Diplomová práce se zabývá mírou vnímané vlastní účinnosti (Self-Efficacy) u adolescentů, kteří jsou v období věku okolo 15-ti let a studují poslední ročník základní školy, a zároveň porovnává tyto adolescenty v závislosti, zda žijí v zařízení institucionální péče nebo v tradiční rodině. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části diplomové práce je představit termín Self-Efficacy, pro který je používán český překlad vnímaná osobní účinnost. Dále jsou popsány procesy, které se vytvářejí v závislosti na vnímané vlastní účinnosti a aspekty, které působý ve směru změny míry vnímané účinnosti. V následující kapitole je popsáno vývojové stádium adolescence v oblasti tělesného, psychického a sociálního vývoje a jejich souvislost se Self-Efficacy. V dalších kapitolách jsou vymezeny pojmy rodinné výchovy a výchovy v zařízení institucionální péče. Cílem praktické části diplomové práce je zjistit pomocí kvantitativního výzkumu, zda existují rozdíly v míře vnímané vlastní účinnosti mezi uvedenými adolescenty žijícími v zařízení institucionální péče a žijícími v tradiční rodině.
Annotation in English
The thesis is engage to a extent of the adolescent's self-efficacy who are between the age of about 15 years old and studying the last year of elementary school and also compares these adolescents depending on whether they live in institutional care or in a traditional family. The thesis is divided into part´s of theoretical and practical. The theoretical part of the thesis is to introduce the term self-efficacy, which is used for the Czech translation of "perceived personal effectiveness". Further described are processes which are generated based on self-efficacy, and aspects which acts in the direction of changes in extent of the self-efficacy. The following chapter I describe the developmental stage of adolescence in the physical, mental and social and their relationship with self-efficacy. In other chapters are defined concepts of family education and education in institutional care facilities. The practical part of the thesis is, using quatitative research to find out whether there are differences between self-efficacy adolescents who living in institutional care and adolescents who living in a traditional family.
Self-Efficacy, extent of the children's self-efficacy, social cognitive theory, adolescence, institutional care, family.
Length of the covering note
76 s. (138 354 znaků).
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá mírou vnímané vlastní účinnosti (Self-Efficacy) u adolescentů, kteří jsou v období věku okolo 15-ti let a studují poslední ročník základní školy, a zároveň porovnává tyto adolescenty v závislosti, zda žijí v zařízení institucionální péče nebo v tradiční rodině. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části diplomové práce je představit termín Self-Efficacy, pro který je používán český překlad vnímaná osobní účinnost. Dále jsou popsány procesy, které se vytvářejí v závislosti na vnímané vlastní účinnosti a aspekty, které působý ve směru změny míry vnímané účinnosti. V následující kapitole je popsáno vývojové stádium adolescence v oblasti tělesného, psychického a sociálního vývoje a jejich souvislost se Self-Efficacy. V dalších kapitolách jsou vymezeny pojmy rodinné výchovy a výchovy v zařízení institucionální péče. Cílem praktické části diplomové práce je zjistit pomocí kvantitativního výzkumu, zda existují rozdíly v míře vnímané vlastní účinnosti mezi uvedenými adolescenty žijícími v zařízení institucionální péče a žijícími v tradiční rodině.
Annotation in English
The thesis is engage to a extent of the adolescent's self-efficacy who are between the age of about 15 years old and studying the last year of elementary school and also compares these adolescents depending on whether they live in institutional care or in a traditional family. The thesis is divided into part´s of theoretical and practical. The theoretical part of the thesis is to introduce the term self-efficacy, which is used for the Czech translation of "perceived personal effectiveness". Further described are processes which are generated based on self-efficacy, and aspects which acts in the direction of changes in extent of the self-efficacy. The following chapter I describe the developmental stage of adolescence in the physical, mental and social and their relationship with self-efficacy. In other chapters are defined concepts of family education and education in institutional care facilities. The practical part of the thesis is, using quatitative research to find out whether there are differences between self-efficacy adolescents who living in institutional care and adolescents who living in a traditional family.
Self-Efficacy, extent of the children's self-efficacy, social cognitive theory, adolescence, institutional care, family.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vlastní účinnosti u mladistvých, institucionální péče a faktorů podílejících se na rozvoji vlastní účinnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vlastní účinnosti u mladistvých, institucionální péče a faktorů podílejících se na rozvoji vlastní účinnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
BANDURA, Albert. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman, 1997. ISBN 978-0-7167-2626-5.
BLATNÝ, Marek. Sebepojetí v osobnostním kontextu. Brno: Psychologický ústav AV ČR a vydavatelství Masarykovy univerzity, 2001. ISBN 80-210-2747-9.
BLATNÝ, Marek, OSECKÁ, Liduška a MACEK, Petr. Sebepojetí v současné kognitivní a sociální psychologii. Československá psychologie : Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha: Academia, 1993. ISSN 0009-062X.
HOSKOVCOVÁ, Simona a RYNTOVÁ Lucie. Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2206-1.
KRAUS, Bohuslav a POLÁČKOVÁ, Věra. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 8073150042.
Recommended resources
BANDURA, Albert. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman, 1997. ISBN 978-0-7167-2626-5.
BLATNÝ, Marek. Sebepojetí v osobnostním kontextu. Brno: Psychologický ústav AV ČR a vydavatelství Masarykovy univerzity, 2001. ISBN 80-210-2747-9.
BLATNÝ, Marek, OSECKÁ, Liduška a MACEK, Petr. Sebepojetí v současné kognitivní a sociální psychologii. Československá psychologie : Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha: Academia, 1993. ISSN 0009-062X.
HOSKOVCOVÁ, Simona a RYNTOVÁ Lucie. Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2206-1.
KRAUS, Bohuslav a POLÁČKOVÁ, Věra. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 8073150042.
Enclosed appendices
1 CD ROM.
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student byl na obhajobu práce připraven. Přehledně prezentoval zaměření práce i realizovaný výzkum. Blíže představil výsledky výzkumu. Na otázky komise adekvátně reagoval, zodpovědět otázky uvedené v posudcích.