Výchova a kultura spolu úzce souvisí. A právě tématem výchovy v sociokulturním kontextu se diplomová práce zabývá. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část pojednává o výchově - konkrétně o historii výchovy, výchovných stylech a prostředcích a výchovy. Dále se pak diplomová práce věnuje rodině a období pubescence. Závěr teoretické části patří kultuře a její provázanosti s výchovou. Praktická část si klade za cíl, zmapovat prostřednictvím dotazníkového šetření rozdíly ve výchově ve dvou odlišných kulturách.
Anotace v angličtině
Education and culture are closely related together. Education in sociocultural context is the theme of this thesis. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with the education specifically the history of education, educational styles and educational resources. Next part is about culture and culture context with education. Conclusion of theoretical part is about family and pubescence. The aim of the practical part is to map through the questionnaire, differences in education between two different cultures.
Klíčová slova
výchova, styly výchovy, typy rodin, funkce rodiny, kultura
Klíčová slova v angličtině
Education, Training Styles, Family Types, Family Function, Culture
Rozsah průvodní práce
92 S. (129 075 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Výchova a kultura spolu úzce souvisí. A právě tématem výchovy v sociokulturním kontextu se diplomová práce zabývá. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část pojednává o výchově - konkrétně o historii výchovy, výchovných stylech a prostředcích a výchovy. Dále se pak diplomová práce věnuje rodině a období pubescence. Závěr teoretické části patří kultuře a její provázanosti s výchovou. Praktická část si klade za cíl, zmapovat prostřednictvím dotazníkového šetření rozdíly ve výchově ve dvou odlišných kulturách.
Anotace v angličtině
Education and culture are closely related together. Education in sociocultural context is the theme of this thesis. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with the education specifically the history of education, educational styles and educational resources. Next part is about culture and culture context with education. Conclusion of theoretical part is about family and pubescence. The aim of the practical part is to map through the questionnaire, differences in education between two different cultures.
Klíčová slova
výchova, styly výchovy, typy rodin, funkce rodiny, kultura
Klíčová slova v angličtině
Education, Training Styles, Family Types, Family Function, Culture
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy a kultury.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy a kultury.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, 2008.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2011.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Linde, 2011.
SKARUPSKÁ, Helena. Pedagogická antropologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
Seznam doporučené literatury
ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, 2008.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2011.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Linde, 2011.
SKARUPSKÁ, Helena. Pedagogická antropologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala zaměření diplomové práce, pohovořila o východiscích práce, blíže pojednala o metodice výzkumu a výsledcích výzkumného šetření.
Jak korespondují Vaše výsledky s odbornými zdroji? (Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.) Studentka srovnala s vybranými publikacemi.
Můžeme výsledky Vašeho výzkumu zobecnit na majoritní společnost? (Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.) Byla by to otázka dalšího zkoumání. Studentka dále uvedla své pojetí o tendencích společnosti.
Jak jste identifikovala romské děti? (Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.) V práci to není uvedeno. Studentka vybrala třídu romských dětí dle hodnocení jejich učitelkou. Dr. Hladík poukázal na limity uvedeného.