mentální retardace, psychické zvláštnosti a osobnost člověka s lehkou mentální retardací. Druhá část se věnuje sociální práci s osobami s lehkou mentální retardací. Třetí kapitola vymezuje složky finanční gramotnosti. Formuluje obsahové složky cenové, rozpočtové a peněžní gramotnosti. V empirické části je použit kvantitativní výzkum realizovaný prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the level of financial literacy of daily-care centre clients. It is focused on the real level of their achieved knowledge and skills. Within the theoretical part the key term of mental retardation is defined, the classification of mental retardation is described as well as the psychological characteristics and the personality of an individual with mild mental retardation. The second part concentrates on the social work with mildly retarded clients. The third chapter specifies the components of financial literacy. It describes the elements of price, budget, and monetary literacy. The empirical part consists of a quantitative research realized through questionnaire survey.
Klíčová slova
Mentální retardace, Sociální pedagogika, Sociální služby, Speciální pedagogika, Finanční gramotnost, Denní stacionář
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, social pedagogy, social service, special pedagogy, financial literacy, daily-care centre
Rozsah průvodní práce
69 s. (82823 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá úrovní finanční gramotnosti uživatelů denního stacionáře, je zaměřena na úroveň jejich dosažených vědomostí a schopností. V rámci teoretické části je definován klíčový pojem mentální retardace, popsána klasifikace mentální retardace, psychické zvláštnosti a osobnost člověka s lehkou mentální retardací. Druhá část se věnuje sociální práci s osobami s lehkou mentální retardací. Třetí kapitola vymezuje složky finanční gramotnosti. Formuluje obsahové složky cenové, rozpočtové a peněžní gramotnosti. V empirické části je použit kvantitativní výzkum realizovaný prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the level of financial literacy of daily-care centre clients. It is focused on the real level of their achieved knowledge and skills. Within the theoretical part the key term of mental retardation is defined, the classification of mental retardation is described as well as the psychological characteristics and the personality of an individual with mild mental retardation. The second part concentrates on the social work with mildly retarded clients. The third chapter specifies the components of financial literacy. It describes the elements of price, budget, and monetary literacy. The empirical part consists of a quantitative research realized through questionnaire survey.
Klíčová slova
Mentální retardace, Sociální pedagogika, Sociální služby, Speciální pedagogika, Finanční gramotnost, Denní stacionář
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, social pedagogy, social service, special pedagogy, financial literacy, daily-care centre
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční, ekonomické gramotnosti a sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční, ekonomické gramotnosti a sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 3., dopl. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-622-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2., aktualiz. vyd. Praha: COFET, 2011. ISBN 978-80-904396-1-0.
OPLETALOVÁ, Alena a Jana KVINTOVÁ. Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. Monografie. ISBN 978-80-244-4519-9.
ŠKVÁRA, Miroslav. Finanční gramotnost. Praha: M. Škvára, 2011. ISBN 978-80-904823-0-2.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-060-7.
Seznam doporučené literatury
FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 3., dopl. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-622-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2., aktualiz. vyd. Praha: COFET, 2011. ISBN 978-80-904396-1-0.
OPLETALOVÁ, Alena a Jana KVINTOVÁ. Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. Monografie. ISBN 978-80-244-4519-9.
ŠKVÁRA, Miroslav. Finanční gramotnost. Praha: M. Škvára, 2011. ISBN 978-80-904823-0-2.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-060-7.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce a blíže se věnovala praktické části a prezentaci metodologie výzkumu. Uvedeny byly výzkumné cíle, výzkumné otázky a výzkumný soubor. Následně se studentka zabývala výsledky výzkumného šetření, prezentovala doporučení pro praxi a odpovídala na otázky k obhajobě. Celkově byla studentka adekvátně připravená a dokázala reagovat na otázky členů komise (otázky ohledně konstrukce dotazníku a ohledně struktury respondentů).