Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku klimatu školních tříd na 2. stupni ZŠ v Brumově - Bylnici. V úvodu se práce zabývá stěžejními pojmy souvisejícími s touto problematikou. Konkrétně se jedná o termíny: klima školy, klima třídy, atmosféra třídy aj. Dále se práce orientuje na teoretická východiska klimatu třídy a výuky a na interakci mezi učiteli a žáky. Zaměřuje se i na činitele ovlivňující klima třídy, mezi něž jsou řazeni zejména žáci a učitelé, dále také rodiče. Zabývá se rovněž výzkumem třídního klimatu. V rámci praktické části bakalářské práce je realizován kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření, které odhaluje stav aktuálního a preferovaného klimatu třídy na 2. stupni v ZŠ.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis analyzes the classroom enviroment in the secondary school in Brumov-Bylnice. The introduction of the thesis describes the main topics related to this matter such as school climate, classroom climate, or atmosphere in classrooms. The thesis then describes theoretical frameworks of classroom climate and teaching and factors affecting the enviroment such as pupils, teachers and parents. The possible options of classroom climate research are also described. The practical part of the thesis contains quan-titative research, which was realized through questionnaire, and reveals the status of actual and preferred classroom climate in the secondary school.
Klíčová slova
klima školní třídy, atmosféra třídy, prostředí, školní třída, aktéři klimatu, klima výuky
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku klimatu školních tříd na 2. stupni ZŠ v Brumově - Bylnici. V úvodu se práce zabývá stěžejními pojmy souvisejícími s touto problematikou. Konkrétně se jedná o termíny: klima školy, klima třídy, atmosféra třídy aj. Dále se práce orientuje na teoretická východiska klimatu třídy a výuky a na interakci mezi učiteli a žáky. Zaměřuje se i na činitele ovlivňující klima třídy, mezi něž jsou řazeni zejména žáci a učitelé, dále také rodiče. Zabývá se rovněž výzkumem třídního klimatu. V rámci praktické části bakalářské práce je realizován kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření, které odhaluje stav aktuálního a preferovaného klimatu třídy na 2. stupni v ZŠ.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis analyzes the classroom enviroment in the secondary school in Brumov-Bylnice. The introduction of the thesis describes the main topics related to this matter such as school climate, classroom climate, or atmosphere in classrooms. The thesis then describes theoretical frameworks of classroom climate and teaching and factors affecting the enviroment such as pupils, teachers and parents. The possible options of classroom climate research are also described. The practical part of the thesis contains quan-titative research, which was realized through questionnaire, and reveals the status of actual and preferred classroom climate in the secondary school.
Klíčová slova
klima školní třídy, atmosféra třídy, prostředí, školní třída, aktéři klimatu, klima výuky
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu školy, třídního klimatu a vývojových poruch učení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu školy, třídního klimatu a vývojových poruch učení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-80-4.
JEŽEK, Stanislav. Psychosociální klima školy III. Brno: MSD s. r. o., 2005. ISBN 80-86633-45-4.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Vybrané kapitoly z problematiky specifických poruch učení. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-318-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-80-4.
JEŽEK, Stanislav. Psychosociální klima školy III. Brno: MSD s. r. o., 2005. ISBN 80-86633-45-4.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Vybrané kapitoly z problematiky specifických poruch učení. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-318-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala zaměření své práce, blíže se věnovala seznámení s obsahem práce a s výsledky realizovaného výzkumného šetření.
Uvedené výsledky se vztahovaly k učitelům obecně? (Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.) K třídnímu učiteli. Studentka zodpověděla otázky z posudků i otázky komise, na obhajobu byla připravena.