Tato diplomová práce se zabývá řešením konfliktů prostřednictvím vrstevnické mediace. Za pomoci vyškolených vrstevnických mediátorů se děti učí smysluplně řešit své spory bez zásahu dospělých. Vrstevnickou mediaci je možné zavádět do škol jako součást preventivního programu, což ale vyžaduje zapojení celého pedagogického sboru včetně vedení. Teoretická část nabízí vhled do problematiky konfliktů obecně, ale také v rámci školního prostředí. Charakterizuje vrstevnickou mediaci, její principy, přínosy a limity. Empirická část se zaměřuje na zjištění míry souhlasu se zavedením vrstevnické mediace jako součásti prevence konfliktních situací ve školním prostředí v závislosti na vybraných proměnných. Prostřednictvím dotazníku jsme oslovili učitele II. stupně v náhodně vybraných základních školách Jihomoravského kraje.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aiming at resolving conflicts through peer mediation. Children are learned to deal with their disputes without an adult intervention, only via trained peer mediators. Peer mediation could be implemented in school as a preventive program, but it requires the involvement of the all school staff and management. The theoretical part offers the insight to the conflicts generally and within the framework of school environment. It characterizes the peer mediation as an effective method of the conflicts resolution, the benefits and also the limits of the peer mediation. The empiric part presents and evaluates the results of the questionnaire research. The quantitative research was realized to find out the measure of agreement with implementing peer mediation as a preventive program in primary schools in South Moravian Region. The questionnaire was addressed to the primary school´s teachers.
Klíčová slova
vrstevnická mediace, řešení konfliktů, školní prostředí, preventivní program, základní škola
Klíčová slova v angličtině
peer mediation, conflicts resolution, school environment, preventive program, primary school
Rozsah průvodní práce
87 s. (126 318 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá řešením konfliktů prostřednictvím vrstevnické mediace. Za pomoci vyškolených vrstevnických mediátorů se děti učí smysluplně řešit své spory bez zásahu dospělých. Vrstevnickou mediaci je možné zavádět do škol jako součást preventivního programu, což ale vyžaduje zapojení celého pedagogického sboru včetně vedení. Teoretická část nabízí vhled do problematiky konfliktů obecně, ale také v rámci školního prostředí. Charakterizuje vrstevnickou mediaci, její principy, přínosy a limity. Empirická část se zaměřuje na zjištění míry souhlasu se zavedením vrstevnické mediace jako součásti prevence konfliktních situací ve školním prostředí v závislosti na vybraných proměnných. Prostřednictvím dotazníku jsme oslovili učitele II. stupně v náhodně vybraných základních školách Jihomoravského kraje.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aiming at resolving conflicts through peer mediation. Children are learned to deal with their disputes without an adult intervention, only via trained peer mediators. Peer mediation could be implemented in school as a preventive program, but it requires the involvement of the all school staff and management. The theoretical part offers the insight to the conflicts generally and within the framework of school environment. It characterizes the peer mediation as an effective method of the conflicts resolution, the benefits and also the limits of the peer mediation. The empiric part presents and evaluates the results of the questionnaire research. The quantitative research was realized to find out the measure of agreement with implementing peer mediation as a preventive program in primary schools in South Moravian Region. The questionnaire was addressed to the primary school´s teachers.
Klíčová slova
vrstevnická mediace, řešení konfliktů, školní prostředí, preventivní program, základní škola
Klíčová slova v angličtině
peer mediation, conflicts resolution, school environment, preventive program, primary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice sporů mezi vrstevníky, přínosu peer mediace a možnostem zavedení programu do českých škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice sporů mezi vrstevníky, přínosu peer mediace a možnostem zavedení programu do českých škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BIELESZOVÁ, Dušana. Rovesnícka mediácia: zmierovanie prostredníctvom rovesníckych mediátorov. Bratislava: Wolters Kluwer (Iura Edition), 2013. ISBN 978-80-8078-587-1.
HOLÁ, Lenka. Mediace a možnosti využití v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada. Psyché (Grada), 2013. ISBN 978-80-247-4109-3.
PLAMÍNEK, Jiří, 2013. Mediace: nejúčinnější lék na konflikty. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5031-6.
TYRRELL, Jerry. Peer mediation: a process for primary schools. London: Souvenir, 2002. ISBN 978-028-5636-019.
VAN GURP, Hetty. Peer mediation: the complete guide to resolving conflict in our schools. Winnipeg: Portage, 2002. ISBN 15-537-9001-4.
Seznam doporučené literatury
BIELESZOVÁ, Dušana. Rovesnícka mediácia: zmierovanie prostredníctvom rovesníckych mediátorov. Bratislava: Wolters Kluwer (Iura Edition), 2013. ISBN 978-80-8078-587-1.
HOLÁ, Lenka. Mediace a možnosti využití v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada. Psyché (Grada), 2013. ISBN 978-80-247-4109-3.
PLAMÍNEK, Jiří, 2013. Mediace: nejúčinnější lék na konflikty. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5031-6.
TYRRELL, Jerry. Peer mediation: a process for primary schools. London: Souvenir, 2002. ISBN 978-028-5636-019.
VAN GURP, Hetty. Peer mediation: the complete guide to resolving conflict in our schools. Winnipeg: Portage, 2002. ISBN 15-537-9001-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala zaměření diplomové práce. Blíže se věnovala metodice a výsledkům výzkumného šetření.
Jak souvisí tyto bariéry s vrstevnicku mediací? (Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.) Studentka uvedené nezkoumala. Diskuze proběhla k výběru proměnných do výzkumného šetření. Komise ocenila výběr tématu a pečlivost zpracování. Poukázala, že by si práce vzhledem ke své kvalitě zasloužila lepší a důraznější prezentaci.